Najznámejší Picassov štýl, ktorý pozná skoro každý, kto jeho obrazy videl je kubizmus s nereálnymi lineárnymi tvarmi. To, čo by povedal pri pohľade na vozidlá francúzskeho výrobcu, ktoré nesú jeho meno je naozaj otázne. Veď prvá generácia, nesúca ešte staré meno Xsara Picasso bola skôr oblá ako hranatá a pri pohľade zboku skoro nebol rozdiel medzi tým, čo je predná a čo zadná časť. Druhá generácia stredného MPV C4 Picasso tiež mala ku kubizmu ďaleko, najmä vďaka strešnému oblúku. Ale čo tretia?
Menší a krajší
Nie, netreba to brať zle, predchádzajúca generácia C4 Picasso bola pekná, ale neoslovila každého. V prípade novej je to ešte väčší vabank. Citroën sa znova vracia k tomu, čím sa preslávil v minulosti. Späť k výrobe avantgardných áut, ktoré aj napriek šedej farbe vzbudzujú obdiv, alebo aspoň priťahujú pohľady okoloidúcich. Predné úzke svetlá s dennými LED v páse nadväzujúcom na predĺžený znak na kapote sú dosť nezvyklé a veľakrát bolo po zaparkovaní počuť slová ako UFO alebo sci-fi. Nezvyklá pre väčšinu, ktorá zrejme neregistrovala predchodcu, je aj panoramatické predné okno zasahujúce až nad hlavy vodiča a spolujazdca. Medzigeneračne sa stratil profil strechy, sediaci aj na fauvé s chrobákom a tvar strechy je rovnejší. Znamená to aj čiastočné zníženie celkovej výšky. Kompaktnešie rozmery prináša skrátenie o 4 centimetre, pri predĺžení rázvoru o 5,5 centimetra. Zboku si stále zachováva dojem, že z väčšej diaľky nie je jasné, ktorým smerom auto pôjde. Vzadu C4 Picasso nevyzerá zvláštne. Len otváranie batožinového priestoru je podobné ako na Opli Insignia Tourer. Otvára sa celá zadná časť, s kompletnými svetlami. Pri otvorení kufra tak svietia hore. Nevadí, Citroën myslel aj na toto a v tom momente sa rozžiaria hmlovky v spodnej časti nárazníku. Jediná vec, čo sa dizajnu zovňajšku dá vytknúť je pevná anténa s dlhým prútom. V konečnom dôsledku vyzerá posledná generácia C4 Picasso asi najkrajšie zo všetkých. Ale záleží na uhle pohľadu, veľa z priaznivcov koncernových tvarov mu nikdy nepríde na chuť a radšej zapadne do šede nevýrazných áut.
Svet pri končekoch prstov
Ak zvonka pôsobilo Picasso ako vesmírna loď, zvnútra nie je vôbec iné. Má síce sedadlá a volant ako každé ďalšie auto, dokonca v testovanom kuse bola medzi prednými sedadlami aj radiaca páka. Ale zvyšok je iný. Že dva displeje má aj Mercedes triedy S? Áno, a skoro rovnako veľké. V prvom rade ale v Picasse trónia na jednej z najdlhších prístrojových dosiek v celej histórii automobilizmu. Tvrdenie, že prístrojová doska je dlhšia ako kapota má v sebe skrytú pravdu. Pohodlné sedenie pri prvom nasadnutí upokojuje, ale pohľad na displeje a obrovské okno zase spôsobujú neistotu. Ale okno má opodstatnenie. Síce kvôli nemu nie je strešný držiak u spolujazdca, ale pri zastavení na semaforoch v prvom rade zistíte, prečo je naozaj praktické. Ešteže sú na ňom zaitahnuteľné rolety, lebo v priamom slnku by ste nevideli asi nič. Ehm, rolety mali aj Karosy. Ale naspäť k tým displejom. Vrchný je jasný a od výbavy Intense ponúka možnosť personalizácie vzhľadu. Okrem kruhového a štvorcového má v štandarde Picasso aj grafické znázornenie. Nám k autu najviac sedelo štvorcové s veľkým tachometrom naľavo, palubným počítačom v strede a otáčkomerom na stupnici vpravo. Tak to vyzerá len dokým neotočíte koliesko na volante, jedno zo štyroch. V tom momente sa prehodí pravá a stredná časť na navigáciu, alebo multimédiá, či fotky. Čitateľnosť pri slnku zboku zostáva na veľmi dobrej úrovni.
So zmenou témy hlavného displeja sa mení aj dotykový na stredovej konzole. Ten nahrádza všetko, čo tam bolo pôvodne. Takže ním okrem navigácie ovládate aj audiosystém a klimatizáciu. Vzhľadovo 100 bodov, ale znova trochu kríva praktickosť. Ak máte zapnutú klimatizáciu a zbadáte pred sebou traktor s hnojom, tak pre vnútornú cirkuláciu vzduchu musíte isť do menu klímy a tam ho vypnúť. S odozvou stlačení sme žiaden problém nemali, ale aj tak treba dve stlačenia. Malé prekvapenie si Citroën schoval pod displej. Pred radiacou pákou sa nachádza výklopná polička schovávajúca dva USB porty a zásuvku. Z USB sa dá nabíjať aj mobil, čo určite príde vhod. Len keď si zapojíte iPhone,tak okrem nabíjania má multimediálny systém snahu pustiť z neho hudbu. Takže sltačiť menu audia a zvoliť prepínanie zdroja zvuku. Ale čo tam je ten jukebox? Jednoducho vstavaný disk s miestom pre užívateľské súbory ako MP3, či fotky pre hlavný displej. Celkom príjemný detail. Vpredu treba prehliadku ukončiť priehradkou za radiacou pákou medzi sedadlami. Tá je obrovská. Aj zrkadlovka s väčším objektívom v nej stále lietala.
