Test Ford Grand Tourneo Connect Active: Kedy tam už budeme?

Ford má v ponuke aktuálne dve verzie svojho modelu Connect. Tá, ktorá je označená ako Transit je ešte stará a pôvodná a úplne nová figuruje pod menom Tourneo. Práve dlhšiu verziu Grand Tourneo Connect Active som mohol vyskúšať a je to pre model krok do nových sfér.

Práve Tourneo Connect je prvým vozidlom zo spolupráce s nemeckým koncernom Volkswagen na poli úžitkových vozidiel, ktorý sa dostal do ponuky, Amarok a Ranger sú až ďalšie v poradí. Nový model prichádza s niektorými podobnými kvalitami a hlavne s novými technológiami. Aké napríklad? Dvojlitre v takomto aute sú po dlhšej dobe naspäť. Vlastne v tejto veľkosti úžitkového auta ani nikdy neboli.

Aktívny životný štýl

Ford vzal úpravu pôvodného vozidla Caddy naozaj seriózne a pri pohľade spredu by ste spoluprácu tušili len veľmi náznakovo. Omnoho viac je kooperáciu vidno v zadnej časti, ale aj tam sa dizajnéri trochu odviazali a spravili z daného základu naozaj charakteristický Ford. Najviac príbuznosť so svojim kolegom zo spoločného vývoja vidno pri pohľade na bok vozidla. Veď ako inak? Bok sa zmeniť nedá.

Tento Ford Grand Tourneo Connect je ozvláštnený hneď niekoľkými zásadnými prvkami. V prvom rade je to slovíčko Grand v názve. Je to podobné rozšírenie názvu ako kedysi pri C-Max. Označuje predĺženú verziu modelu, ktorá poskytuje viac priestoru pre batožinu. A ďalšia pridaná hodnota vzniká vďaka nápisu Active. Ten odlišuje auto od ostatných verzií a dáva mu taký cestovateľský a dobrodružný štýl. Je to niečo ako Scout pri Škodovkách, alebo Allroad pri vozidlách Audi. Veď Audi s takouto filozofiou vlastne začalo výraznejšie. Medzi dodávkami sa jej však zásadne chopil práve Ford. A treba hneď uznať, že tento balík autu perfektne sedí a je fantastický najmä pri použití kontrastnej farby karosérie.

To, že samotné lemy sú čierne asi netreba nikomu hovoriť. Preto čierna farba plechov nebude tou správnou a na auto sú lepšie bledé farby. A najlepšie aj rozhodne táto modrá. Je to dokonca prezentačná farba, a nie je sa čomu čudovať, lebo na Tourneu vyniká. Nezapadne do bežnej šedi parkoviska a bude výrazným autom v premávke, ktoré bravúrne skrýva svoj úžitkový pôvod.

Pri pohľade na zovňajšok je teda receptúra nového Grand Tourneo Connect Actice naozaj výborná a nič mu vizuálne nechýba. Dokonca, na rozdiel od klasických verzii, alternatíve Active sedí aj predĺžená karoséria. Tá prináša výhodu najmä vnútri, lebo celkovo má trochu horšiu manévrovateľnosť.

Grand Tourneo Connect Active vs. 7 ľudí

V interiéri je vidno prepojenie omnoho viac. Volkswagen dodal displeje, na ktorých Ford zmenil tému. Pred vodičom dokonca ani nie je displej, čo zase môžeme považovať za pozitívum, lebo na kruhové prístroje sa veľmi dobre pozerá. V strede medzi nimi je displej palubného počítača, ktorý je ale iba monochromatický. Znova nič, čo by mohlo robiť problém. Stredový displej a za ním schovaný informačno -zábavný systém využíva, tak ako pri pôvodnom modeli, bezdrôtové prepojenie pre zrkadlenie obsahu z telefónu. A tak ako pri pôvodnom modeli aj tu sa to občas sekne. Nedá sa mi neporovnať tento druh programového vybavenia s Fordovským Sync3. Sync3 funguje naozaj bezproblémovo a za každých okolnosti. Nemá síce bezdrôtové prepojenie, ale má spoľahlivé drôtové. Táto nová alternatíva v Grand Tourneo Connect Active bude potrebovať ešte určite aspoň jeden update.

