Čo má spoločné bicykel a Cupra Tavascan v prevedení Endurance? V prvom rade je to pohon zadnej nápravy a aj bicykle majú možnosti vytrvalostných súťaží. Vytrvalosyná súťaž v prípade Cupra Tavascan znamená súťaž o čo najväčší dojazd. Práve toto je verzia, ktorá by ho mala mať, ak si ju správne nakonfigurujete. Inak sa môže stať, že dojazd bude stále dobrý, ale skôr priemerný ako vynikajúci.
Cupra Tavascan je postavená na platforme MEB a podľa toho aj jazdí. Je práve jedným z najlepšie jazdiacich vozidiel z tejto sekcie, ak nerátam modrý ovál. Tavascan má v súčasnosti viacero veľkostí batérie, ale aj viacero možností pohonu. Práve toto je prevedenie, ktoré ma najlepšie manévrovanie a najrozumnejší dojazd zo všetkých. Toto je Cupra Tavascan Endurance!
Najodvážnejšie auto na MEB?
Platforma MEB predvádza viacero vozidiel rôznych kategórií. Všetko začína modelmi ID.3 a Cupra Born a končí veľkým predĺžením ID.Buzz. Tavascan je rozumnej veľkosti s karosériou štvordverového kupé. Tvári sa dokonca tak odvážne, že presne predvádza to, čo ukázal koncept ukázaný v roku 2022. Predok je agresívny a nezameniteľný. Dokonca ukazuje aj osvetlenú kontúru znaku. Tu netreba prepájať svetlá stačí ich takto podporiť.
Predné svetla majú tradičnú trojuholníkovú formu rozloženia elementov, ale zároveň nemusia mať maticové lúče. Presne to sa stalo aj tu a auto je hlavne štýlové, v noci svieti len štandardným prepínaním diaľkových svetiel. Keď už som začal svetlá, tak Tavascan vzadu predvádza prepojenie svetlometov a jediný nápis hovoriaci o názve modelu je práve v svetlách na bokoch auta. A ak sme pri osvetlení, tak svieti aj kontúra loga vpredu.
A práve na boku je Cupra Tavascan zaujímavý tým ako berie inšpiráciu vo vozidlách kupé a pretavuje ho do štvordverového SUV. Ale počkať! Je toto naozaj SUV? Veď svetlá výška je len 154 milimetrov, čo o SUV veľmi nehovorí. Toto je jednoducho crossover, ktorý by sa dal jednoducho nazvať vyšším liftbackom. Vyšší liftback s väčším vnútorným priestorom je presne to, čo od tohto auta aj očakávate. Ľahšie nastupovanie, využiteľný priestor a žiadne kompromisy.
Kompromis môže byť azda iba základná výbava tohto modelu, ktorej absentuje maticový štýl svetiel, ale napríklad aj taká vec ako krajšie disky. Lenže disky nie sú jediným problémom. Tie by som vlastne ako problém vôbec nenazýval. Skôr ma hnevajú celoročné pneumatiky. Prečo? Zbytočne zvyšujú spotrebu približne o pol až celú kilowatthodinu a zároveň robia auto hlučnejším a horšie fugujúcim. Sú za príplatok, takže si ich rozhodne dávať do výbavy nemusíte. Môžete sa pekne spoľahnúť na letné a zimné sady.
Aj základ Cupry Tavascan má prémiový charakter
Ako spraviť auto, ktoré má tradičné koncernové prvky, ale vyzerá úplne inak ako všetky ostatné? Presne tak ako Cupra Tavascan! Predok je skôr avantgardný a výstuha v strede, na ktorej je tlačidlo blikania všetkými smerovkami, vyzerá ako z iného sveta. Vyzerá ako z votrelca, prípadne z iného sci-fi filmu. Na tejto výstuhe, či skôr iba vizuálnom doplnku, sú aj štruktúry, ktoré prepájajú stroj s organickými prvkami.
Cupra Tavascan má štandardne displej s uhlopriečkou 15 palcov a ešte dôležitejšie je, že displej je perfektne použiteľný a nemáte problém ho ovládať. Má logické ovládanie, príjemné základné obrazovky a predvádza, že Cupra infotainment vychytala. Veď štandardom je aj použitie bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto.
Druhý malý displej žiari pred vodičom, ale to stále nie je s displejmi hry všetko. Tavascan môže mať aj head-up displej, čo je už asi samozrejmosťou, ale mne nechýba, pretože sa dobre pozerá aj na štandardný malý displej. Veď toto je základné prevedenie Tavascan Endurance, ktoré nepotrebuje až tak veľa rôznych prvkov výbavy. Nemá dokonca ani vyhrievanie sedadiel, čo ale znamená, že nemá ani tepelné čerpadlo. A to je možno najväčší problém auta. Kupujte si ten Winter balík!
