Test Dacia Duster dCi 4×4 Outdoor: Do cieľa v plnej sile

Dacia Duster je auto, ktoré vás nadchne. Možno nie, keď ho vidíte, možno nie, keď jazdíte po ceste, ale určite keď ho zoberiete na rozbahnenú cestu, na ktorej je veľa mlák. Presne tak sme sa pustili do testovania, nečudo potom, že Duster je jedným z najobľúbenejších áut v redakcii.

Nová generácia už je predo dvermi, veď má byť v predaji už v horizonte pár mesiacov. Ale ak nechcete čakať na nové auto, ktoré bude mať kvôli technológiám aj trochu vyššiu cenu, nespravíte žiaden prešľap ani kúpou tej súčasnej generácie. Musíte však rátať s tým, že nedostanete automatickú klímu, nech zvolíte akokúkoľvek výbavu v cenníku, vždy bude manuálna, keď bude.

Outdoor: plasty a farba

Duster je už na cestách celkom obvyklým zjavom. Predná maska s chrómovými prvkami čnie nad ostatné predné detaily. Naviac na ňu nadväzujú predné svetlá. LEDky nečakajte, halogény musia stačiť, veď si nekupujete Range Rover za sto litrov, ani nič za 40 tisíc, veď s cenou Dusteru neprekročíte ani dvacku.

Vzadu je dizajn veľmi jednoduchý a zvýrazňuje šírku modelu. Duster vyzerá akoby bol takmer neprevrátiteľný. Podobné úvahy vytváral predsa aj Hummer H1, ale ten bol ešte trochu ďalej. Nič to nemení na fakte, že pri Dusteri máte jednoducho pocit, že prejde akoukoľvek cestou, ktorú mu vyberiete. Úprimne, prejdete ďalej s Dusterom, alebo s Range Roverom? Odpoveď je jasná, s Dusterom. O Range Rover sa budete viac báť, veď jedny prevalené dvere sú takmer polovica ceny Dusteru. A Duster má 210 milimetrov svetlú výšku doplnenú o priaznivý prejazdový uhol.

Bok práve odlišuje sériu Outdoor najviac. Ak teda nerátame sivú farbu Island, vďaka ktorej Duster trochu zaniká. Z príslušenstva sa do sériovej výbavy dostali bočné lišty na dverách. Vedeli ste, že reálne Duster nepotrebuje tieto lišty na vlastnú ochranu? Pozrite sa na mohutné a široké prahy. Tie zastavia nejeden pokus o vpád dverí nepozorného vedľa parkujúceho vozidla.

Zovňajšok nemá nič, čo by urazilo, len disky pôsobia skôr mestsky, nie terénne. Lenže pneumatiky sú stále s veľkým profilom, takže poškodenie pri parkovaní stále nehrozí. Jedine so spätnými zrkadlami nebudete spokojní. Zvonka vyzerajú dobre, ale pohľad do nich je obtiažnejší, lebo sú naozaj malé. Na terénne auto by mali byť väčšie a terénne auto by malo mať silnejšie cúvacie svetlá.

Outdoor: oranžová a nápisy

Vnútro Dusteru Outdoor prináša niekoľko odlišujúcich prvkov. Sedadlá majú čierne čalúnenie prešívané oranžovou niťou. Oranžový je aj nápis Outdoor v miestach, kde sa dotýkate sedadla lopatkami. Sedadlá sú prekvapivo celkom príjemné. Jasné, po tisícke kilometrov z nich asi nebudete práve úplne oddýchnutí, tak ako vo Volve, ale ani nebudete nadávať. Pri lacnom aute je to veľmi šokujúce.

Ďalší odlišujúci prvok sú krúžky okolo výduchov klimatizácie. Áno, tej manuálnej. Ale nič iné naozaj sériu Outdoor nepripomína. Stredová konzola je z matného sivého plastu a vertikálne lišty sú zase z čierneho, lesklým lakom lakovaného, plastu. Práve táto kombinácia je fajn, lebo matný povrch síce nevyzerá najdokonalejšie, ale zároveň nie je háklivý na odtlačky prstov.

Všetky ostatné kvality Dusteru zostávajú zachované. Pofaceliftová prístrojovka s premyslenjším riešením je ľahká na ovládanie, klímu naštelujete aj rukavicami a všetko okrem dotykového displeja dáva pocit, že má až military grade certifikáty. Páčky pod volantom prežijú akékoľvek hrubé zachádzanie a prepínač palubného počítača pocitom ako keby z Audi prišiel, zvukom cvaknutia. Vlastne z páčky sa, pre niektoré verzie Dusteru, dostalo ovládanie klaxónu na nový štvorramenný volant. Ten je omnoho lepší ako trojramenný.

