Berlingo bolo prvé. Teda aspoň jedno z prvých, keď v polovici deväťdesiatych rokov prišlo s novým konceptom malých úžitkových áut. Už nebolo len malým autom s prilepenou búdou na chrbát, už to nebol hatchback s rupsakom. Berlingo spolu s Peugeotom Partner vytvorilo novú triedu, nový druh, do ktorého sa postupne začali púšťať aj ostatné automobilky.
Z pohľadu inovatívnosti prístupu sa to dá porovnať s prvým menším MPV, Renault Mégane Scénic. O úspechu svedčí fakt, že pôvodnú koncepciu už nevyužíva nikto a každá malá dodávka je práve s touto ideou rozloženia. Berlingo, čo v súčasnosti figuruje v ponuke je aktuálne druhá generácia s výraznejšou, najmä agregátovou inováciou.
Evolúciu nezastavíš
Citroën Berlingo je aktuálne v ponuke ako úžitkový model s plechovými bokmi vzadu a ako presklená alternatíva. Osobná verzia zase ponúka viacero konfigurácií. Buď zvolíte výklopné zadné dvere, alebo dvojkrídle, čo sa otvárajú do strán. Máte možnosť až siedmich sedadiel, pričom posledné dve sa dajú sklopiť do podlahy. Teda skoro do podlahy, zostane schod s výškou pár centimetrov. O štyroch úrovniach výbavy ani hovoriť netreba.
My sme mali na test verziu XTR, pripomínajúcu terénne ambície, čo je teraz akosi príliš in. Lenže to bolo aj pred faceliftom. Hlavnou zmenou tak zostane nová predná časť. Nárazník pôsobí jednoduchšie, ale zároveň sa zdá, že auto predlžuje. LED denné svietenie nie je integrované, ale vo forme vodorovných pásov nad hmlovkami.
Pozitívom Citroënov vždy bolo, že sa nikto nepokúšal ukradnúť dvojdielny znak. Pri inovovanom Berlingu by to mal horšie ešte o fakt, že logo je pevne spojené s chrómovou lištou od jedného svetla k druhému.
Najväčší problém s týmto Berlingom sme mali s vekom batožinového priestoru. Obrovská zadná stena sa vyklápala smerom hore. Pri daždi sa pod ňou síce schovať dá, ale inak nie je príliš praktická. Otvára sa zbytočne ďaleko dozadu a treba vopred rozmýšľať nad parkovaním. Ideálne je možno ísť predom a následne vycúvať, ak treba niečo vyberať z kufra. Alebo nechať priestor tak dva metre, pre istotu. Ale najjednoduchšie riešenie je kúpiť auto s dvojdielnymi dverami otváranými do bokov. Využiteľnosti výklopných príliš nepomáha ani samostatne výklopné zadné okno. Aj keď si vieme predstaviť, že fotiť druhé auto co-ride musí byť jednoduchšie ako pri úplnom otvorení.
Slnko do vnútra
Interiér inovovaného Berlinga akoby tiež zabudol priniesť výrazné novinky. Ale zdanie klame. Teda vlastne ani nie. Väčšina prvkov vyzerá rovnako a aj je rovnaká. Lenže najväčšiu novinku prináša displej navigácie. Dostal nové miesto na úrovni vrchu stredovej konzoly.
Presun displeja bol úplne logickým krokom, keďže sa ovláda dotykom. Naťahovať sa až po predné sklo nie je to správne. S infotainmentom je spojené aj USB pripojenie a prehrávanie médií. Lenže kde nájsť ten stratený port? Poradíme, je na pravej strane stredovej konzoly, asi tam, kam by sa normálne dalo oprieť spolujazdcove koleno.
Priestorové pomery sú prevzaté z úžitkovej verzie, čo prenecháva veľké miesto nad hlavami pasažierov. Dá sa však využiť systémom Modutop. Za názvom sa skrývajú 4 fixné strešné okná a stropný systém odkladacích priestorov. Veci sa dajú stratiť nad hlavami vodiča a spolujazdca, medzi nimi, vzadu nad stredným pasažierom a najviac ich založíte do odklopného kufra nad reálnym batožinovým priestorom. Buď ho teda odklopíte zozadu, alebo odsuniete dva priezory spredu. Strecha Modutop prichádza aj s dodatočným ventilátorom privádzajúcim klimatizovaný vzduch skôr dozadu. Najväčším problémom strešného systému zostáva možnosť konfigurovania. Jednoducho musí mať iba 5 sedadiel a výklopné zadné dvere. K dvojkrídlym dverám, či sedemmiestnemu usporiadaniu ho nedáte.