Vystúpite a pokračujete dozadu. Ak nemáte viac ako 185 centimetrov, tak si za seba sadnete celkom bez problémov. Vzrastovo menší si dokonca môžu dobrovoľne zmenšiť svoj priestor v prospech batožinového priestoru. Okrem toho si môžu nastaviť aj sklon operadla. A dokonca na všetkých troch sedadlách. Nami testovaná verzia nebola vybavená presklenou strechou, z čoho benefitovali práve cestujúci vzadu. Aj pri výške 180 centimetrov stále ostávalo dostatok miesta na hlavu. V prípade presklenej strechy by človeku so spomenutou výškou ostávali nad hlavou iba 3 centimetre, kvôli elektricky navíjateľnej rolete. Ale zase ten výhľad stojí za to. Deti na zadných sedadlách určite potešia stolíky s osvetlením, ale viac budú fascinované tým, že okná sú veľké a nie sú to len priezory ako na tanku.
Pokračovanie ku kufru odhalí elektricky otvárateľné veko. Stlačíte, 10 sekúnd počkáte a máte otvorené. Zatváranie predstavuje opačný postup. Kufor klame telom a nevyzerá na deklarovaných 537 litrov. To kvôli tomu, že časť je schovaná pod dnom. Zmestí sa do neho všetko, veď má šírku viac ako meter. Jednoduché sklopenie sedadiel objem zväčší na 1709 litrov. Tam sa zmestí už aj menšia chladnička, či veľa krabíc z nábytkárskeho obchodu.
e-HDI nie je málo, ale ani veľa
V striebornom testovacom kuse bol známy agregát so štyrmi valcami a objemom 1,6 litra. Označenie e-HDI dáva tušiť, že auto by nemalo vypýtať veľa za cestu. Výkon 85 kW (115 k) na papieri vyzerá celkom slušne, ale v kombinácii s pohotovostnou hmotnosťou 1480 kilogramov je to len priemer. Výrazná dynamika sa od auta asi ani neočakáva. Na pohodovú jazdu úplne stačí, ale my aj tak odporúčame väčší dvojliter BlueHDi. Hmotnosť má medzigeneračne pozitívny vývoj, keď auto stratilo v rovnakej verzii až 100 kíl.
Dynamickú jazdu výrazne brzdia zimné gumy na šestnásťpalcových diskoch. Sedemnástky prinášajú lepší pocit z jazdy pri zachovaní dostatočného komfortu. Viacerí novinári však neodporúčajú osemnástky, lebo Picasso je na nich tvrdšie ako by malo byť. V zákrutách teda len tak preplávate a na diaľnici bude vo svojom živle. Komfort podvozka je až na prvom mieste, takže ani plavba na vzdialenosť 1000 kilometrov nie je problémom. Ak po ňom nebudete čakať športové chovanie a spätnú väzbu v riadení budete nadšení. A nadšenie nevyprchá pri priplatení za Park Assist ani pri parkovaní. Auto samo dokáže zaparkovať pozdĺžne aj priečne. Odskúšané, funguje.
Nakusli sme spotrebu, tak to treba dokončiť. V údajoch výrobcu svieti pri C4 Picasso s týmto motorom cifra 4,0 litra na sto kilometrov. A prekvapenie, my sme za toľko aj jazdili. Samozrejme bez diaľnice, tá by ju dostala bližšie k 5 litrom. A to na obrovské auto nie je vôbec zlý výsledok. Môže za to aj systém Start-stop, ktorý ale nevypína motor až po zastavení, ale už pri 20 km/h a brzdení.
C4 Picasso, alebo Grand C4 Picasso
Toto porovnanie bude riešiť každý, kto si bude väčšie Picasso chcieť kúpiť. Spredu vyzerajú síce rovnako, ale bočný profil jasne hovorí, že Grand je väčší. Veď tak to aj má byť. Prináša o dve miesta viac. Sklápanie sedadiel v kufri je možné aj jednou rukou, čo je výrazný úspech. Ale manévruje sa s ním trochu horšie a podľa nás je päťmiestna, krátka verzia, krajšia. Grand sme skúsili na sedemnástkach, ktoré prepožičali autu presne také ovládanie, aké by malo mať. Ani príliš plavné, ani príliš športové, také akurát.
Alea iacta est
Citroën sa s novým C4 Picasso znova vrátil do avantgardnej sféry. To znamená, že nemusí sedieť každému. Ale tí, ktorí sú dostatočne odvážni dostanú za málo peňazí naozaj veľa muziky. Niektoré detaily je nutné stráviť, ale tak pekné Picasso tu asi ešte nebolo. A k tomu všetkému pridáva pohodlie a, na MPV, ultranízku spotrebu. No a nezaniknete s ním v šedi parkovísk, aj ak bude práve strieborné, či šedé.
Ideálna špecifikácia
My by sme vybrali model s označením BlueHDi 150 Intensive s príplatkovými prvkami ako alarm, xenónové svetlomety, Pack Style 3D, metalíza, čalúnenie mix koža-látka a Pack Park Assist. Prípadne by sme ešte doplnili aj elektrické otváranie kufra.
Partner testu: Citroën Vidlička Nové Mesto nad Váhom
Motor | R4 |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 270 (285) Nm pri 1750-2500 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4428 mm |
Šírka | 1826 mm |
Výška | 1610 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1480/460 kg |
Batožinový priestor | 537-630/1709 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 189 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,5/3,8/4,0 |