Detailná reportáž s hashtagom: Jazdím Ford Pre Život

Mladí ľudia s vodičákom len pár rokov sú, bohužiaľ, podľa štatistík BECEPu častokrát priamymi účastníkmi  nehôd, pri ktorých dochádza vo viacerých prípadoch k zbytočným úmrtiam. Jeden z dôvodov môže byť precenenie schopností, či bezohľadná jazda s partiou kamarátov. No zamysleli ste sa niekedy nad tím, ako a čo sa učia pri absolvovaní autoškoly?

Za posledných 10 rokov vzrástol počet vozidiel na našich cestách o viac ako milión a počet vodičov podobne o jeden necelý. Rovnako ste si určite mnohí všimli ako razantne proti nehodovosti zakročil náš policajný zbor. Policajtov stretávame denno-denne, nebýva to príjemné ich za cestu stretnúť zo 3-krát, ale vďaka nim sme snáď jediná krajina, ktorej sa podarilo znížiť nehodovosť podľa plánu EU. Alebo to môže byť zvyšujúcou sa bezpečnosťou áut. Mimo neho je snáď krásny príklad, že od roku 2000, kedy bolo pri nehodách usmrtených 628 osôb, toto číslo kleslo na 242 a do roku 2020 sa dostane pod hranicu 200 premárnených životov.

Smutný je len fakt, že doteraz nikto nemyslel aj na prevenciu už pri základoch šoférovania a nevenoval sa ani trochu mladým ľuďom. Ruku na srdce, čo vás naučila autoškola? Jazdiť dookola v štandardnej premávke, či jazdiť s vozíkom? To rozoberať teraz nebudeme, všetci máme zaujímavé zážitky a náhodou by sme niektorej z autoškôl krivdili. S týmito základmi to však u nás končí. Kto nerobil vodičský napríklad v zime, smola. S výkyvmi počasia si musí poradiť sám. V krajinách ako Nemecko, Švédsko, či dokonca Česká republika to autoškolou nekončí. Rôzne tréningy, či školy šmyku u nich musíte absolvovať povinne a majú na to veľmi veľa centier.

U nás si musíte tieto hodiny zaplatiť sami, najlepšie v Driving Academy na Slovakiaringu. Je to škoda, podľa nás by to mal absolvovať každý jeden účastník cestnej premávky. S týmto názorom sa stotožňuje aj importér značky Ford a spolu s jútuberkou LucyPug vytvorili najzmysluplnejšiu akciu pre mladých na akej sme doteraz boli. Nazvali ju Jazdím Ford pre život aj s hashtagom, absolvovali sme jej kompletný program a po rozhovoroch s účastníkmi vám môžeme povedať, že by mal v našej krajine nastať posun aj týmto smerom.

Program mal 8 stanovíšť a zhruba 8 členné tímy sa po nich presúvali celý deň. My sme ako prvé absolvovali stretnutie s ľuďmi z  DAS. Ak ste niekedy videli nálepky na autách s týmto logom, super vec. Je to v podstate program právnej pomoci, ktorú máte k dispozícií 24 hodín na telefóne, v prípade nehody, či akéhokoľvek problému vám ochotne poradia čo robiť. Nechcú vám zreklamovať topánky? Neviete čo potrebuje vaše auto na cestu do Chorvátska? Jednoducho zdvihnete telefón a riešia to s vami. Okrem toho nás posadili do Focusu plného otravných, somariny robiacich ľudí, pridali telefón k uchu a pustili nás na slalom. Kto zažil stresové situácie pochopí prečo, zle sa vám otáča, jazdí a nevenujete sa dianiu pred sebou. Mnohí už tu začali robiť obrovské chyby, ktoré by v premávke znamenali koniec.

Po super debate a doslova bláznení sme sa presunuli na dráhu školy šmyku. Nasadili nám opilecké okuliare a dali do ruky autíčko na ovládanie. Ani s ním nebolo jednoduché spraviť slalom pomedzi kužele, nie ešte tak sedieť za volantom. Pripravili si pre nás aj simulátor nárazu v 30 km/h rýchlosti. Rana to bolo poriadna, nikto asi takú nečakal.

