Test Dacia Duster dCi 4WD: Len určiť trasu

Dacia Duster nie je na trhu nováčik. V pôvodnej verzii sa aj celkom rozšíril a vidno ho na cestách pomerne často. Možno za to môže aj jeho výrazný vzhľad. Ak neviete ako vyzerá, tak si pozrite náš test verzie s nevyhnutnou výbavou a možnosťou prepnúť na LPG. Vtedy to bolo jednoduché auto, ktoré neprekvapilo ani výraznými výkonmi, ani výbavou. Bolo to v podstate všetko, čo kto nevyhnutne potrebuje v jednom terénnom balení.

Rok a pol uplynul, Duster prešiel premenou a dostal sa znova do redakcie. Len jeho špecifikácia výbavy obsahuje omnoho viac prvkov. Teda, ako pozeráme cenník, má skoro všetko.

Morský vlk

Ak prirovnáme off-roady ku kapitánom lodí, tak je Duster špecifický. Nie je z tých, ktorí si v bielych uniformách pripínajú odznaky na hrude a tvária sa ako vševedi. Je to presne ten, ktorý sa v rohu tvári nenápadne, nezáleží mu na oblečení, v ústach má ledabolo pohodenú cigaretu a odvahy dostal viac ako ostatní pózeri. Keby to bola situácia v Hviezdnych vojnách a vyberali by ste pilota, bol by to pologauner meniaci sa na kladného hrdinu, ako Han Solo.

Facelift Dusteru v prvom rade doniesol novú prednú časť. Svetlá svietia aj cez deň plochami na to určenými, ale najviac zmodernizovala predok maska chladiča. Výrazné chrómové lišty sa nestratili, ale majú nový, omnoho zložitejší tvar. Maska nevyzerá ako z minulosti, ale skôr ako z budúcnosti.

Ostatné pohľady akoby zostali skoro nedotknuté, len zadné svetlá prijali hranatejšie usporiadanie. Testovaný kus dojem odhodlanosti pripomínal aj vďaka pozdĺžnym strešným nosičom s označením modelu. Ak však budeme liezť do detailov, tak rumunskí dizajnéri zmenili aj font označenia pohonu všetkých kolies.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Otváranie dverí neprekvapí, nepôsobí tak, ako na luxusných autách. Na to sa zvonka Duster ani nehrá, skôr je tou industriálnou alternatívou vytvárajúcou pocit, že vydrží aj horšie zaobchádzanie.

Ale poďme dnu. Vnútro testovaného Dustera bolo pre nás šok. Nielen, že má novú prístrojovú dosku, ale sedadlá sú potiahnuté kožou. Zavriete dvere, pretriete si oči, otvoríte. Oči neklamú. Naozaj je vnútri kožené čalúnenie. Nedostalo sa do základnej výbavy, ale stojí iba 430 eur. To vôbec nie je veľa. Pocit luxusu podporuje aj navigačný systém. Tiež nie je sériovo, ale zase je za smiešnu sumu. Systém sa dá kúpiť za 250 eur. A za 120 eur je k tomu mapové pokrytie celej Európy. Keď tak rozmýšľate, zistíte, že kožené čalúnenie stojí menej ako metalíza.

Level vodiča: začiatočník

Duster je síce terénnejšie auto, ale niektorí vodiči majú panickú hrôzu z nespevnených povrchov. Tí budú nadšení z komfortného pruženia, ktoré odfiltruje aj tehly rozhádzané po ceste. Tiež sa im bude páčiť vysoké sedenie a tým pádom aj lepší výhľad von z auta.

Jedine kapota je tak obrovská a vodorovná, že ju vidno stále a zreteľne, lenže o tom SUV sú. Jednoduché ovládanie vytvára dostatok istoty aj pre začiatočníka. Takže áno, aj v tejto obtiažnosti šoféra bude schopným autom vhodným na každodennú prevádzku.

Galéria od Cypo Design:

Level vodiča: pokročilý

Vodič vyššej obtiažnosti zaobstará autu nové zážitky. Duster vezme na kľukaté cesty. Jasné, už zo samotného prvého pohľadu nikomu nenapadne, že bude zatáčať ako hothatch. Terénny mašinista sa najskôr nakloní do zákruty a potom začnú pískať gumy. Lenže pocit v rukách je akýsi dobrý. Hydraulický posilňovač riadenia vytvára celkom slušnú odozvu vo volante. V zákrutách síce Duster píska, nepáči sa mu prudká zmena smeru, ale vodič má úsmev na tvári, že vie presne, kde sú kolesá aj napriek vysokému profilovému číslu pneumatík.

Pokročilý vodič určite odhalí, že radiaca páka nie je úplne v strede. Dostala postoj vyosený doprava. Neradí sa s ňou zle, ale spočiatku to nie je prirodzená poloha. Samotné radenie rýchlostí nepredstavuje žiadny problém, len na rozbeh nemusíte vôbec používať jednotku

Level vodiča: expert

Cesty sú pre deti. A Duster vôbec nie je detské auto. Vyzerá dospelo a drsne. Industriálny charakter morského vlka priam núti opustiť spevnené cesty a vydať sa k nástrahám iných terénov. Zatiaľ pre oba levely stačil pohon predných kolies. Ale už pri zjazde na poľné komunikácie radšej otočíte ovládač na režim Auto, ktorý priradí pohon zadnej nápravy podľa potreby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viac rozbitá cesta Duster nerozhádže, veď ho konštruovali pre rumunský trh a tam treba rátať aj s horšími povrchmi. Funguje tak ako každé drahé SUV. Lenže ešte nie sme na konci cesty. Tá veľká mláka s blatom sa sama neprejde. Režim 4WD Lock sa javí ako ideálny. Krátka jednotka zase aspoň trochu nahradí redukciu. Len držať otáčky hore. Na druhej strane pohľad do zrkadla a chvíľa uvažovania. Treba ju prejsť ešte minimálne trikrát. Taká to je zábava, keď blato lieta všade naokolo. Redakčné terénne testy sa však skončili pri brode. Odhadovaná hĺbka tak pol metra. Rýchlo Google, heslá Duster a brodivosť. Jemné sklamanie ukázalo, že Duster prebrodí iba 350 milimetrov. Takže spiatočka a naspäť hrať sa do mláky a na horské cestičky.

Veľké finále

Motor 1,5 dCi je výbornou voľbou pre tých, ktorí chcú úsporné auto do terénu. Počas testu bol priemer 5,8 litra. Ale na cestách s pohonom prednej nápravy dokážete jazdiť aj okolo 5. Ak teda hľadáte auto schopné v teréne, ktoré je príjemné na každodenné nažívanie a nezožerie všetky prachy ani pri kúpe, tak je Duster dCi výbornou alternatívou. Presne takto by bol našpecifikovaný Duster snov, aj keď stojí až 17 000 eur. Skúste to porovnať s niektorým konkurentom, samozrejme novým a so zárukou.  A nezabudnite porozmýšľať aj nad tými koženými sedadlami a navigačným systémom.

Pre Daciu máme len malý nápad na akčný model. Treba mu do základnej výbavy pridať vysokotlakový čistič. Potom bude dokonalý.

Motor R4 Common-rail
Objem 1461 cm3
Výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1875 kg
Batožinový priestor 408/1570 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/5,0/5,2
Emisie g CO2/km 135