Dacia Logan prišla na trh len nedávno a už od začiatku niektorí hovorili o detailoch nie nepodobných talianskej automobilke vyrábajúcej športové autá a traktory. O tomto nebudeme hovoriť, lebo tém ohľadne tohto auta je naozaj veľa a podstatných. Možno mu dáme označenie najlepší pomer cena/výkon/úžitok na tento rok.
Každý trochu znalý automobilového trhu vie, že toto je už tretia generácia Loganu. Ten pôvodný odštartoval novú etapu života automobilky, ktorá bola základom úspechu. Tretia generácia už z malého sedanu robí naozaj moderné auto, ktoré nemá osvedčené technológie spred 10 rokov, ale novú výbavu a novú koncepciu. Treba však hneď na začiatok povedať, že Logan je v ponuke len s jedným motorom a jedine s pohonom na LPG. Garáže pod zemou sú teda mimo parkovacích zón pre tretí Logan.
Ladný sedan
Kým predchodcovia mali zásadné zlomy v tvare karosérie, myslíme dizajnérske, nový Logan ponúka naozaj pekné línie a skôr by mohol pripomínať liftback ako sedan. Istý športovejší a dravejší akcent pri pohľade na bočnú časť mu uprieť nemožno. S ním ladia aj použité disky. Sú to plecháče s priemerom 15 palcov a štylizovanými puklicami. Vlastne až kým k autu neprídete, tak si môžete myslieť, že sú to zliatinové disky.
Výhody týchto puklicových FlexWheels sú najmä v údržbe a recyklácii. Poškriabete puklicu, vymeníte ju relatívne lacno a rýchlo. A zvyšok odseparujete do vhodnej nádoby v zbere. S hliníkovými diskami nie je výmena až taká jednoduchá a bojové šrámy z obrubníkových vojen sú väčšinou stálymi pripomienkami toho, že niečo nevyšlo úplne tak ako malo.
Pohľady na nový Logan už nie sú o tom, že by zásadne vyžaroval auru lacného auta. Veď predné svetlá majú LEDkové stretávačky šetriace palivo a tým aj znižujúce emisie. Majú nový charakteristický tvar denného svietenia, ktorý má odkazovať na nové logo automobilky. To sa má na všetkých modeloch začať objavovať už budúci rok.
Rovnaké základné detaily a tvary majú vnútri aj zadné svetlá, štylizované písmeno Y a jednotná červená sú naozaj jednoduché a efektné. Vlastne z hľadiska výzoru vonkajšku je Logan najkrajším zo všetkých troch a bude mať určite úspech aj v základnej bielej farbe bez príplatku. Strieborná vytvára dojem vyššieho levelu výbavy. Pritom akákoľvek metalíza je za veľmi prijateľný príplatok 440 eur.
Priestorový kráľ budget B segmentu
Ak ste to nevedeli, tak aj celkom veľký sedan Logan je v segmente B, ktorý sa tiež nazýva malými autami. Reálne nie je veľký, ale vnútri dokáže ponúknuť slušné parametre nielen na predných sedadlách. Na zadných je miesta schopne pre každého s výškou do 180 centimetrov. Jediný zádrhel je snaha o vystretie stolíka, ktorá sa pretavuje do stretu s kolenami. Vlastne stolík je tu celkom zbytočný, ale určite niekoho poteší.
Tým pravým chalupárskym snom je batožinový priestor. Podľa merania rumunských inžinierov má až 628 litrov, ale trochu realite bližšie meranie normou VDA hovorí o 528 litroch. Hovorí vám tento údaj niečo? Jedno auto, ktoré bolo velebené za batožinový priestor malo presne tento objem. Áno, prvá generácia Octavie, tej novodobej, mala presne tento objem kufra.
