To, že Cactus od Citroënu nie je štandardné auto, ktoré vyzerá rovnako ako všetky ostatné je zrejmé na prvý pohľad. Avšak avantgardné tvary sú tiež dôvodom, že sa veľa ľuďom páčiť nebude. Tí však budú spokojnejší so svojim produktom značky Volkswagen, či Škoda. Reálne sa Cactusu aj celkom ťažko hľadajú konkurenti.
To, že práve takto tvarované auto je dobrým ťahom, hovorí aj fakt, že automobilka musela zvýšiť produkciu oproti plánu. Je jednoducho iné, je cool a je naviac za dobrú cenu. Len ktorú verziu zvoliť? My sme skúsili výbavu Feel Edition s naftovým motorom 1,6 HDi s výkonom 68 kW (92 k) a robotizovanou prevodovkou. Má reálnu šancu stať sa ikonou v súčasnosti a legendou v dlhodobom pohľade.
Na parkovisku nezapadne
Model Cactus nesie začiatok mena C4. Ale to má aj Picasso a hatchback nižšej strednej triedy. Lenže s nimi má vizuálne pramálo spoločné. Ak C4 Picasso vyzerá ako UFO, tak toto je nefalšovaný ufónec. Navonok vyzerá ako SUV. Niečo ako Renault Captur. Vyššia svetlá výška ako je bežné a plastové ochranné prvky pripomínajú práve túto kategóriu.
Auto pôsobí ako zjav z budúcnosti. Veď vpredu sú len úzke svetlá obkolesené plastom s takou farbou, akú majú ochranné lišty na boku. Nad nimi sa drsne tvária LED svetlá na denné svietenie. Možno je škoda, že Cactus nemá v ponuke Full LED svetlá, tie by posunuli aj technologickú úroveň omnoho ďalej do budúcnosti. Celkom nezvykle pôsobí aj evidenčné číslo s vyšším umiestnením.
Keď už sme načali tie ochranné plasty, tak tie bočné sú témou, ktorá sa môže stať headlinerom rozhovorov. Zoberte nákupný vozík a bez problému do Airbumps na boku nabúrajte. Sú mäkké a veľké. Na dvere sa vyslovene hodia a tie predné zasahujú aj na lem, takže pri otváraní netrafíte plech, ale práve mäkkú časť. Jednoduché a rozumné.
Citroën C4 Cactus svojim zjavom prichádza ako radikálnejšia novinka, než malé MPV s predným pohonom od BMW. S farebnou kombináciou, ktorá bola na testovanom kuse ale až tak nevynikol. Army štýl síce môže vyvolať myšlienky na Méhari, ale taká žltá, či bielo hnedá, alebo aj červená… Tie mu jednoducho sedia viac. Ešte by sme možno prijali žabiaka, zelenú farbu a bledosivé ochranné lišty.
Nič zbytočné
Otvoríte dvere, buchnete do steny a neriešite to, to riešia Airbumps. Lenže po otvorení vidíte to, čo je hneď prvou hláškou v reklame. Spojené predné sedadlo. Nápad zaujímavý, ale využiteľnosť otázna. Jednoducho dáte dole lakťovú opierku a znova ho rozdelíte. Možno ale, keby máte osemnásť a ste na rande, bude práve tento prvok úplne dokonalý a nenahraditeľný. My by sme však skôr volili hlbokú odkladaciu schránku montovanú k manuálnej prevodovke.
Nastavíte sedadlo a volant. Volant štelujete len hore a dole, dnu a von nejde. Vytiahnete telefón z vrecka a rozmýšľate kam s ním. Konečne sa niekto podujal aj na riešenie tohto problému. Cactus má policu nad ovládaním prevodovky, kde presne sedí zariadenie asi do veľkosti Galaxy S5. Dokonca má gumový povrch, tak to, čo tam odložíte nebehá z jednej strany na druhú pri zatáčaní.
Interiér je brutálne minimalistický. Teda skoro nič v ňom nie je. Okrem toho, že chýba spojkový pedál nenájdete ani veľa tlačidiel. Jasné, na prevodovku sú tri. A pod displejom na okrúhlom tubuse je ich pár. Niekoľko sa objavilo aj na štvorcovom volante. Teda štvorcovom… Je okrúhly, ale zrezaný zhora aj zdola.
Martin Cyprian Photography Gallery
Dokonalá je však schránka pred spolujazdcom. Dizajnéri ju umiestnili na vrch prístrojovej dosky a dnu schovali druhý vstup na USB. Lenže to vyvoláva otázky o bezpečnosti. Kde je vlastne airbag? No pri slnečnej clone v strope. To je nezvyklé, ale vyzerá, že priestorovo efektívne riešenie.
