Test FIAT 500e: Štýlu má na rozdávanie

Ako najlepšie začať testovací cyklus FIATu oficiálne? Jednoznačne tým, čo je pre automobilku najcharakteristickejšie. Takže FIATom Panda, lebo ten je už dlhé roky najpredávanejším vozidlom v Taliansku. Dobre, vráťme sa späť ku základom, treba predsa niečo, čo je nové. A jeden z najnovších produktov talianskej automobilky je elektrický FIAT 500e novej generácie.

Nie, Fiat 500e rozhodne nie je úplná novinka, ale chcelo to čas, aby sa dostal aj k nám. A možno trochu napoviem, je to auto z ktorého budete nadšení. Má všetky atribúty na splnenie základného poslania modelu a k nemu pridáva ešte niekoľko zaujímavých vymožeností, ktoré má málokto iný.

Fiat 500e je retro, to každý čakal

Vizáž nového FIATu 500e je presne taká aká by mala byť. Má dostatok retrospektívnych prvkov, ktoré ukazujú nielen na generácie z päťdesiatych rokov, ale aj na priamu predchádzajúcu generáciu, ktorá mala v ponuke napríklad dvojvalcový turbomotor. Automobilka si dala záležať, aby odkaz minulosti žil naďalej a aby auto predvádzalo rovnaké milé prvky ako v minulosti.

Všetko začína pri tvare mini auta, ktorý je charakteristický už od päťdesiatych rokov. Priestorové usporiadanie ponúka miesto na motor, v tomto prípade elektrický, a miesto pre posádku. Na malom pôdoryse s dĺžkou iba 3 632 milimetrov je koncentrovaný jeden z najväčších koeficientov štýlu v súčasnej automobilovej produkcii. Veď kto iný má také parádne predné svetla so zdvojeným usporiadaním a toľko retro efektov bez stavu, že by to bolo príliš a prekážalo to? Nikto. Jediným protivníkom môže byť azda elektrické MINI, prípadne Honda e.

FIAT predvádza vozidlo na obrovských zliatinových diskoch. Vizuálne sú obrovské, ale reálne majú priemer 17 palcov a vhodne dotvárajú exkluzivitu modelu. Skôr by sa dalo povedať, že by auto malo mať modernú interpretáciu historických plechových diskov s chrómovou pukličkou v strede. Podobne ako to mal predchodca v jednej z mnoha limitovaných sérií.

Nech sa na auto pozeráme akokoľvek, vyzerá fantasticky a tomu nemôže odškriepiť nikto. Bledomodrá farba, ktorá je znova odkazom do minulosti, ponúka rôzne odlesky na slnku a je jednoducho famózna, rovnako ako samotný výzor vozidla. Vlastne nie je ani čo kritizovať. Ak hľadáte automobilový ekvivalent označenia „cute“, tak toto má veľkú šancu stať sa práve ním.

Štýl 500e exteriérom nekončí

V interiéri znova vládne jednoduchosť a tú podčiarkuje nielen tvar prístrojovej dosky, ale aj retro tvar sedadiel. Kožené čalúnenie dostalo prešívanie vzorom vytvárajúcim slovo Fiat v mnohých opakovaniach. Model 500e sa podaril aj tu. Sedadlá sú celkom príjemné a exkluzívne pôsobiace rohožky len výborný dojem podčiarkujú. Ak by ste chceli niečo zásadné prevážať, tak toto je len nákupný vozík, do ktorého veľa nezmestíte. Vlastne aj zadné sedadlá sú také trochu menšie a dospelý sa na nich odvezie len núdzovo. Možno tu príde vhod alternatíva, ktorú Fiat označuje ako 3+1. Tá má o jedny dvere viac, a zlepšuje prístup na zadné sedadlá.

Volant s dvomi lúčami tiež predvádza bielu farbu čalúnenia, ktorá nie je úplne praktická, ale vyzerá fantasticky. Rovnako menej praktické je aj lakovanie plastov pod palcami čiernym lesklým lakom. Čo však na volante zaujme ešte viac je ovládanie hlasitosti a prepínanie rádia. Nie je umiestnené štandardne na pohľadovej časti, ale zozadu. Zo všetkého najviac mi to pripomína starší Chrysler 300C SRT-8. Ten mal ovládače na odvrátenej strane volantu úplne totožné.

Prístrojová doska je jednoduchá, ale nesmiem zabudnúť spomenúť dva prekvapivé vizuálne prvky. Jedným z nich je profilový obrázok starej generácie 500-vky v mieste, kam pcháte ruku pri zatváraní dverí. Je tam aj štylizovaný nápis Made in Torino. Veď nová 500e sa robí práve na tomto mieste. Druhým veľkonočným prekvapením, alebo veľkonočným vajcom, ako tomu hovoria v anglicky hovoriacich krajinách, je silueta Turína na gumovej podložke nabíjačky mobilov pod displejom.

