Je to všetko trochu zamotané. Seat mal modely Cupra. Ale dôležité je tam práve slovo mal. Automobilka odčlenila športovú divíziu CUP RAcing ako samostatnú značku. To len z dlhej chvíle, aby nebola v automobilovom svete nuda. Dávnejšie to spravil Citroën s DS, ale to má viac háčikov. Cupru môže predávať každý predajca Seatu, takže o výrazné oddelenie nejde.
No a úplne prvý model v ponuke je Ateca. Nie je to nový model, ale iba premenovanie toho, ktorý sme mali v testoch aj my. No my sme zatiaľ mali len slabšie verzie. Cupra Ateca prešla viacerými zmenami označení a musela prijať aj nové znaky.
Atecu ste už určite na cestách videli, ale Cupra bude omnoho zriedkavejším zjavom. Veď racionálne uvažovanie síce hovorí o tom, že SUV by mohlo mať štvorkolku, ale maximálne sa dostane ku dvojlitrovému TDI v FR s výkonom 140 kW (190 k), prípadne agregátu s podobnými parametrami spaľujúcemu benzín. A to je chyba.
Pod kapotou Cupra Ateca je stále dvojliter, ale je vyladený až na 221 kW (300 k). V reči dynamických parametrov to znamená 5,2 sekundy potrebné na zrýchlenie na rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Tomu výdatne pomáha aj automatická sedemstupňová prevodovka s dvomi spojkami. Keď využijete Launch Control, tak je to naozaj brutálne cítiť a zrýchlenie na stovku popíšte len slovom „hneď“.
Ale pekne postupne, najskôr musíte naštartovať. Tlačidlo s vizuálnym pulzovaním červenou farbou má mať frekvenciu srdečného tepu. Môže byť, nemerali sme to, ale tep sa zvýši po naštartovaní. Motor nie je agresívne počuť, ale viete, že toto nie je obyčajné naftové SUV aj ak ste prehliadli sivý exteriér.
Zvuk auta sa mení po prepnutí režimu na športový. Zrazu to nie je umiernené auto ako v ostatných režimoch, pri radení nahor pľuje, pri podraďovaní strieľa. Práve zvuk je každým razom návykovejší a keď večer prichádzate k domu, tak prepnete jednoducho alternatívu, ktorá je potichu a nezobudíte ani tú tetku z Hoštic, ktorá je pri každom náznaku hluku vypleštená v okne a sonduje čo sa deje.
Relevantné je aj zahrievanie, ktoré môžete sledovať na palubnom počítači, takže nebudete zbytočne nakladať studenému motoru, pokiaľ to nemáte auto z požičovne, samozrejme. Ale práve Cupra Ateca nebude tým správnym požičovňovým materiálom.
V zákrutách je cítiť bezmála 1,7 tony hmotnosti. Ale aj napriek tomu dokážete ísť nechutne rýchlo. Vtedy dostávajú zabrať pneumatiky, ktoré musia predsalen sporstredkúvať kontakt s vozovkou. Vás to neodradí a posúvate limity auta aj seba samého. Vnútorný hlas hovorí o vyššom ťažisku o väčšej hmotnosti, naznačuje, že by mohli mať s týmito atribútmi problém niektoré fyzikálne zákony. Nejaký čert na ramene však tlačí. Poď!
A vy idete, nenormálne veci zvláda toto auto. Z nedotáčavého naturelu sa ľahko dostanete do mierneho ujdenia zadnej časti, najmä ak sa vám pod kolesami objaví mokrá vozovka. Avšak to je veľmi ďaleko za neutralitou, ktorá je pre Atecu prirodzenejšia.
Z kopca však budete aj brzdiť. Príplatkové brzdy Brembo brzdia naozaj znamenite. Len v tomto konkrétnom kuse mali jeden dosť výrazný neduh. Tieto konkrétne mali už niečo za sebou. Prinajlepšom ich niekto uvaril a polial vodou a nedochladil, alebo niečo podobné. Aj napriek jemnému traseniu fungovali a spomaľovali Atecu naozaj vynikajúco.
Atecu si však nekupujete len na víkendy. Máte potrebu asi používať auto každodenne. To znamená, že spotreba tiež nebude patriť medzi údaje, ktoré nemajú relevanciu. SUV Cupra sme dokázali dostať na priemer 10,9 litra. Ale to bolo pri hojnom využívaní potenciálu motora, podvozku a aj bŕzd. Ak by sme sa miernili, tak by nám na displeji vedeli naskočiť aj hodnoty veľmi blízko ôsmim litrom.
Ďalším dôležitým faktorom pri hotSUV je aj praktickosť. Kufor má dostatočný objem, na zadných sedadlách je dosť miesta aj ak si priplatíte za škrupinové sedadlá vpredu. Fakt, tu žiadnu kritiku dávať nemôžete, veľkostne je, na danú triedu, na tom Ateca veľmi dobre.
Komfortné funkcie zahŕňajú adaptívny tempomat a systém udržiavania v pruhoch. Všetko veľmi pozitívne a použiteľné veci. Akurát by sme odporučili, keby Cupra spraví nejaký update infotainmentu. Nie je úplne zastaralý, stále je použiteľný, ale prekrytie sklom a rýchlejšie reakcie nie sú nikdy na škodu. Veď Škoda to už má. Avšak, ak budete chvíľu nervózni zo systému, tak to rýchlo prejde, ale radosť z počúvania hudby cez Beats aparatúru ostane.
Reálne vzaté, Cupra Ateca je vyváženým rodinným autom. Je síce tvrdá, aj na devätnástkach, dokonca na to nepotrebuje ani dvadsiatky, ale sedadlá má výborné, miesta tiež ponúka dosť a hlavne, nestojí príliš veľa. Keď tak rozmýšľame, čo je vlastne konkurentom? Nič nám nenapadá. Kodiaq RS to nie je, ten má naftu a je väčší a ostatné automobilky mimo prémie akoby na tento segment zanevreli. Z prémioviek tu máme maximálne BMW X2 M35i a Audi Q3 s nejakým silnejším motorom, lenže tam sa už cenou hýbeme niekde výrazne vyššie.
Testovaný kus Cupra Ateca má cenníkovú cenu tesne nad 50-tisíc eur. Veľa? Nie. Suma je plne adekvátna schopnostiam, výbave a jedinečnosti. A čo nás pri testovaní najviac vytáčalo? Práve logo Cupra. Stále to je Seat Ateca, ale s inými logami. Máme takú tajnú ideu, že Ateca nemala byť prvým modelom Cupra, tým mal byť Formentor. Ateca mala pekne ostať Seat Ateca Cupra, kľudne aj s malými logami na kufri a na boku masky. O zameraní by aj tak hovorili medeno sfarbené disky a štyri koncovky výfuku.
P.S.: So zatiaľ jediným konkurentom, s BMW X2 M35i sme sa pri konfigurácii dostali na 64-tisíc eur s porovnateľnou výbavou. Ani to nie je zlá suma.
Cupra Ateca
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 221 kW (300 k) pri 5300-6500 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000-5200 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4376 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1615 mm |
Rázvor osí kolies | 2631 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1700/2150 kg |
Batožinový priestor | 485/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 247 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Spotreba (WLTP komb) | 8,5-8,9 |
Emisie g CO2/km | 192-201 |