Paradox dňa prichádza v momente, keď porovnáte nové Dustery. Niektoré majú nový volant, ale starý kľúč, iné nový kľúč a zase starý volant. Vyzerá to tak, že v Dacii začali dávať nové kľúče a zrazu zistili, že majú na sklade ešte niekoľko krabíc, či paliet tých pôvodných, dodávkových, kľúčov. Funkcii to nevadí, ale nový kľúč je o niečo krajší.

Priestorovo je Duster úplne v pohode. Na predných sedadlách je miesta dosť. A ani piati nemajú problém cestovať. Veď zadné sedadlá nie sú tak výrazne tvarované ako v niektorých iných vozidlách. Kufor pri štvorkolke až tak nezaujme, ale schováva rezervu a ústrojenstvo, takže sa dá objem ospravedlniť. Zbaliť s do neho zbalíte, tak tu dôvody na výrazné sťažnosti naozaj nie sú.

Maskovaný 5-kvalt

Motor 1,5 dCi je asi tou najlepšou voľbou pod kapotou terénnej Dacie. Akurát v prípade, že najazdíte málo kilometrov máte možnosť siahnuť po 1,6-litrovom benzínovom motore s atmosférickým plnením, ktorý je večný a blbuvzdorný. Ani s ním nespravíte chybu, len budete mať vyššiu spotrebu.

Spotreba pritom nie je žiadno šialená. Pri 130 kilometroch za hodinu na diaľnici máte 7,5 na sto. Čelnú plochu predsa neoklamete. Ale mimo diaľnic, s pomerom 80:20 v prospech mimomestských komunikácií sme dokázali jazdiť za 4,5 až 4,7 litra. Fakt, bez zveličovania. A dokonca na pneumatikách Continental Cross Contact, ktoré má Duster v z prvovýroby.

Dynamicky sa 80 kW (109 k) spolu s 250 Nm prejavuje veľmi priaznivo. Brzdou premávky Duster nebude. Ak budete jazdiť pomalšie, tak preto, že ste si nezvykli na to, že tu rýchlosť nič neskresľuje, tu rýchlosť naozaj cítite. Idete 90 a viete o tom. Pri 130 tiež viete, že nejdete pomaly. Niektorých však môže prekvapiť riadenie. To dáva spätnú väzbu cez hydraulický posilňovač riadenia. Atribút, ktorý sa u nových áut použitím elektronického serva stráca…

Prevodovka má dlhšie dráhy, ale radí celkom presne. Skôr sa musíme pozastaviť pri sprevodovaní. Má šesť prevodov. Teda má, aj nemá. Jednotku využijete najmä pri ťahaní prívesov, prípadne miesto redukcie v teréne. Dáte 4WD Lock, jednotku a auto ide. Bez odvrávania. Reálne tak má Duster päťstupňovú prevodovoku s rozmiestnením nazývaným dog leg. Jednotka vľavo dole, na mieste, kde je dvojka a potom postup hore.

Neseďte doma, choďte von!

Takto vybavený Duster Outdoor stojí 17 369 eur. Na auto s navigáciou, klímou, štvorkolkou a reálnou priechodnosťou to nie je veľa, skôr je to naozaj málo. Idete argumentovať, že Niva stojí menej? Jasné, aj viac zvládne v teréne. Ale skúste na nej prejsť naraz viac ako 200 kilometrov. Budete preklínať všetkých ruských vládcov, aj tých amerických, všetkých a budete chcieť vyskočiť a ísť radšej vlakom, alebo ťahaný po chrbte za koňom, alebo akoukoľvek príjemnejšou formou transportu. V Dustri je cestovanie komfortné, má húpavý podvozok, má adekvátne pohodlné sedadlá a, s prižmúreným okom, aj dostatočný výkon. Možno päťka, či teda šestka by mohla menej točiť na diaľnici. Stále váhate? Nemusíte, Duster je naozaj fantastický*!

*za dané peniaze

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Outdoor

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1634 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1875 kg
Batožinový priestor 475 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/4,7/4,7
Emisie g CO2/km 123

Test Dacia Duster EDC : Do dôchodku v najlepšej forme


Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Noemova archa


Test Dacia Duster SCe LS Open: Blbuvzdorný


Test Dacia Duster TCe 4×4: Neskrotný apetít


Test Dacia Duster Blackstorm: Snowstorm


Test Dacia Duster TCe: Radosť z jazdy kdekoľvek


Test Dacia Duster dCi 4WD: Len určiť trasu


Test Dacia Duster LPG: Esencia auta