Prvý človek, čo sadol na sedadlo spolujazdca skonštatoval, že má príjemné vyhrievanie sedadiel. Lenže Cactus ho nemá. Namiesto neho má šikovne umiestnený výduch klimatizácie, ktorý fúka teplý vzduch pod sedadlo. Jednoduchý nápad a účinný zároveň.
Priestorová ponuka vpredu nevyvoláva žiadne komentáre o veľkosti. Všetko je akosi akurát. Vzadu sa na dĺžku sedí v pohode. Trochu menej miesta je však nad hlavou. Lenže stále musíme brať do úvahy vonkajšie rozmery auta. S prihliadnutím na ne je to slušné. Kufor tiež nepatrí medzi najväčšie papierovo, reálne však vyzerá väčší a je aj dobre využiteľný.
Postupne budete odhaľovať mnohé detaily. Napríklad držiaky na dverách, ktorými zatvárate dvere sú ako rúčky z historických kufrov. Na druhú stranu vás bude hnevať, že keď ladíte rádio a zaradí sa pred vás stará Avia s dymovou clonou, musíte prepnúť na displeji ovládanie klimatizácie a tam ťuknúť vnútornú cirkuláciu. Tá by si zaslúžila samostatné tlačidlo dostupné stále, ako to má Peugeot 308. Pod displejom je jedna pozícia voľná.
Neraď v zákrute, to nie je správny moment!
Futuristicky vyzerajúce auto, vnútorný priestor akurát, zaslúžilo by si aj dobrý motor. Ten má. Agregát s výkonom 68 kW (92 k) rozbehne auto bez problémov. Len mu akosi nehrá do karát prevodovka. Spojené sedadlo je malou satisfakciou za automat. Vlastne nie tak automat, ako robotizovaný manuál. Šesť stupňov je najviac, čo Cactus v ponuke má, ale radenie pri plnom plyne spôsobuje trhnutie. Postupne sa naučíte, že keď na displeji za volantom preskočí cifra, musíte pustiť plyn, počkať na zaradenie a znova ho stlačiť. Tak sa stane radenie príjemnejším. Alebo sa spoľahnete na pádla pod volantom. Keď za ne ťaháte, viete, kedy auto bude radiť.
Robot však nezvyšuje spotrebu nejako zásadne. Priemer 4,3 pri bežnom jazdení nie je problémom, Ak sa budete snažiť, ukrojíte ešte pár desatiniek. Lenže s výkonnejším motorom s manuálom odseknete skoro pol litra. Stále tomu robotovi, ktorý si myslí, že vie viac ako vy nevieme prísť na chuť. Niekedy radí aj dosť nečakane, napríklad pri prejazde zákrutou, čo môže menej skúsených vodičov vyviesť z rovnováhy.
Keď sa teda dostanete do zákruty, tak budete prekvapení, Cactus sa kvôli vyššej stavbe karosérie nahne, ale drží ako prsty so sekundovým lepidlom. Dokonca aj pneumatiky Kormoran to zvládali nadpriemerne. Po pravde, Cactus pripomína legendárnu kačicu. Ten tiež nikto neveril, že by mohla zvládnuť rýchle prejazdy a tá to dala. Volant nemá absolútne žiaden odpor, ale vždy viete, kam auto pôjde.
Každou jazdou sa za volant Cactusu budete viac tešiť. Je to funky, cool, mega. Použite akékoľvek prídavné meno ktoréhokoľvek jazyka vyjadrujúce nadšenie a radosť. Mládež s podozrením na užívanie drog však s ním bude mať problém. Po ozname, že ich na diaľnici predbehol kaktus pôjdu určite priamo na test na prítomnosť omamných látok.
Vynikajúci pomer imidž/cena
Keď chcete imidžové vozenie, máte na mysli väčšinou Mini. To však cenou predbieha aj väčšie autá. Podobne je na tom aj nový chrobák od jednoduchého a dvojitého Véčka. Ale Cactus začína už na 12 290 eurách. My by sme však radšej špecifikovali silnejší naftový motor BlueHDi s výkonom 73 kW (100 k) a manuálnou prevodovkou s výbavou Shine. K nemu by sme doplnili panoramatickú strechu, interiér v hnedej farbe a kufrovými pásmi na schránke pred spolujazdcom a 17tky. A bol by buď červený, fialový, alebo biely s hnedými Airbumpami. Avšak najradšej by sme v garáži videli čierny kus s červenými Airbumps, červeným pásom na treťom stĺpiku a červeným lemom čierneho znaku. Lenže to by musel existovať v ponuke.
Martin O. Gallery
Citroën C4 Cactus Feel Edition e-HDi 92 ETG6
Motor | R4 |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 68 kW (92 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 230 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Robotizovaný manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4157 mm |
Šírka | 1729 mm |
Výška | 1540 mm |
Rázvor osí kolies | 2595 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1178 (1055 bez vodiča)/1605 kg |
Batožinový priestor | 358/1170 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 3,8/3,4/3,5 |
Emisie g CO2/km | 92 |