Test Citroën Jumpy: Nie je to také ťažké

Život vodiča dodávky je niekedy ako za trest. Väčšinou je dodávka škaredé a nepohodlné auto a ani výbava v nej nie je na veľkú chválu. Možno by sa k tejto dôležitej profesii niekto ani nepriznal. A možno aj to je dôvod, prečo testov dodávok nie je na Slovensku až tak veľa. Novinári majú k dispozícii dosť „cool“ áut na to, aby boli odkázaní na niečo nezaujímavé. V autogripe ale máme radi aj užitočné autá a preto pravidelne testujeme aj úžitkové verzie a dodávky.

Nedávno sme v rámci krátkeho redakčného testu predstavili dvojičky Citroën Spacetourer a Peugeot Traveller. Veľmi milo nás prekvapili, a preto sme sa rozhodli otestovať aj ich úžitkovú verziu. V našom redakčnom teste sme vyskúšali  Citroën Jumpy. A aj keď ide o úžitkové auto, tešili sme sa ako ho vyskúšame v praxi. Neplánovali sme ho šetriť, ale niekoľko dní sme s ním reálne začali zásobovať. Nový dizajn vyzerá veľmi dobre, otázkou je či bude vozidlo aj dobrý pracant, alebo len elegantná nepraktická leštenka.

Rozmerovo sa v ponuke Citroenu radí medzi Berlingo a Jumper. V ponuke sú 3 dĺžky karosérie L1, L2 a L3 ( Dĺžka = 4609/4959/5309 mm). V praxi to znamená, že k dispozícií je úložný priestor s dĺžkou 2162, 2512 a 2862 mm. Označenie majú ako tričká, XS, M a XL. Pre praktikov bude ešte dôležitá celková šírka medzi podbehmi, ktorá je 1258mm, pričom bočné steny sú od seba až 1628mm. Pokiaľ ale nebude stačiť vnútorná výška úložného priestoru 1397 mm, budete musieť siahnuť po väčšom modeli Jumper. Nosnosť je podľa výbavy, veľkosti a verzie od 912 kg (L1H1 2,0 BlueHDI 150) až po 1325 kg (L1H1 2,0 BlueHDi 120).  Bočné členenie karosérie je vhodné aj na prípadné reklamné polepy, ktoré sú pri práve dodávkach často využívané.

dsc_0551a

Pre Jumpy sú v ponuke tri motoy, 1,6-litrový štvorvalec BlueHDi 95 (70 kW/95 k) spaľujúci naftu, dvojliter s rovnakým označením, rovnakým palivom, ale číslom 120 (88 kW/120 k) a najvýkonnejší BlueHDi 150 S&S (110 kW/150 k). Aj najmenší motor, ktorý bol v testovanom kuse celkom s prázdnym autom zvláda hýbať. Len predbiehanie treba naozaj premyslieť, lebo výkonu na rozdávanie naozaj nemá. Ale menej horlivému šoférovi to úplne stačí. Najväčšou nevýhodou agregátu je kombinácia s päťstupňovou prevodovkou. V mestskom prostredí sa to tak nejaví, ale na diaľnici by sa šestka hodila aj najslabšiemu motoru z ponuky. Alebo by mohol mať automatickú prevodovku. V osobnom modeli Spacetourer bol výborný automat Aisin. Na druhú stranu, tieto autá si nekupuje šofér sám, ale kupuje ich manažment firmy a automat je zbytočný a drahý luxus.

Po nasadnutí do interiéru je k dispozícii moderná palubovka zhodná so Spacetourerom. Vzhľadom na deliacu stenu medzi nákladným priestorom a kabínou môže mať vodič nad 190 cm menej miesta ako je zvyknutý. Aj keď je kabína riešená ako 3 miestna, pohodlná je pri dlhšej ceste maximálne pre dvoch.  Po ruke je dostatok odkladacích miest, všetko je prehľadné. Z praktického hladiska by sa dodávke hodili väčšie spätné zrkadlá. Ideálne by boli dvojité delené ako sú na Jumproch. Aj keď je dostupná aj cúvacia kamera, pri cúvaní s dodávkou sa často hodí aj pohľad na zadné kolesá. Displej kamery je zaujímavo umiestnený v stredovom spätnom zrkadle. Po nasadnutí za volant pôsobí zrkadlo v strede trochu zvláštne, lebo v ňom je vodno len zadnú deliacu stenu medzi kabínou a úložným priestorom. Trochu sme sa nad zmyslom tohto zrkadla zamýšľali, ale zmysel nám dalo až po zaradení spiatočky. Vtedy sa zrkadle zapne obraz z cúvacej kamery sprostredkujúci výhľad za auto. Veľmi praktický je úložný priestor pod lavicou spolujazdca. Úložný priestor na tašku, alebo notebook býva v dodávkach často veľký problém. Tu pôsobí ako praktická, ale skrytá schránka.