Update ale rozhodne nebude potrebovať vnútorný priestor. Ten je vynikajúci. Na svoje si prídu nielen tí v prvom rade, ktorí majú nad sebou pomaly vlastnú podnebnú situáciu, ale aj tí v strednom rade sedadiel. Jediným nedostatkom je asi, že sedadlá stredného radu nie sú rozdelené na 3 samostatné, ale 2:1. To znamená, že keď chcete nastúpiť do tretieho radu sedadiel, tak musíte odklopiť buď to pravé samostatné sedadlo, alebo celú dvojlavicu na ľavej strane. Toto auto je sedemmiestne a naozaj sa do neho siedmi aj vojdú. Dokonca aj dospelí. V treťom rade budú mať rozhodne viac miesta ako v niekdajšom Grand C-Max, ale stále budú na tom približne rovnako ako v súčasnom S-Maxe. A čo je výborná správa o poslednom rade? Že aj dvojica sedadiel úplne vzadu sa dá použiť na transport osôb. Nie je to len núdzové sedenie, ale sú to takmer plnohodnotné sedadlá s trochu menej komfortným použitím pre dospelé a vysoké osoby. Do výšky 170 cm, alebo pri použití detských sedačiek je tento rad úplne dokonalý.

A rozumný ostáva aj batožinový priestor. Pri 7 sedadlách je jeho objem 650 litrov, do ktorého sa dokážete zbaliť na predĺžený víkend, či na kratšiu dovolenku do 10 dní. Aj tak už toho viac neberiete na žiadnu dlhšiu, čiže vlastne kufor stačí na akékoľvek výlety. Pokiaľ teda neberiete polovičku domácnosti vrátane chladničky, mrazničky a práčky. Nevýhodou, ktorá je zároveň aj výhodou je otváranie batožinového priestoru. Celá zadná stena s výškou 1,5 metra sa vyklápa smerom nahor, čo musíte brať do úvahy pri parkovaní. Ja väčšinou do parkoviska cúvam, tak sa do batožinového priestoru sa nemám šancu dostať. Ale ak zaparkujete správne, tak si večer môžete užívať priam tanečný parket osvetlený dvoma extrémne výkonnými LEDkovými svetlami. Tretí rad je, samozrejme, možné vytiahnuť a mať tak priestor s objemom naozaj masívnych 1720 litrov. Mám však dojem, že Ford tieto hodnoty udáva po strechu, lebo pod deklom mi priestor až tak veľký nepríde. Ale môže to byť len chyba úsudku.

Toto auto je skĺbením pracovných potrieb s atribútmi favorizujúcimi rodinné použitie. Transformácia z jedného poslania na druhé je pritom záležitosťou pár sekúnd. A aj takto prerobené úžitkové autá sú teraz lepšie a komfortnejšie ako kedykoľvek v minulosti.

Dva litre na výdrž

Najväčší rozdiel oproti predchodcovi, čo sa týka pohonu, je nový, a povedzme si, že veľký motor. Predchodca disponoval výhradne 1,5-litrovým štvorvalcom, keď ste chceli naftu a teraz máte dostupný dvojliter a ak chcete, tak benzínový agregát s objemom 1,5 litra. Zvýšenie objemu naftového motora sa podpíše určite pod trvanlivosť agregátu, aj keď ani menší motor na tom nebol zrovna zle. Tento nový bude však spoľahlivejší po dlhšiu dobu.