Päť miest je na auto akurát a popri nich zostáva aj naozaj obrovský priestor na batožinu, či iný náklad. Ani sklopiť stredný rad sedadiel nie je zložitá činnosť, ale paletu vysokozdvižným vozíkom do neho aj tak nenaložíte. Budú vám zavadzať dvere. A sme znova pri tom, dvojkrídle dvere sú akosi lepšie, aj ak sa pod ne neschováte pred dažďom, či snehom.
Komfortne ladený
Od auta odvodeného z úžitkového vanu sa vo všeobecnosti dajú očakávať tvrdé pružiny vzadu. To by ale malo celé vozidlo tendenciu po ceste skákať ako kamzík po skalách. Pravda je, že určitý industriálny charakter autu ostal, ale na komfort nebude nikto nadávať. Ani jeden z piatich na palube nebude používať námornícke výrazy z putík štvrtej a horšej cenovej skupiny.
Držanie tela na predných sedadlách v zákrutách je, na triedu, až prekvapivé. Takisto podvozok vychádza ako rozumný kompromis medzi úžitkom a osobnými komfortnými požiadavkami. Ani nevytrasie dušu, ani sa nenakloní tak, že by spätné zrkadlá po zemi šúchali.
Kapota ukrýva doposiaľ najvýkonnejšiu naftovú alternatívu v celej histórii. Štvorvalec označený ako BlueHDI 120 je prerobeným agregátom, ktorý mal predtým o 5 koní menej. Viac zaváži, že tento nový je štandardne kombinovaný so šesťstupňovým manuálom. Radenie nie je stopercentne presné a dráhy sú na pocit ako z tvrdej gumy.
Motor je však výborný, na ten sa nedá nič zle povedať. Je nástupcom toho, čo sme testovali v krátkej C4 pred časom, alebo výkonnejšou alternatívou k rovnako veľkej stokoňovej jednotke. S výkonom 88 kW (120 k) mu stačí na sto kilometrov spáliť menej ako 5 litrov nafty. Po zahriatí sa naviac prejavuje veľmi kultivovane. Pri tankovaní si uvedomíte, že tu niečo pribudlo. To hrdlo naviac nie je na plyn, ale na AdBlue, čo oceníte pri dopĺňaní. Niektoré autá ju majú v kufri, čo znamená potenciál neznesiteľného smradu, ak netrafíte. A toho sa tak ľahko nezbavíte. Skôr vyprchá aróma rozliatej slivovice z prasknutého demižóna ako prípravku na báze močoviny.
Voľba motora BlueHDI sa nám javí ako optimálna, najmä ak pozeráte na spotrebu a potrebujete aj výkon. Maximum nie je toľko, čo VW dá z dvojlitra, ale na svižnú a príjemnú jazdu je to adekvátna porcia.
Berte 6 dverí
Berlingo je výborným kompromisom medzi rodinným autom a úžitkovým vozidlom pre podnikanie. Len na túto úlohu treba dvojkrídle zadné dvere. S výklopnými veľa vody nenamútite. No a ak chcete univerzálne rodinné auto predsalen s výklopnými dverami, tak ani C4 Picasso nie je na zahodenie.
Takže to by sme mali nakonfigurované dvere. Nimi diskvalifikujeme Modutop, ale zostane nám priestor pre dodatočné dve sedadlá v kufri. A tie sa môžu občas hodiť. A vlastne ešte nutne musíte dať do výbavy dotykový navigačný systém aj s cúvacou kamerou. Prečo? Preto, že je výborný. No a vlastne odporúčame ešte aj predné parkovacie senzory. Bez nich sa parkuje horšie, lebo neviete, kde presne končí predná časť auta. Keď ho takto nakofigurujete, tak sa dostanete len tesne nad 20 tisíc eur, čo je za naozaj veľké rodinné auto s prijateľnou spotrebou naozaj príjemná cena.
Citroën Berlingo BlueHDi 120 XTR
Motor | R4 |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4380 mm |
Šírka | 1857 mm |
Výška | 1862 mm |
Rázvor osí kolies | 2728 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1630/2085 kg |
Batožinový priestor | 675/3000 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 174 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,9/4,2/4,4 |
Emisie g CO2/km | 115 |