Test BMW X5 xDrive 25d: Každý deň

Pri BMW už dávno neplatí, že podľa číselného označenia trafíte objem motora. Časy, keď 28i znamenalo radový šesťvalec s objemom 2,8 litra sú nenávratne preč. Označenia sú použité čisto z nostalgie a kvôli tomu, aby sa majitelia vedeli identifikovať a roztriediť. Pod označením 25d teda nie je šesťvalec s objemom 2,5 litra. A už dokonca ani podtunený trojliter. Rovnakú prácu musí v tomto prípade zastať biturbo dvojliter so štyrmi valcami.

V trojke no problém, rovnako aj v päťke. Lenže v X5 musí ťahať väčšiu hmotnosť a rozrážať vzduch väčšou plochou prednej časti karosérie. Bude reálne stačiť? Papierové predpoklady na to má, ale stále ani hmotnosť nemožno papierovými údajmi prekabátiť.

Tak stačia dva litre?

Keď prišla prvá generácia BMW X5, tak mal trojlitrový naftový šesťvalec výkon 142 kW (193 k). Takže teoreticky je v novom modeli štvorvalcové biturbo s dvomi litrami objemu na tom oveľa lepšie. Aktuálne má 170 kW (231 k). To vôbec nie je málo a naviac treba rátať, že krútiaci moment sa dopracoval až k cifre 500 Nm. Jediným negatívom konfigurácie bude imidž pri prezentácii v snobskej spoločnosti.

Reálne v premávke však môžete kašľať na to, čo Fraiser a spol. hovoria o tom, že to chce šesťvalec. Výkonu je dosť. Aj keď sme mali pocit, že prichádza tak nenápadne. Za pocitom môže byť fakt, že sme do X5 presadli z Mégane GT a po krátkom zoznámení s X6 M50d. O dostatku výkonu hovorí aj papierové zrýchlenie viac ako dvojtonového kolosu na stovku, 7,7 sekundy.

Sadnete, naštartujete, dáte D na prevodovke a už len pridávate a točíte volantom. Jazda s autom je, s ohľadom na veľkosť, až primitívne jednoduchá. Potrebujete zrýchliť? Dupnite na plyn, prevodovka podradí bez výrazného trhnutia aj o niekoľko stupňov a idete vpred. Žiadne prehnane športové reakcie, ale sila dostatočná. Malý zdvihový objem a dve turbá okrem príjemného ťahu ponúkajú aj fakt nízku spotrebu. Celkovo sme počas testu jazdili okolo 7 litrov. Pri extrémnej snahe sa nám podarilo dostať až na 4,7 litra. Čítate správne, s 2115 kilogramov vážiacim veľkým SUV.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spotreba úzko súvisí s dojazdom. A ak sa budete teda krotiť a dostanete sa, dajme tomu, na 6,5 litra, tak pri zohľadnení 10 litrovej rezervy v 85tke nádrži zvládnete na natankovanie viac ako 1100 kilometrov. Pumpárky vás poznať nebudú. Žena môže byť pokojná. Dokonca ani pri diaľničnom tempe nepotrebujete tankovať často, pri 130tke točí motor na ôsmom stupni len 2000 otáčok za minútu. Naviac ani nemusíte zvyšovať hlas pri komunikácii. Teda môžete priam šepkať, X5 je odhlučnená vynikajúco. Idete 100 km/h a ani neviete, idete 150 km/h a tiež je všetko v najlepšom poriadku, až nelogicky je rýchlosť maskovaná.

Do zákrut X5 budete tlačiť ťažšie. Nie je to o tom, že by sa autu nechcelo, ale skôr o tom, že šírka je dodávkových 1938 milimetrov. Lenže v momente ako sa naučíte odhadovať kde auto končí, máte zbraň aj na bočné cesty. Pohodlnú a akurát rýchlu zbraň. Devätnásťpalcové disky sú akceptovateľné ako maximum z pohľadu komfortu, dvadsiatky by síce vyzerali lepšie, ale preklínali by ste ich na každej horšej ceste.

Myslíme, že takéto auto nikdy nepôjde mimo spevnených ciest, ale poľné cesty zvláda, aj vďaka spomenutým 19-palcovým zliatinovým diskom komfortne. Asi je jedným z najjednoduchšie ovládateľných SUV. Teda pokiaľ zvládnete logiku smeroviek BMW. Na cestách to vyzerá tak, že väčšina majiteľov toto nejako nezvláda. Ak vám to nejde to hlavy, ale chcete smerovky vyhadzovať, tak nám napíšte do redakcie, spravíme kurz vyhadzovania smeroviek na BMW.

Majestátny kus

Bledá béžová metalíza vôbec neskrýva veľkosť auta. Možno by ju maskovali väčšie disky, ale devätnástky vyzerajú ako ideálny kompromis medzi vzhľadom a komfortom. K dojmu mohutnosti prispeli ešte lakované vertikálne lišty v predných ľadvinách charakteristických pre BMW.

