Ponuka modelu Spacetourer s logom pozostávajúcim zo segmentu ozubeného kolesa je celkom bohatá. Okrem štyroch motorov ponúka tri dĺžky karosérie. Avšak stále patrí pod Jumpy. Ako to je možné? Pozriete si techničák, či skôr osvedčenie o evidencii a tam je napísané, že Jumpy Spacetourer.
Importér tak nemusel homologizovať dva samostatné modely. Jednoduché. Po teste stredného Jumpy s 1,6-litrovým motorom a Spacetoureru M s vrcholnou motorizáciou a automatom zavítal do redakcie aj Spacetourer s dvojlitrom, manuálom a najväčšou možnou dĺžkou.
Len nie čiernu
Spacetourer je celkom sviežo vyzerajúci automobil medzi zosobnenými dodávkami. Teda je svieži najmä so sviežou farbou. Oranžovo-červená je na aute priam dokonalá, ale veľká karoséria XL si žiada niečo decentnejšie. Ale ani to nepreháňajte. Sivá je OK, béžová asi ideálna. Ale čierna? Ani sme nerátali koľkokrát sme počas testovacieho týždňa počuli tú istú otázku.
„To je auto pohrebnej služby?“ Čierna karoséria, čierne sklá, dlhá špecifikácia. Naozaj to tak mohlo vyzerať. Aspoň sme nebudili pozornosť, aj keď interiér vyzeral naozaj luxusne. Kvôli neustálym narážkam sme nakoniec fotili… počkajte si na to… pred domom smútku v nemenovanej dedine. Keď to všetci hovorili dokola, tak na tom predsa niečo bolo.
Spredu a zozadu vyzerajú všetky dĺžkové verzie navlas rovnako, ale zboku to je iná pesnička. Práve verzia XL (Citroën označuje veľkosti ako výrobcovia tričiek) je ako jazvečík, ako autobus. Zadný previs je trochu dlhý. Vlastne to musíme inak formulovať. Nie je dlhý samotnou absolútnou hodnotou dĺžky, ale je dlhý v porovnaní s predným previsom. Auto vďaka tomu vyzerá disproporčne. Zvážte, či naozaj potrebujete až XL, či nestačí M, ak vám záleží na vizuálnych kvalitách. Takže to, čo sme minule písali, že Mko má krátky previs až tak neberte do úvahy, práve to vyzerá lepšie.
Čierna farba na všetko naviac opticky ešte zmenšila 17-palcové zliatinové disky. Tvarmi patria medzi krajšie zliatinové disky, ale aj tak vyzerajú menšie ako reálne sú.
S dĺžkou je spojený ešte jeden neduh auta, je jednoducho horšie ovládateľné ako kratšia alternatíva s označením M. Ale toto konštatovanie je asi tak samozrejmé ako skonštatovať, že keď bude pršať, tak zmoknete, alebo že keď večer vypijete liter domácej pálenky, bude vám ráno zle.
Voľnosť
Priestor na palube „pohrebného auta“ je naozaj kráľovský. Veď prvý rad sedadiel nemôže mať miesta málo. Avšak ani ostatné dva rady nie sú ukrátené. Ani v jednom to nie je tragédia. Naviac na všetkých sedadlách druhého a tretieho radu sú úchyty ISOFIX na detské sedadlá. Ak máte teda viacčlennú rodinu, tak nebudete mať so Spacetourerom problém. Alebo ak máte hlučné dieťa, tak ho dáte do tretieho radu a aspoň vám nebude píliť uši hneď za chrbtom, ale trochu ďalej.
Sedadlá zadných dvoch radov sa dajú posúvať a preklápať. Variabilita je teda tiež slušná. Popri tom všetkom nezaostáva ani batožinový priestor, ktorý je práve doménou veľkosti XL. Je naozaj obrovský a dá sa do neho dostať výklopnými dverami. Keď ich otvoríte, tak bude mať auto od predného nárazníka po koniec otvorených dverí viac ako 7 metrov, s čím musíte počítať pri parkovaní. Aspoň, že sa dá otvárať samostatne okno. To sa však nedá povedať o oknách v druhom a treťom rade, tie sú fixné.
