Test Citroën C3 Picasso LPG: 5 eur na sto kilometrov

Je to biele, má to čierne detaily a je to na plyn. Čo to je? Nie, v tomto prípade to nie je kuchynský sporák. Tento sporák má štyri kolesá a zvládne šprint na stovku rýchlejšie ako rozbehnutá práčka.

Citroën C3 Picasso už od svojho predstavenia prešiel menším faceliftom. V súčasnosti je na trhu už šiesty rok a ponúka alternatívu konkurentom ako Ford B-Max, Kia Venga, či Hyundai ix20. Pre zákazníkov zo Slovenska však má jedno plus, ktoré ostatné autá nemajú, dá sa nazvať slovenským autom. Vyrába sa totiž po boku Peugeotu 208 v Trnave. Aj keď to tak nevyzerá, pri svojom predstavení v roku 2008 získal model C3 Picasso titul Rodinného auta roka podľa britského časopisu Top Gear. Vraj takto má vyzerať moderné rodinné auto 21. storočia.

Hrany a obliny

Na C3 Picasso sa veľa hrán nájsť nedá, každý tvar sa v určitom mieste zaobľuje. Ak sa však na auto pozriete z diaľky a zozadu, nad hlavou sa zasvieti žiarovka. Tam sú tie hranaté tvary. Zozadu vyzerá skoro ako štvorec, skoro vôbec sa nezužuje smerom hore. To je len pozitívne pre cestujúcich vzadu, ktorí nie sú atakovaní strechou v oblasti hlavy. Je to podobné ako pri japonských kei vanoch. Tie sa tiež snažia využiť čo najviac z priestoru, ktorý zaberajú.

Ak sa pri niektorých autách dá povedať, že tvarmi pripomínajú niečo od konkurencie, tak pri C3 Picasso sa nedá ani povedať, že pripomína model C3, s ktorým zdieľa niektoré prvky konštrukcie. Naozaj vyzerá ako z budúcnosti, tradičné tvary sú už prežité.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pri väčšine áut je dobrý nápad voliť výraznú farbu zovňajšku. Aj tento Francúz má našťastie v ponuke napríklad modrú Belle-Ile, či červenú Rubis. Lenže nech sa na auto pozeráte akokoľvek dlho, tak vás nič nepresvedčí, že by ste mali zavrhnúť aj bielu.

Limitovaná séria Best Collection dostala čierne lakované časti nárazníkov. Keď zasvieti slnko, tak zistíte, že to nie je obyčajná čierna, je akási metalizovaná. Ponúka odlesky od zelenej po červenú. Na slnku vyzerajú tieto detaily exkluzívne. Horšie s výzorom sú na tom pásiky LED na denné svietenie. Síce plnia svoju úlohu dokonale, ale stále sú zakomponované podobne ako dorobené zo servisu.

Pri pohľade zboku si určite všimnete disky. Veľmi pekný tvar ladí so zvyškom karosérie, aj farebné kombinácia bude sedieť ku každej strane. Ak prídete bližšie a obzriete ich detailnejšie, tak zistíte, že to nie je hliník. Ani horčík. Ani iná ľahká zliatina. Sú to len veľmi dobre maskované plechové disky schované za fajnovou puklicou.

UFO pristáva

Ak sa o Honde Civic hovorí, že je UFO, tak jej interiér sa dá nazvať štandardným. Na rozdiel od C3 Picasso. Výduchy klimatizácie v strede sú ako oči mimozemšťana. Ale takého normálneho, nie toho otravného zeleného, ktorý je v niektorých reklamách. Centrálne umiestnenie informácií na vrchu prístrojovej dosky tiež nie je pre niektorých jedincov úplne štandardným riešením.

Keď sme pri tom zobrazovaní informácií, celý panel je rozdelený na tri časti. Tá vpravo patrí štandardným kontrolkám a je väčšinu času čierna. Stred si pod svoje krídla zobralo rádio a palubný počítač a tá ľavá časť je najzaujímavejšia. Zobrazuje informácie o rýchlosti a otáčkach. Keďže je zobrazovanie digitálne, tak otáčky naskakujú po 250. Takže reálne máte 3000-3250-3500 a tak ďalej. Dislej je výrobne čitateľný na slnku, lebo je priesvitný a využíva denné svetlo ako faktor intenzity.