Jediným prvkom, ktorý kufor trochu degraduje sú pánty zasahujúce do priestoru. Ale stále musíme mať niekde pred očami, že toto auto nestojí nové ani 15-tisíc eur, tak to nie je až tak dôležité negatívum. Len s ním treba rátať pri nakladaní. Pod pánty nepatrí tá fľaša koňaku za 80 eur. Ani notebook. Vlastne nič, čo je náchylné na zlomenie a poškodenie. Ale rozdeliť si nákupy môžete systémom priečinkov, takže pod pánt sa nič neodkotúľa.
Ale poďme na miesto vodiča. To, že má prístrojovka látkový pás cez celú šírku je veľmi pekný detail. Ešte krajšie je však spárovanie mobilu a zistenie, že displej systému Media Nav podporuje bezdrôtové zrkadlenie cez Apple CarPlay a aj Android Auto. A tiež je úplne super, že pre túto generáciu automobilka zabudovala prepínanie pohonu na plyn pod samostatné tlačidlo v dizajne interiéru a tiež zabudovala informácie o stave nádrže, spotrebe a dojazde priamo do palubného počítača.
Koľko prejde na jedno nabitie?
Základnou otázkou pri najviac pretláčanej alternatíve ku benzínu je tá o dojazde. Ale alternatívou je aj spaľovanie iného paliva, predsa. Logan ponúka výlučne možnosť benzínového motora so spaľovaním LPG. Reálne má 50-litrovú nádrž na benzín a pod podlahou batožinového priestoru zase nádrž na 40 litrov LPG. Túto nádrž netreba meniť ako je to štandardnom pri dorobených plynových zariadeniach.
Dojazd na komplet celé nabitie a naplnenie znamená cifru 1270 kilometrov. Len na plyn to je takmer 500 a 800 na benzín. Reálne sú čísla palubného počítača trochu optimistické, ale 1150 kilometrov sa dá prejsť aj s jazdou po diaľnici. Vlastne jazda po diaľnici je najväčším zvyšovačom spotreby. Ale vďaka šiestemu prevodovému stupňu je stále možná a celkom príjemná. Dobre, zvuková izolácia nie je na úrovni prémiových áut, ale to nikto nečaká, všakže.
Motor s objemom 1,0 litra, tromi valcami a prepĺňaním má na benzín výkon 67 kW (90 k) a na plyn dosiahne ešte viac, 74 kW (100 k). A je to poznať. Na LPG je auto výraznejšie dynamické a berie si v priemere kedykoľvek do 8 litrov plynu na sto. Choďte pomalšie a spotreba klesne aj pod 7 litrov. Práve tu sa dostávame do zaujímavých sfér dojazdov.
Po troche počítania a pri súčasnej cene LPG sme sa dostali k hodnote, že Dacia Logan dá sto kilometrov za 3,5-5 eur, podľa toho kde tankujete. Reálne to sú čísla, ktoré môžu zápasiť s elektromobilmi. Tie však nestoja nové 15-tisíc.
Voľba rozumu môže byť príjemnou
Logan je určite jedným z najdostupnejších nových áut. A je rozhodne najdostupnejším autom s kufrom, ktorý má viac ako 500 litrov. To znamená, že úžitkové vlastnosti sú na veľmi vysokej úrovni a v porovnaní s cenou sú až šialené. Automatická klimatizácia, tempomat, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, elektrické otváranie zadných okien, metalíza, to všetko len a 14 110 eur. Šialene nízka cena za auto, ktoré toho toľko dokáže!
Dacia Logan TCe 100 LPG Comfort
Motor | R3 benzín |
Objem motora | 999 cm3 |
Výkon | 67 kW (90 k) pri 4800-5000 ot/min
74 kW (100 k) pri 4600-5000 ot/min |
Krútiaci moment | 160 Nm pri 2100-3750 ot/min
170 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4396 mm |
Šírka | 1848 mm |
Výška | 1501 mm |
Rázvor osí kolies | 2649 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1163/1625 kg |
Batožinový priestor | 528 l (VDA) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 181 km/h benzín, 186 km/h LPG |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Spotreba (WLTP) | 5,3-5,6 benzín/6,9-7,3 LPG |
Emisie g CO2/km | 119-127 benzín/106-112 LPG |