Celkovo je interiér jednoduchý a na prístrojovej doske ukazuje naozaj málo ovládacích prvkov. Sú tam najmä 4 tlačidlá prevodovky a kolieska ďalších ovládačov našli miesto na stredovej opierke lakťov. Na začiatku trochu mätúce, ale inak veľmi dobre použiteľné z dlhodobého hľadiska. Dôležitý je aj displej. Na ňom funguje ešte s štandardný systém FIATu, uConnect, ktorý má aj bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu a funguje až prekvapivo dobre. Až tak dobre, že bude škoda ak ho koncern Stellantis nahradí svojím vlastným informačno-zábavným systémom. A to sa určite stane, sme len kúsok od toho bodu.

Šerpa, rendž a normál

Základná výbava Fiatu 500e má menšiu batériu s kapacitou 23,8 kWh, ktorá poskytuje naozaj minimálny dojazd. V každom prípade je vhodnejšie siahnuť po alternatívne, ktorá dokáže prejsť až 330 kilometrov v kombinovanom testovacom cykle WLTP a má batériu s kapacitou 42 kWh. Poháňa ju elektromotor s výkonom 87 kW (118 k) pôsobiaci na predné kolesá. Základ má iba 70 kW (95 k) a teoretický dojazd iba 190 kilometrov.  Iná možnosť v ponuke nie je. Buď si vyberiete elektrickú novú generáciu, alebo siahnite po predchádzajúcej ešte so spaľovacími, prevažne hybridnými, motormi.

Fiat 500e totiž nemá ambíciu stať sa diaľkovým krížnikom, ale má plniť hlavne mestskú a prímestskú formu mobility. To sa mu darí a predvádza reálne schopnosti v každodennej prevádzke. Pri fotení a častom zrýchlení som mal spotrebu okolo 20 kWh, čo by znamenalo dojazd dvesto kilometrov. Reálne tak nie je problém aj 270 kilometrov na nabitie. Druhá vec, ktorá je faktom je, že by sa určite dalo jazdiť aj za menej a s nižšou spotrebou, ale reálne ostré používanie dokáže spotrebu trochu zvýšiť. Hlavne ak človek stále zastavuje a rozbieha sa naplno. Motor stále pôsobí relatívne výkonne a v rôznych režimoch má rôzne parametre. V režime Range je prispôsobený na predĺženie dojazdu a režim Sherpa dokonca prináša obmedzenie všetkého, len v prospech samotného prejedenia určitej vzdialenosti. V tomto režime rozhodne neodporúčam jazdiť, lebo je až príliš obmedzujúci. Niekedy však situácia dospeje do bodu, že niet iného východiska.

V mestskej jazde sa 500e tiež nestratí, lebo ponúka príjemné tuhé nastavenie podvozku na dynamickú jazdu. Niekedy sa javí až príliš tuhé, najmä pri našich nie príliš kvalitných vozovkách. Auto občas poskočí a práve tu prichádza úvaha, že by bolo možno lepšie siahnuť po diskoch s priemerom menším aspoň o jeden palec. V takom prípade by podvozok dostal dodatočné utlmenie bočnicou pneumatiky. Stále platí, že toto nie je nič zásadné a vôbec nie je problém s jazdou aj na väčších diskoch.

Štýl s adekvátnu cenou

FIAT vzhľadom na celkovú situáciu na trhu stanovil cenu 500e veľmi triezvo. Základná je síce 26 950 eur, ale toto je La Prima by Bocelli, čiže najvyššia možná výbava. Obdobne vybavený kúsok teraz stojí 34 950 eur a pri stále zvyšujúcich sa cenách všetkého sa stáva racionálnou voľbou. Skúste si pozrieť na akú cenu sa dostala Honda, prípadne spomenuté MINI, ktoré ale nemajú až taký dojazd. Fiat 500e nie je veľký, ale má aj trochu lepšie využiteľnú verziu, v prípade, že by ste potrebovali niekoho voziť. Ja by som rovno siahol po alternatívne 3+1, ktorá má inak tvarovaný vnútorný priestor a stojí iba o 2 000 eur viac.

FIAT 500e La Prima by Bocelli

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 37,3 kWh netto (42 kWh brutto)
Výkon 87 kW/118 koní
Krútiaci moment 220 Nm
   
Prevodovka

Automatická (prevodovka s reduktorom otáčok s jedným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3632 mm
Šírka 1683 mm
Výška 1527 mm
Rázvor osí kolies 2322 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1365/400 kg
Batožinový priestor 185/550 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (kWh/100km) 13,6-14,9 WLTP
Dojazd 299-331 km WLTP