Keď si v aute nájdete správnu polohu, tak máte na dosah všetky ovládacie prvky. Možno trochu prekvapí, že volant nedisponuje ani jedným tlačidlom, ale ovládanie tempomatu aj rádia je na páčkach pod volantom. Na ne sa dá rýchlo zvyknúť. Rovnako aj na vyšší posed a na dvihnutú radiacu páku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Priestorovo je C3 Picasso presne tým, čo sa od neho očakáva. Malým autom zvonka a adekvátne veľkým zvnútra. Vpredu je možno menej miesta na šírku ako vo väčších súrodencoch od Picassovcov, ale ostatné dimenzie sa dajú nazvať štedré. Výborná priestorová ponuka vládne aj vzadu, ale treba sa rozhodnúť, či je preferencia miesta pre pasažierov, alebo batožinového priestoru. Podľa toho sa dajú zadné sedadlá posunúť. Zadné sedadlá sa dajú aj sklopiť. Je to asi najjednoduchší systém sklápania, aký sme skúsili. Úkon sa dá zvládnuť jednou rukou. Podľa nastavenia police v batožinovom priestore vznikne aj rovná podlaha, teda ak je polica v hornej časti.

Veľmi funky interiér by si zaslúžil možno oživenie inou farbou ako výlučne čiernou, ale ani proti nej sa nedá povedať žiadna námietka, veď všetko pôsobí dostatočne kvalitne. Úplne naj detailom interiéru je ale vypínanie výstražných smeroviek. To vyzerá ako cukrík. Nejaké proti kašľu mali presne tento tvar.

Práčka v šprinte nevyhrá

Citroën C3 Picasso s pohonom na LPG vychádza z verzie VTi 95. Pohonná jednotka s objemom 1,4 litra ponúka 67 kW (91 k). Na malé auto to nevyzerá ako málo, ale toto malé auto má prevádzkovú hmotnosť skoro 1300 kilogramov. Ono, zrýchlenie na stovku za 12,6 sekundy nie je príliš pomalé, ale malé MPV ho podáva s letargiou a vytvára tak dojem pokoja a nedeľnej lenivosti. Teda pri pohone na plyn. Prepnutie na benzín trochu zlepší pocit zo zrýchľovania, ale tiež netrháte asfalt ani nerušíte štruktúru podkladu ciest.

Odmenou za trpezlivosť vyvolanú lenivejšími akceleračnými schopnosťami motora dostanete pri každom tankovaní. Veď len na LPG nádrž sa dá prejsť viac ako 400 kilometrov. Sto kilometrov vychádza okolo 5 eur. V bežnom benzínovom režime C3 Picasso zvláda spotrebu okolo 6 litrov. To je skoro dvojnásobná cena za rovnaký úsek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O ovládaní netreba písať siahodlhé eseje. Rekord na Nürburgringu s týmto podvozkom nevytrhne Renaultu Mégane RS275 Trophy ani náhodou a ani s milión koňmi. Ani to nechce, primárnou úlohou je prepraviť štyroch ľudí v komforte medzi dvoma miestami. A je jedno, či to je 50 alebo 300 kilometrov, túto úlohu plní vynikajúco. Jedine pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu už zasahuje zvuk motora, lebo sú otáčky vyhnané až ku štyrom tisíckam.

LPG sa oplatí pri…

Keďže je rozdiel medzi sto kilometrami na plyn a sto kilometrami na benzín celých 5 eur, tak návratnosť investície nebude príliš veľká. Rozdiel medzi základným VTi 95 a VTi 95 LPG je 1700 eur, ale z nich sa s kľudným svedomím dá odrátať cena ESP, ktorým LPG disponuje štandardne. Takže rozdiel ostane 1050 eur. To znamená návrat investície za 21 000 kilometrov. Obmedzením bude nemožnosť parkovania v podzemných garážach a absencia rezervného kolesa, ale lacné vozenie za tieto obmedzenia stojí. Naviac LPG z továrne má tankovací otvor vedľa otvoru štandardnej nádrže, takže neruší vzhľad zadného nárazníka ako aftermarketové systémy.

Motor R4
Objem 1297 cm3
Výkon 67 kW (91 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment 133 Nm pri 3900 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4101 mm
Šírka 1766 mm
Výška 1670 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1320/1747 kg
Batožinový priestor 385-500/1506 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 178 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,6/6,6 (na plyn: 11,2/7,0/8,5)
Emisie g CO2/km 140 (na plyn: 134)