Test Dacia Jogger: Renesancia MPV

Dacia ide proti prúdu a do portfólia relatívne nedávno pridala nové, sedemmiestne MPV Jogger. Deje sa tak v čase, kedy túto kategóriu áut nahrádzajú skôr veľké SUV. To však vôbec nevadí, Jogger sa tým pádom zbavuje veľkej časti konkurenice a stáva sa jedným z mála zástupcov tohto praktického segmentu. My sme ho testovali s benzínovým trojvalcom s výkonom 81kW/110 koní a 200 Nm.

Jogger je nástupcom Lodgy a už na prvý pohľad je očividné, že ide o omnoho atraktívnejší a modernejší kus auta. Naša testovaná verzia Extreme v medenej farbe s čiernymi doplnkami bola farebne veľmi dobre skombinovaná. Najmä predná časť Joggeru pôsobí moderne, robustne a vôbec nie lacno. A práve verzia Extreme je štandardne vybavená dennýmí aj stretávacími LED svetlami. Dacia Jogger inak tak trochu strká nos aj do kategórie SUV, keďže je bohato oplastovaná a má mierne zvýšenú svetlú výšku. Toto je skvelý ťah, keď zoberieme do úvahy, že práve SUV vytláčajú kategóriu MPV z trhu. Páčia sa nám čierne disky kolies, lemovanie blatníkov aj strešné lyžiny. V kombinácii s medeným lakom karosérie je to vážne super. Zadná časť je menej atraktívna, ale nám sa vlastne páči, keďže koncové svetlá evokujú asociáciu na isté škandinávske SUV a kombíky. Asi nebudete mať problém uhádnuť, akú značku máme na mysli 🙂 Vo výsledku sa ale Dacia Jogger mimoriadne vydarila a dalo by sa povedať, že spolu s novým Dusterom ide o najkrajšie modely značky. Darí sa im zakrývať budgetové zameranie a v prípade dobre zvolených farebných kombinácií ide o veľmi sympatický dizajn.

Kabína je vizuálne tiež úplne v pohode, treba ale počítať s vyššou mierou použitia lacných plastov. No a čo, veď výbava a spracovanie je na veľmi slušnej úrovni a atraktívna cena Joggeru znamená isté kompromisy. Látkové sedadlá s prešívaním neurazia ani nenadchnú, ale sú dostatočne pohodlné. Zaujímavým prvkom je dekoračná látka, použitá na palubnej doske. Nám sa páči, keďže zakrýva tvrdý plast a vyzerá celkom pekne a netradične. V interéri nájdeme kožou obšitý volant s tempomatom a multifunkciou, vyhrievanie sedadiel, tlačidlové štartovanie, elektronickú ručnú brzdu, automatickú klimatizáciu či veľký 8” displej infotainmentu s navigáciu a parkovacou kamerou či konektivitou Apple aj Android. Vôbec nie zlé! Páčil sa nám aj odnímateľný držiak na smartfón, ktorý sa síce môže javiť ako prežitok dôb dávno minulých, avšak ide o mimoriadne praktickú vec. Samotné tvary a umiestnenie displeja inak veľmi pripomínajú nové Sandero, čo ale vôbec nevadí. Ergonomicky ide o príjemne navrhnutý a účelný interiér so slušnou výbavou a nadpriemerným priestorom. Vpredu aj vzadu je miesta samozrejme kráľovsky dosť. Tretí rad sedadiel je vyvýšený a prekvapivo použiteľný aj pre dospelé osoby, avšak maximláme na stredne dlhé trasy. V prípade jeho využitia stále zostáva k dispozícii 212 litrov batožinového priestoru. Ak ale posledný rad sedadiel vyberiete, máte naraz gigantický nákladný priestor až 842 litrov. 

Daciu Jogger sme testovali s benzínovou trojvalcovou motorizáciou TCe 110, čo v praxi znamená 81kW/100 koní a 200 Nm. Tieto hodnoty produkuje iba liter objemu. Motor je v prípade prázdneho auta prekvapivo príjemný a svižný a dobre si rozumie so šesťstupňovým a vcelku presným manuálom. Na stovke je za 11,2 sekundy, čo vôbec neurazí a aj pocitovo je pružný a na trojvalec kultivovaný. Ozýva sa až vo vyšších otáčkach a rýchlostiach. Dá sa teda povedať, že spojenie veľkého MPV s malým motorom sa ukázalo ako prekvapivo dobre fungujúce. Tu sa ale bavíme o aute naloženom dvoma pasažiermi, čo nie je primárnym zameraním a typickým použitím tohto auta. Povedzme si ale rovno, ak aj máte veľkú rodinu, na dennej báze budete napríklad voziť deti do školy a v mestkej premávke motor stačí. Ak vyrazíte na dovolenku či dlhší výlet a naložíte do Joggeru celú rodinu, dynamika bude obmedzená. Predpokladáme, že s tým ale musí počítať každý, kto si kupuje MPV v tejto cenovej kategórií. Samozrejme, môžete mať podobne veľké sedemmiestne SUV či ešte väčší van typu VW Multivan s nekompromisne silným motorom, avšak s cenovkou predstavujúcou násobky ceny Joggeru. Tieto autá teda ani náhodou nemôžeme považovať za vzájomnú konkurenciu. V rámci svojej cenovej hladiny ponúka Jogger primeranú dynamiku a vlastne nemá žiadnu konkurenciu. My sme s ním jazdili väčšinou dvaja a to najmä v meste a na okreskách. Po týždni sme sa dostali na spotrebu 6,1 litra/100 km, čo je rozhodne veľmi príjemná hodnota na “people-carrier”. V prípade plnej záťaže samozrejme pôjde o nejaký ten liter naviac, čo je stále úplne v norme. Optimom pre toto auto by bol výkon aspoň 150 koní, avšak taký motor Jogger v ponuke nemá, čo je škoda. Súrodenecký model Duster totiž presne taký má a veľmi dobre si ho vieme predstaviť aj tu. Jazdné vlastnosti sú vďaka dlhému rázvoru veľmi stabilné a neutrálne a Jogger len tak ľahko nerozhodí žiadna nerovnosť. Športová jadza je presne to, čo je úplným opozitom jeho charakteru a preto to ani skúšať nebudete. Podvozok však nie je extrémne mäkký a bežné krízové situácie zvláda bez problémov.

S rukou na srdci môžeme konštatovať, že Dacia Jogger je veľmi dobrým nástupcom modelu Lodgy. Predchodcu prekonáva v dizajne, výbave aj celkovom spracovaní a vyššej kvalite. Skrátka, ide o modernejšie auto a vo svojom segmente je prakticky bez konkurencie. Za cenu 19 720 Eur s DPH totiž dostanete auto, ktoré vidíte na obrázkoch. Sedem miest, veľmi slušná výbava a úsporný motor. To celé v atraktívnom prevedení Extreme. Jediné, čo nám vadí, je absencia silnejšieho motora. Pokojný vodič si ale dokáže aj pri plnom zaťažení zvyknúť na 110 koní, treba ale veľmi precízne plánovať najmä predchádzacie manévre. Za danú cenu ale nezoženiete takto vybavené a praktické auto, takže Dacia spojením extrémne nízkej ceny a vysokej úžitkovej hodnoty opäť deklasuje konkurenicu a vytvára si vlastný segment.

Dacia Jogger Extreme TCe 110

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 6000-5250 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2900-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4547 mm
Šírka 1784 mm
Výška 1632 mm
Rázvor osí kolies 2897 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1280/1336 kg
Batožinový priestor 212/842l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,2 s
Spotreba (WLTP komb) 5,6-5,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 127-129