Na treťom stanovišti sme sa už dostali za volant, skúšali sme nedotáčavý šmyk. Opäť pre väčšinu z účastníkov prvá skúsenosť s niečím takýmto a hlavne s tým, že je to v ich rukách. Do nich dostali na tomto stanovišti aj slabší Mustang s automatom o ktorom si určite u nás prečítate. Čiže super, skúsili si ako sa správa predný pohon a aj zadný.

Ďalej sme sa posunuli po hodine na odtrhovú dráhu, na ktorej nám postupne nastavili všetky 4 stupne intenzity . Myslíme si, že tu mali mladí vodiči najväčšie problémy. Reagovať v sekunde je jedna vec, no zareagovať správne vec druhá. Naučiť ich dávať kontru bolo na dlho. Točili volantom do strany šmyku, nie do opačnej. Tu bolo jasne vidieť, že akcia má veľký zmysel a nemali to odkiaľ predtým vedieť. Ak by sa to naučili až v premávke, pre niektorých by bolo neskoro.

Počas akcie mali účastníci možnosť vyskúšať skoro všetky autá značky Ford. Po odtrhovke sme prešli o kúsok ďalej do kopca a tu prišiel ešte väčší šok. Skúšalo sa núdzové brzdenie. Vravím si fajn, jednoduchá vec, skočiť na brzdy. Nám to tak žiaľ príde, no každý raz so šoférovaním začínal a tu bolo nutné názorne ukázať čo to presne znamená. Ľudia síce brzdili, ale polovičnou silou s pocitom, že brzdia na plno. Vyhýbali sme sa aj prekážke, to už robilo menšie problémy a na záver sme len pre ukážku absolvovali rozbeh do kopca na vode s pohonom predných kolies, verzus 4×4.

Tu jazdenie pre našu skupinu skončilo, prebehli sme k najočakávanejším dvom autám. Focus RS a päťlitrový Mustang chceli zažiť od rána snáď všetci. Za ich volant sa však už usadili len ľudia z Ford Slovensko, no ukázali im, aké brutálne sú, ako jazdia bokom a aké autá s výkonom cez 300 koní poskytujú zrýchlenie. Jasné, my sme neodolali, museli sme si dať slalom na RSe. Podrobnejšie aj o žltom Mustangu, aj o famóznom Focuse RS si prečítate v našich, už zverejnených testoch.

Ford akciu vymyslel perfektne, nechýbala ani prvá pomoc. Pani bola milá, ukázala od začiatku všetko čo jej časový priestor dovoľoval, plus naviac Rautekov hmat, ktorý tipujeme nevidel, skôr ako tu, nikto. Bol to jeden z nudnejších bodov programu po toľkej zábave, chápeme, ale podstatný minimálne takisto ako všetky ostatné.

Detaily na akciách rozhodujú a tak účasť ľudí z NeoVízie, ktorý nám na záver pomerali oči minimálne nás potešila. Zrak je pri šoférovaní dôležitý, upozornili tak na fakt, že oči nám kontrolujú len pri prehliadke pred absolvovaním kurzu. V iných krajinách sa takéto kontroly robia častejšie, u nás v podstate vôbec. Zrak si musíte ustrážiť, aby sa nestalo to čo počas dňa. Jedno z dievčat prišlo na to, že vlastne by mala nosiť silnejšie okuliare, no u očného pár rokov nebola.

Na záver by sme chceli poďakovať importérovi značky Ford, že sa na niečo takéto dal aj keď to pre nich muselo znamenať značné náklady a hlavne veľa vynaloženého úsilia. Našlo sa aj pár sponzorov, no šokujúci je fakt, že vlastne štát takéto veci zatiaľ ignoruje. Bolo by super, ak by školu šmyku absolvovali všetci. Znamenalo by to výrazne väčšiu bezpečnosť na cestách, o čom sme sa presvedčili a v neposlednom rade aj menej policajných kontrol. Neboli by potrebné, doprava by sa vedela postarať sama o seba. Dúfame, že o pár rokov bude takýto stav realitou. Trúfalé tvrdenie, ale snáď si to vo niekto kompetentný všimne, poprípade sa nájde ešte viac sponzorov a pridajú sa k značke Ford. Predsalen, učiť sa a pritom jazdiť na skvelých autách je jedna z najlepších prevencií voči krízovým situáciám.