Aby okien nebolo málo, tak jedno presvetľuje interiér aj nad stredným radom. Delí ho len strešná konzola, ktorá ide cez celé auto. Okrem ovládania klimatizácie pre zadnú časť obsahuje aj množstvo výduchov, aby sa nikto nemohol sťažovať na zlé klimatické podmienky.
Do interiéru nastúpite dvomi prednými tradičnými dverami, alebo dvomi posuvnými s elektromotorom. Skúšali sme ich otvárať aj podkopnutím, ale to sa nám nejako nedarilo, tak sme radšej volili otváranie diaľkovým ovládaním na kľúči.
Po preskúmaní zadných častí sa vráťme dopredu. Kožené čalúnenie je príjemné, pokiaľ ho nenecháte vypiecť na priamom slnku. Ale aspoň pozíciu si ľahko nastavíte elektricky. Pocit luxusu má navrhovať aj tvar prístrojovej dosky. Práve tej by prospel trochu kvalitnejší povrch a lepšia stavba. Priehradka pred spolujazdcom sa akosi podozrivo pohybovala. Ale volant s koženým čalúnením a kovová hlavica radiacej páky sú jedným slovom vynikajúce!
Možno je ešte lepší
V prvom testovanom kuse Spacetoureru sme mali vrcholnú motorizáciu s vynikajúcim automatom. Fakt to je hydrodynamický menič, nie dvojspojka, ani nič podobné. V jazvečíkovi však bol slabší dvojliter spojený s manuálnou prevodovkou.
Práve táto kombinácia je ideálna, ak nevyžadujete nutne automat. S manuálom máte dokonca pocit, že motor s výkonom 110 kW (150 k) je ešte výkonnejší ako automatová verzia s 130 kW (177 k). Ani spotreba nie je mínusom auta. Keď sme sa posnažili, tak sme jazdili za 5 litrov. Bez preklepu, päť. Komplet jazda s diaľnicou a mestom dotlačila spotrebu na 7,2 litra. Na tak veľké auto rozhodne úctyhodný údaj. Veď za toľko by sme to nedali ani s jednotkovou Fabiou HTP pri rovnakej dynamike. Vlastne tu Fabku by sme nechali asi za Spacetourerom, lebo aj keď je naložený, tak nemá problém s dynamickejšou jazdou, keď si zvyknete na dĺžku.
Podvozok je nastavený komfortne a celkom nechá zabudnúť na dodávkový pôvod Spacetoureru. Jumpy Spacetourer sa však prejaví pri špecifických nerovnostiach, kde trochu počuť vrznutie. Veď van nemôže mať úplne dokonalú pevnosť ak má byť aj ľahký. Stávalo sa to aj na Mercedesoch triedy V, ktoré sme testovali, takže sa nad to dokážeme povzniesť.
Samostatná kapitola je manévrovanie. Má ho uľahčiť parkovacia kamera. Pohľad dozadu zvláda. Ale keď máte nastavený pohľad zvrchu, tak len zaznamenáva obraz a posúva ho podobne ako keď na telefóne robíte panorámu. Takže ak zrazu zboku priplachtí nášľapná mačka, alebo nejaký pes, tak o tom ani nebudete vedieť, teda podľa kamery.
Multivan? Nie úplne
Za takto vybavený Multivan by ste dali s prehľadom niekde okolo 70-tisíc eur. Koľko teda musí stáť Spacetourer, aby ste nad ním uvažovali? Polovicu? Takmer toľko stojí táto verzia. Vopchá sa do 40-tisíc. A to už je celkom cool za taký autobus s koženým čalúnením, klímou vzadu a presklenou strechou. Len si nedávajte za žiadnych okolností čiernu farbu na XL. Na menších verziách možno vyžaruje určitú exkluzivitu, ale tu kričí, že musí mať zlaté nápisy na bokoch.
Citroën Spacetourer XL 2,0 BlueHDI 150 Shine
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5308 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1890 mm |
Rázvor osí kolies | 3275 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1925/2740 kg |
Batožinový priestor | 1060/1500/4554 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/5,3/5,5 |
Emisie g CO2/km | 143 |