Aktuálny Citroën C4 bezpochyby patrí medzi tie najvýraznejšie autá, aké možno na našich cestách bežne stretnúť. Môže za to jeho mimoriadne odvážny a nezameniteľný vzhľad, ktorý naviac v prípade testovanej verzie podtrhovala medená farba. S C4 sme jazdili vo výbave Shine a poháňalo ho naftové, 1.5 litrové BlueHDi 130.
Vzhľad je veľmi silnou kartou v rukáve tohto nového Citroënu a oproti predchodcovi C4 Cactus toto auto pôsobí doslova ako z iného vesmíru. Tvary sú všetko len nie jednoduché a minimalistické, čo nemusí sadnúť úplne každému. Nová C4 pôsobí vyslovene futuristicky zo všetkých strán, ale asi najviac zozadu, kde sa stretávajú svetlá s malým spojlerom cez hranu piatych dverí. Zozadu auto pôsobí vyslovene crossoverovo. Chýba mu akurát vyššia svetlá výška, aj keď opticky vyzerá podvozok C4 relatívne vysoko nad zemou. Zadná časť je značne prekombinovaná, plná zalomení a rôznych tvarov, avšak stále vkusná a nápaditá. Toto je totiž problém niektorých áut, že premiera snahy a potreby odlíšiť sa skĺzne až do otravného nevkusu a gýču. C4 sa ale podarilo udržať fantázie na uzde a nastavila úroveň tejto snahy na akurátnu úroveň. Predná časť tiež nenudí a skladá sa z dvojice oddelených svetiel. Pásik šikmých denných LED diód a pod nimi veľké stretávačky, taktiež vybavené LED technológiou. A ak váhate nad farbou, testovaná medená je fakt dobrou voľbou. Púta pozornosť, zvýrazňuje avantgardné tvary auta ale zároveň nie je nevkusne svietivá.
Kabína novej C4 je tiež moderná, avšak nie až tak extravagantne ako zovňajšok. To ale nevadí, lebo má čím zaujať. Napríklad hneď po nasadnutí extrémne pohodlnými sedadlami širokého gaučovitého typu s pekným prešívaním a látkovými detailami na hrane sedákov aj operadiel. Pred vodičom je iba malý displej, ktorý zobrazuje základné ale úplne dostatočné údaje. Zvyšok je totiž prítomný na centrálnom infotainment displeji, ktorý ma vcelku svižné reakcie a tak akurátnu hĺbku menu na to, aby nič nechýbalo ale zároveň ste sa rýchlo zorientovali. Klimatizácia má samostatné a na dotyk príjemné kruhové ovládače pod odkladacou policou, ktorá je rozdelená na dve časti a tá vrchná slúži na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. USB porty sú tu dostupné hneď dva. Volant so sploštenou spodnou časťou a hrubým ramenom je elegantný a dobre pasuje do kabíny. Skvelým detailom je tiež miniatúrny volič automatickej prevodovky s postrannými indikátormi. Vyzerá to veľmi pekne, treba si ale chvíľu zvykať na malý indikátor zaradeného režimu naboku, ktorý nie je úplne najprehľadnejší. Zaujímavosťou kabíny novej C4 je výsuvná zásuvka pred spolujazdcom, ktorá skrýva držiak na tablet. Môže to byť celkom fajn vec, spolujazdec si môže čítať či pozerať film, za predpokladu, že mu pri takejto aktivite nebýva počas jazdy nevoľno. Čierne piánové obklady kabíny inak vyzerajú dobre, ale potýkajú sa s tradičným problémom, ktorým je náchylnosť voči šmuhám a škrabancom. Silnou stránkou tohto auta je ale vnútorný priestor, ktorý je na danú kategóriu nad priemerom. Vpredu sa to tak nejak očakáva, ale aj vzadu je to pre nohy aj hlavy skvelé. Kufor má síce v základe iba 380 litrov, čo sa nezdá ako úplne veľa, avšak je veľmi využiteľný a má dvojitú podlahu. Odstránenie jednej tak znamená ďalších pár litrov naviac.
C4 vo svojich útrobách skrývala 1.5 litrové BlueHDI s výkonom 96kW/130 koní a 300Nm. Tie nie sú síce lenivé, ale skôr ťažné ako dostihové. Športovanie nemá toto auto v génoch, jeho doménou je absolútne pohodlie. Motor spolupracuje s osemstupňovým automat a ich súhra je mimoriadne harmonická a jemná. Auto je tak predurčené na pohodlnú a plavnú jazdu. Motor síce vie potiahnuť a pri predbiehaní sa nemusíte báť, rovnako tak na diaľnici vie udržovať rýchle tempo a ochotne zrýchľovať. Žiadne športovanie to ale nie je. Športový režim si síce viete zvoliť, výsledkom je lepšia odozva na plyn, avšak celkový charakter auta zostáva stále ležérny a komfortný. Podvozok je mäkký, húpavý a dokonale filtrujúci akékoľvek druhy nerovností. Električkové koľaje či cestné výmole sú vždy perfektne odizolované a do kabíny sa prenášajú maximálne v podobe veľmi utlmených nárazov. Ak sa chcete nechať rozmaznávať pohodlím, lepšie auto asi v danej triede nezoženiete. Teda, mimo prémiového segmentu. Ak ste nadšený a dynamický vodič, hľadajte inde. Samotný motor má inak kultivovaný chod a k charakteru auta aj dostatočný výkon a zároveň spotrebu hlboko pod 6 litrov. V decembrovom počasí a teplotách tesne nad nulou sme sa dostali na týždňový priemer 5.5 litra. A to sme veľa jazdili v meste, čiže kombinovaný priemer pod 5 litrov je v lete úplne realistický. Čo viac chcieť?
Citroën C4 Blue HDI 130 vo výbave Shine je skvelým autom pre človeka, ktorý sa chce mierne odlišovať a za minimálne prevádzkové náklady túži po maximálnom pohodlí. Podvozok je na tento účel ako stvorený, dopĺňajú ho pohodlné sedadlá, veľmi slušná výbava a priestranná kabína. Naftových 130 koní mu bohato stačí, keďže športovať s ním nebudete aj keby má viac výkonu. A jazdí takmer za nič, veď niečo cez 5 litrov nafty je pri takomto aute extrémne nízka hodnota. Za základnú cenu 21 490 eur s DPH ide o skvelý pomer medzi cenou a hodnotou, ktorú vám zaň Citroën dá.
Citroën C4 BlueHDi 130 Shine
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 96 kW (131 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4360 mm |
Šírka | 1834 mm |
Výška | 1525 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1446/1795 kg |
Batožinový priestor | 380/1250 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 206 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (WLTP) | 4,5-4,7 |
Emisie g CO2/km | 118-122 (WLTP) |