Základné sedadlá majú čalúnenie látkou a tkaninou s odkazom na alcantaru, ale ešte dôležitejšie je, že sa v nich dobre sedí. Zvládnete v nich sedieť nielen počas jazdy, ale aj počas prípadného nabíjania, ak budete mať nabíjací bod mimo civilizácie. No a rovnako rozumné sú aj zadné sedadlá, na ktorých je dostatok miesta nad hlavou aj na šírku a dĺžku. Výraznou devízovú tohto auta môže byť rovná podlaha, ale na to sme asi zvyknutí z ostatných MEB a Tavascan rozhodne nie je výnimkou.
Kufor s objemom 540 litrov vyzerá veľmi použiteľné a otváranie VEKA aj s oknom je omnoho praktickejšie ako keby toto auto vtiahlo po štýle sedanu. Nebudem hovoriť, že tá láska je terény vozidlom, to sa vzhľadom na svetlú výšku nedá, ale veľkopriestorové auto rozhodne byť môže. Batožinový priestor sa dá ďalej rozšíriť sklápaním sedadiel, ale väčšinou to robiť nebudete. Toto auto nie je dodávka, ale pololuxusný prepravník.
Tavascan s maximálnym dojazdom
Platforma MEB má viacero batérií. Pre Tavascan je rozhodne najlepšou voľbou jediná batéria a pohon zadnej nápravy. Veď auto má takto 210 kW (286 k) a 545 Nm. Zadokolka má naviac ešte aj lepšie ovládanie, lebo Tavascan s pohonom všetkých 4 kolies potrebuje na otočenie 11,5 metra, kdežto so zadokolkou zvláda rovnaký kruh s priemerom 10,2 metra.
Zadokolka je aj lepšia na ovládanie. Áno, chcete ten najvyšší výkon, ale v takomto prípade by ste mali uvažovať aj o tomto prevedení. Je totiž rýchle a stále výborné. Na stovku sa dostane za hothatchových 6,8 sekundy, ale to asi nie sú údaje, ktoré vás zaujímajú. V športovom režime má auto dostatočnú výbušnosť, myslím tým v zrýchlení a zároveň aj celkom rozumnú spotrebu.
Tavascan prešiel istou úpravu oproti ostatným MEB. Má vpredu zníženie o 15 a vzadu o 20 mm, čo je iné ako napríklad pri modeloch Enyaq Coupe, alebo pri ID.5. Toto by malo pomáhať aerodynamike, ale nepomáhajú jej asi široké pneumatiky s celoročkami.
Jazda s týmto autom je v znamení 16 kWh pri bežnej jazde. Interval 16 až 18 kWh bude taký priemer pri normálnom počasí vhodnom pre elektromobily. Na diaľnici sa pozeráte na 21 až 24, podľa toho aká je premávka ako veľmi využívate zrýchlenie.
Lenže toto všetko platí naozaj v súčasnej príjemnej klíme. Ak si nepriplatíte za tepelné čerpadlo, tak pôjdu spotreby v zime výrazne vyššie, lebo vyhrievanie klasickou špirálou jednoducho žerie viac. Znamená to asi toľko, že budete mať spotrebu približne o 2 až 4 kWh vyššiu ako so zimným balíkom.
No a batériu s čistou kapacitou 77 kWh nabijete výkonom 135 kW. Na nabitie by ste mohli zvládnuť až 500 km, ale skôr bude realita niekde medzi 400 a 450 kilometrami.
Úvodný model s úvodnou cenou
Toto je vlastne najlacnejšie prevedenie Cupra Tavascan, ktoré si môžete s prevedením Endurance kúpiť. Má vlastne všetku potrebnú výbavu, až na ten Winter balík. Balík pre zimné podmienky prináša nielen vyhrievanie sedadiel, ale aj tepelné čerpadlo a príplatok 1 620 eur je naozaj rozumné vytiahnuť z účtu, z peňaženky, z matraca, alebo doniesť v igelitke.
Cupra Tavascan s takouto výbavou stojí 46 500 eur a vlastne jediný príplatkom sú celoročné pneumatiky za 260 eur. Tie práve nemusia úplne byť. Sú totiž univerzálne a univerzálne fungujú, čo znamená, že nie sú príliš dobre v zime, ale ani v lete. Sú takým priemerom. To niektorí chcú, ale ja od auta požadujem dobré jazdné vlastnosti, preto by som o takýchto pneumatikách ani nerozmýšľal.
Z pohľadu konkurentov je to veľmi zaujímavé a okrem štandardných koncernových treba rátať aj veľmi agresívne nastaveným Fordom Capri, prípadne aj Mustang Mach-E by chcel niečo povedať. Nesmieme zabudnúť ani na Kiu EV6, ktorá má vlastne veľmi podobnú svetlú výšku a ani na Hyundai Ioniq 5.
Cupra Tavascan Endurance
Motor |
Elektromotor vzadu |
Kapacita batérie | 82 kWh brutto/77 kWh netto |
Výkon | 210 kW/286 k |
Krútiaci moment | 545 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4644 mm |
Šírka | 1861 mm |
Výška | 1597 mm |
Rázvor osí kolies | 2771 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2178/522 kg |
Batožinový priestor | 540/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 15,93-17,67 |
Dojazd WLTP | 498-553 km (nabíjanie DC 135 kW) |