Áno, nové BMW X3 vyzerá inak ako to predtým, áno, nemusí sadnúť každému, ale predaje hovoria o niečom inom. BMW X3 prichádza do novej generácie G45, ktorá postupne odhaľuje nové a nové verzie. Po štandardných mild hybridných benzínoch a naftách je to napríklad plug-in hybrid s označením xDrive30e, ktorý má jednu zásadnú zaujímavosť, ktorú si neuvedomíte na prvý pohľad.
BMW X3 sa pôvodne vyrába v americkom Spartanburgu, ale nie táto verzia. Táto verzia je plne pod dohľadom automobilky v Juhoafrickej republike. Áno, plug-in hybrid je jediný, ktorý sa vyrába tam a vzdialenosť, ktorú musí prekonať je takmer rovnaká pri ceste k nám ako keď ide z USA. Je pokročilejší ako kedykoľvek doposiaľ a je použiteľný na každý deň.
Kontroverzný vzhľad BMW X3 pripomína XM
BMW X3 tretej generácie označenej G45 bude vzbudzovať vážne v každej debate zarytých fanúšikov BMW. Veď G01 bola typický konformná a zvládala byť taká ako ju všetci chceli. Presne taká ako BMW kedysi. Ale vývoj ide ďalej a X3 sa posúva, čoho dôkazom sú nové tvary stavané ako socha.
Tým pod vedením šéfdizajnéra Demagoja Dukeca sa nenechal zahanbiť a postavil vozidlo, ktoré je stredobodom debát a so správnou farbou aj púta pozornosť. Vpredu za to môže relatívne masívna maska chladiča, ktorá ale nie je potiahnutá do výšky ako na niektorých ďalších modeloch. Je menšia, lebo BMW X3 je stále vozidlo, ktoré sa má predávať na státisíce kusov. Veď aj takto je ľahko rozoznateľné, že toto je nová generácia. Krok nie je evolučný, ale revolučný z pohľadu výmeny generácii a dizajnu.
Tento kus je najviac vybavený balíkom doplnkov M, ktorý hovorí o iných nárazníkoch, ale aj iných diskoch a bižutérii. Potrebujete tento balík? Asi veľmi nie. Základné verzie majú totiž lepší koeficient aerodynamického odporu. Zboku je jasné, že táto X3 je PHEV, veď na blatníku má konektor na nabíjanie. Je to iba striedavým prúdom, ale výkonom až 11 kW, čo znamená dobitie za necelé 2 hodiny.
Aj tu je dizajn celkovo znova stavaný s dôrazom na veľké plochy. Toto je odkaz konceptu Neue Klasse, ktorý teraz dáva smer v dizajne automobilky. Či to bude smer úspešný je ťažko povedať, ale treba si spomenúť, že aj kreácie od Chrisa Bangla čelili spočiatku výraznej kritike. Rovnako tak čelia kreácie Demagoja Dukeca, teda jeho tímu.
No a kde je tá spoločná reč s modelom XM? Tá je vzadu. Svetlá sú tvarované podobne a prepojenie medzi týmito dvomi modelmi je viditeľné a badateľné už na prvý pohľad bez prižmúrenia očí. Akurát pri X3 veľmi záleží aj na tom ako je auto nakonfigurované.
Základná výbava s obyčajnou hrncovou sivou asi až tak veľa vody nenamúti. Ale takto nakonfigurované vozidlo s balíkom doplnkov M a s peknými kolesami doplnené o farbu Arctic Race vyzerá dobre. Dokonca aj biela s balíkom M vyzerá vynikajúco. Voľte teda zodpovedne a nenechajte sa stiahnuť do korporátneho monochromatického spektra služobných vozidiel.
Priestorové zázraky tu netreba
Čo by ste od X3 čakali? Asi to, že bude použiteľným vozidlom, ktoré môžete s prehľadom každý deň využívať na cestu kamkoľvek budete potrebovať. No a tak to aj reálne je. Možno jednou nevýhodou bude menší batožinový priestor, lebo plug-in hybrid má pod podlahou batérie, ale stále si myslím, že objem 460 litrov je výrazne použiteľný a nahráva mu aj možnosť sklápania sedadiel s rôznymi drobnými vylepšeniami.
Kufor je v pohode, ak by vám chýbalo niekoľko litrov, stále môžete zvoliť alternatívu, ktorá nemá možnosť dobíjania z verejnej siete. Vtedy bude základ 570 litrov.
A keď už sme začali v zadnej časti, tak môžeme pokračovať. Vzadu na sedadlách je dosť miesta. Človek sa cíti trochu stiesnenejšie, ale to je následok celej čiernej témy. Vzadu práve BMW X3 nevyzerá až tak prémiovo, za čo môže aj plastové obloženie zadnej strany operadiel predných sedadiel. Do BMW X3 by som si rozhodne zvolil lepšiu tému, ktorá by nechala vyniknúť ostatné detaily v čiernej farbe.
Lenže vás najviac zaujíma predná časť, že! A tu je všetko ako má byť. Príjemné je nepriame podsvietenie, ešte príjemnejší je displejový pás s výborným rozlíšením a spoločným krycím sklom.