Ako je zvykom, pri pôvodnom aute, je spojený so 7-stupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a radením malým prepínačom na stredovom paneli. Toto všetko je úplne jasné a auto funguje presne tak ako by sme od dvojspojkového prevodového aparátu mohli čakať. Prevodovka občas zaváha, ale inak funguje absolútne bez problémov. To váhanie je najmä v prípade, že sa snažíte manévrovať na mieste a prepínať medzi chodom vpred a chodom vzad. Vtedy proste potrebuje svoj čas a hotovo.

Je celkom prekvapivé ako sa Fordu podarilo nastaviť podvozok do komfortu. Nie je to už uskákaná koza ako bývali takéto vozidla kedysi, pár generácii dozadu, teraz je to jednoduchá a použiteľná prepravná alternatíva aj pre pasažierov. Nezľakne sa ani 1000 kilometrov, ale vtedy už trocha bude chrbát kolidovať s kvalitami sedadla. Neberte to zle, sedačky sú fajn, ale na dlhšie trasy si viem predstaviť určite aj iné alternatívy, ktoré by mi vyhovovali viac.

Lenže kombinácia úžitku a rodiny je iná vec a tu treba prihliadať aj na náklady. Nielen na nákupné, z čoho vyplýva aj použitie sedadiel, ale aj na náklady spotrebové. Ak vynecháte diaľnice, tak sa viete pohybovať s priemerom do 6 litrov. Ale ak ich nevynecháte a budete sa tvrdošijne rútiť rýchlosťou 130 km/h, tak si Tourneo Connect Active, aj s Grandom, vypýta málo cez 7 litrov. Je to veľa? Vôbec nie. Jediným problémom, z tohto pohľadu, je práve väčší Ford S-Max , ktorý so svojím hybridným ústrojenstvom zvláda jazdu s ešte nižšími prísunmi paliva.

Aj vlk sýty aj koza celá

Ford vyťažil sa spolupráce naozaj maximum a predviedol, že jeho alternatíva v tejto triede je naozaj relevantná. Je natoľko relevantná, že je ľahko možné uvažovať o tom, že spolu so sesterským modelom sú na vrchole triedy. Nielen, že je možné o tom uvažovať, ono to tak vlastne asi aj je. Veď už nemáme veľa alternatív, keď koncern Stellantis zavrhol celú túto spaľovaciu hru pre podobné modely. Jediný, kto teda ostal ako konkurencia je Renault Kangoo, odvodený Nissan Towntar, či Mercedes triedy T a Citan. No a ako odkaz do minulosti ostáva Toyota ProAce City Verso, ktorá ako jediná zo Stellantisových súrodencov pokračuje v ponuke naftových a benzínových agregátov. Tu však nie sme v tom správnom rybníku, do ktorého sa treba pozerať pre konkurenciu. Tým najväčším konkurentom je Ford Galaxy a Ford S-Max. Sú síce o niečo drahšie, ale sú postavené primárne ako osobné autá a tak sa aj správajú na cestách. Výraznou Tournea je cenovka. Takto vybavené Grand Tourneo Connect Active Ford predáva za 36 383 €, ktoré sú po zľave takmer šesťtisíc eur. Bavíme sa o cenách s daňou, čiže bez dane je to ešte menej. A každého predsa zaujíma cena bez dane, lebo toto auto budú kupovať v prvom rade firemní klienti. Základný S-Max s hybridom však stojí len o 6 000 eur viac a prináša ešte viac komfortu a pridáva aj výborné jazdné vlastnosti. Je teda len na vás aké auto vlastne potrebujete a vyberiete. Tak, či onak, budete mať naozaj príjemnú alternatívu na dlhé roky.

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 TDCi EcoBlue A7

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 90 kW (122 k) pri 2750-4500 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1600-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4868 mm
Šírka 1836 mm
Výška 1855 mm
Rázvor osí kolies 2970 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1827/2450 kg
Batožinový priestor 446/1720/3105 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (WLTP) 4,7-5,4
Emisie g CO2/km 128