Čierne lemovanie celej spodnej časti sa na SUV vždy hodí. Prekvapilo nás, že otvory nárazníka vpredu úplne na bokoch sú funkčné a nie sú len na parádu. Rovnako sú na tom aj otvory za prednými kolesami v plastovom blatníku. Sú to naozaj otvory a dá sa cez ne pozerať na koleso. Nie sú to len imidžové a dizajnérske hračky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uhľadenosť X5 paradoxne podčiarkovali aj rovnako tónované sklá. Tie zadné neboli zatmavené ako na každom SUV, ktoré bežne vidíte. Výhľad za tmy sa tým zlepšil a akosi aj celkový pocit z negangsterskosti tohto konkrétneho kusu.

Najlepšia vec na X5 už od začiatku produkcie prvej generácie je vzadu. Naozaj to nie sú funkčné koncovky na oboch stranách auta. Úplný vrchol rozmýšľania inžinierov je veko kufra. Normálne sa otvára elektricky hore. Tak to býva, otváranie do boku sa už nenosí, lebo na veku už nemá miesto rezerva. Lenže stále zostáva asi 20 centimetrov, ktoré sa neotvoria. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako dizajnérsky fail, je dizajnérsky win. Spodná časť sa jednoducho otvára smerom dole a vytvára miesto, kam si môžete sadnúť. Vzhľadom na otvorenú vrchnú časť na vás ani pršať nebude. Dokonalé!

Je to BMW, bez pochybností

Interiér striedmejšie vybavenej verzie (za cca 70 tisíc eur) asi nič ďalšie nepotrebuje. Má kožu príjemnej hnedej farby, má štvorzónovú klímu, má 360-stupňové zobrazovanie kamier sledujúcich situáciu okolo auta. A má aj panel miesto ukazovateľov pred vodičom.

Okrem zobrazenia ekvivalentu ručičkových prístrojov s tradičnými stupnicami sú v ponuke aj dynamicky pôsobiace nastavenie s červenými stupnicami, digitálnym zobrazovaním rýchlosti a zobrazením použitého výkonu. Na ekojazdu sa prístroje premenia na modré a rýchlomer má ciachovanie iba do 120 km/h, lebo potom už spotreba asi rastie viac. Režimy sa prepínajú tlačidlami vedľa radiacej páky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kedysi BMW s Banglovou sedmičkou spôsobilo poriadny rozruch, keď eliminovalo tlačidlá a väčšinu funkcií sústredilo do ovládania cez displej a iDrive. Ani teraz nie sú displeje dotykové, ale to ani potrebovať nebudete. Práve iDrive patrí medzi užívateľsky najprepracovanejšie a najlogickejšie systémy v súčasnosti. Žiadne Androidy, systém treba stavať presne na auto.

Priestorovo je X5 naozaj dobre využiteľná. Vpredu s ničím problém mať nebudete, ani na šírku, ani na výšku. Vzadu sa odvezú aj traja. BMW sa dokonca odvážilo ponúknuť aj dve prídavné sedadlá do kufra za príplatok. Ak ich mať nebudete, tak budete mať 650 litrov batožinového priestoru. A to je naozaj veľa. Inak, skúsili sme nahliadnuť aj do miest, kde by mohla byť rezerva. Veľký priestor pod podlahou nás neprekvapil. Ale prekvapilo nás, že podlaha batožinového priestoru má vlastnú vzperu. Kapota je jasná, ale tu sme ju fakt nečakali. Maličkosť, ale poteší.

Naozaj nepotrebujete plnú výbavu

BMW X5 môžete kúpiť aj za viac ako 100 tisíc eur. Ale potrebujete to? Potrebujete naozaj nočné videnie? Potrebujete menej komfortu na 20-tkach diskoch? Možno práve striedmo vybavená X5, stále za relatívne rozumný obnos je tou pravou voľbou. A možno ani trojliter nebudete potrebovať. Tých 170 kW (231 k) je dostatočná porcia výkonu.

Do dokonalosti výbavy nám vlastne chýbalo len bezkľúčové otváranie auta. Inak v nej bolo všetko, čo sme potrebovali. A ešte v lete by možno nebolo zlé klimatizovanie sedadiel. Za cenu dvojizbáku v priemernej bratislavskej časti máte auto, ktoré vyzerá tak, že vydrží aj 20 rokov bez problému. Ísť do toho, či nie? Ak máte dostatok financií, tak áno. Len porozmýšľajte, či neskočiť do jednoturbového trojlitra s 190 kW (258 k). Stojí len o 4400 eur viac a ten bude naozaj večný.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

BMW X5 xDrive 25d

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 170 kW (231 k) pri 4400 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1500-3000 ot/min
Prevodovka Automatická 8 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4886 mm
Šírka 1938 mm
Výška 1762 mm
Rázvor osí kolies 2933 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2115/2755 kg
Batožinový priestor 650/1870  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,2/5,2/5,6
Emisie g CO2/km 146