dsc_0512a

Aj keď mal testovaný Jumpy výbornú a praktickú výbavu, chýbal nám počas jazdy palubný počítač.  Klimatizácia, tempomat, či autorádio s Bluetooth a USB s ovládaním na volante pri každodennej jazde veľmi potešia, ale informácie ako aktuálny dojazd a spotreba by boli tiež často použiteľné. Preto v tomto teste nebudeme hodnotiť spotrebu počas testu a budeme vychádzať z údajov udávaných výrobcom. Výborne fungovalo počas testu autorádio s Bluetooth, ktoré bolo výborne počuť a výborná odozva bola aj na druhej strane telefónnej linky. Pokiaľ nie ste závislí na sledovaní aktuálnej spotreby a nemáte radi jazdu na výpary v nádrží tak s výbavou testovaného Jumpyho budete určite nadmieru spokojní. Ak by bol palubný počítač naozaj nevyhnutne potrebný, tak je dostupný vo výbave Club.

Nami testovaná veľkosť XS bola vybavená praktickými elektrickými dverami. Môže sa to zdať ako zbytočný luxus, ale na dobré sa veľmi ľahko zvyká. Zadné dvojkrídle dvere sa dajú krásne doširoka otvoriť a nacúvať s nimi až tesne k nakladacej rampe. Pri jazde v meste, ale aj skladoch, alebo úzkych uličkách je Jumpy perfektne obratný. Pri jazde po diaľnici je zase pohodlný a bez problémov sa s ním dajú jazdiť aj dlhšie trasy. Podvozok je viac pohodlný ako býva pri iných dodávkach. Tie niekedy na jamách nadskakujú ako starý dostavník. S Jumpym nám nerobila problém ani cesta do Prahy po D1.

dsc_0500a

S novým Jumpym sme počas testu najazdili viac ako 1000 km a stále sme neminuli celú 70-litrovú nádrž. V praxi sa nám osvedčil ako výborné a praktické zásobovacie auto ideálne do mesta, ale aj na dlhšie cesty. V meste bez problémov postačuje aj 5 stupňová prevodovka, pri dlhších cestách by sme išli skôr do silnejšieho motora a 6 stupňovej prevodovky. Jazdnými vlastnosťami sa už blíži viac k MPV ako k vyslovene úžitkovej dodávke. Podobne to je aj z pohľadu dizajnu, kde má množstvo detailov zhodných s bežnými osobnými autami. Oproti minulej generácii tak spravili vo Francúzsku veľmi dobrý krok. Pri základnej cene 14 955 eur bez DPH ide o zaujímavú ponuku. Aj keď rozdiel v cene oproti väčšiemu a silnejšiemu Jumpru nie je veľký, ponúka množstvo praktických výhod. Jumpy teraz pokrýva na trhu priestor menších a praktických dodávok s ktorými nemáte problém vojsť do pozemnej garáže, či zaparkovať v meste medzi ostatné osobné autá. A pritom máte pri pomerne krátkej karosérii slušnú dĺžku úložného priestoru. Predaj nových dodávok Jumpy na Slovensku teraz len začína, ale dá sa predpokladať že bude mať na trhu väčší úspech ako jeho predchodca. Ak hľadáte praktické úžitkové auto, ale Jumper je pre Vás zbytočne veľký, choďte si Jumpy aspoň vyskúšať.  Možno spĺňa presne to, čo ste doteraz na trhu s úžitkovými autami nevedeli nájsť.

Citroën Jumpy L1H1 BlueHDi 95 Confort

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 70 kW (95 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 210 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4609 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1905 mm
Rázvor osí kolies 2925 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1687/2661 kg
Batožinový priestor 4600 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 145 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h časom…
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,0/5,2/5,5
Emisie g CO2/km 177