Toto vozidlo má aj head-up displej, ktorý ale nejako zásadne nepotrebujem. Automobilka vytvorila príjemné prostredie, v ktorom sa budete dobre cítiť pri akýchkoľvek presunoch a pomôžu vám pri tom aj výborne tvarované sedadlá s ideálnou tuhosťou. Na volante ostáva kombinácia dotykových prvkov a klasických prepínačov, ktorá je azda najpoužiteľnejšia zo všetkých dotykových možnosti aktuálne na trhu.
Jedna vec ma ale v interiéri BMW X3 celkom výrazne zaujala. A to je eliminácia akýchkoľvek fyzických prepínačov. Okrem tých na volante ich je naozaj minimum. Jeden je napríklad na štartovanie, a aj také nastavenie prietoku cez výduchy na prístrojovej doske je už je digitálne. Či je to pri stredných výduchoch, alebo pri tých bočných.
Na bočné je taký zvláštny panel na dverách, ktorý ovláda otvorenie klapky. Priznávam, je to trochu divné, ale dá sa na to zvyknúť. Hlavne by som si radšej zvykal na inú ako celočiernu kombináciu, aj keď v tomto prípade sú predné sedadlá ventilované a vyhrievané a zadné aspoň vyhrievané.
Kam zájdeš, X3 xDrive30e?
Toto auto vyrábané v Juhoafrickej republike má pod prednou kapotou dvojlitrový benzínový motor, ktorý má 140 kW (190 k) a celkový systémový výkonný až 220 kW (299 k). Faktom ale ostáva že vozidlo má batériu, ktorá dokáže prijať až 19,7 kWh energie využiteľne. Ako to teda funguje v praxi? Koľko sa dá dôjsť na nabitie ako je auto dynamické?
V prvom rade si povedzme, že podvozok je nastavený vynikajúco a mení sa podľa toho ako máte nastavený jazdný režim. Tu autu absolútne niet čo vyčítať a všetko funguje hladko, odhlučnenie je vynikajúce a nič nebúcha, ani sa inak neozýva. A rozdiel medzi nastaveniami je citeľný.
Výkon motora je tiež dostatočný, veď takýto prísun mávali autá vyslovene športové. Aká je teda situácia teraz? Teraz je to veľmi jednoduché? BMW X3 prináša rozhodne aj výkonnejšie prevedenia, ale toto sa rozhodne nemusí za svoje parametre hanbiť. Je to elegantný výkonnostný vstup medzi vozidla plug-in hybrid. Veď stovku má stále za 6,2 sekundy v papieroch a vnímaná dynamika je tiež na veľmi dobrej úrovni.
Koľko teda dojdite na nabitie? Mne sa podarilo prejsť s prehľadom 80 km, ktoré sú veľmi obstojné, keďže X3 má v papieroch možnosť prejedenia 81 až 90 kilometrov. V reále mám pocit, že vozidlo je úspornejšie ako niektoré elektrické vozidla, ktoré sú bez spaľovacieho motora. Ale ešte dôležitejšie je, že vozidlo funguje aj v prípade, že je vybité. Vtedy sa dokážete pohybovať so spotrebami do 8 litrov. Mimo diaľnic sa pozerať niekedy aj na hodnoty do 7 litrov, čo je na vozidlo s hmotnosťou 2 125 kg veľmi rozumná hodnota (podľa TP).
Koľko je príplatok za Prémiové auto?
BMW X3 je zhruba veľkosti Volkswagenu Tayron. A kým Volskwagen Tayron s PHEV a rozumnou výbavou stojí 60 000 €, príplatok za plug-in hybridný model BMW je približne 25 000 €. Takto to nevyzerá ako zlá matematika, lebo BMW dokáže obhájiť svoju cenu nielen zostatkovou hodnotou, ale aj ovládaním a nastavením podvozku so zadokolkovou platformou.
No a teraz vážne. BMW X3 s plug-in hybridom je vozidlo, ktorá má dostatočne veľkú batériu, ale zároveň dokáže priniesť dostatočný dojazd vďaka modernému a rozumnému elektrickému motoru. Všetko vyzerá vynikajúco. Za cenu 87 898 € je to naviac aj rozumne finančne stanovená hranica.
Ale BMW X3 xDrive30e nie je v triede samo a sú konkurenti, ktorí dokážu priniesť aj batériu s možnosťou nabíjania jednosmerným prúdom. Práve toto môže byť v súčasnosti jedna z nevýhod vozidla, ale povedzme si to na rovinu. Takéto autá máte aj tak nabíjať výhradne doma, nie z verejnej siete.
BMW X3 xDrive30e
Motor | R4 benzín + elektro (PHEV) |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | ICE: 140 kW (190 k) pri 4400-6500 ot/min elektro: 135 kW (184 k) Celkovo 220 kW (299 k) |
Krútiaci moment | ICE: 310 Nm pri 1500-4000 ot/min elektro: 250 Nm Celkovo: 450 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4755 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1660 mm |
Rázvor osí kolies | 2865 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 2125/645 kg |
Batožinový priestor | 460-1600 l |
Palivová nádrž | 50 l a 19,7 kWh (netto) |
Nabíjanie | 11 kW AC |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h (140 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Dojazd na plné nabitie (WLTP) | 81-90 km |
Spotreba (WLTP) | kombinovane: 0,9-1,2 l/100 km |
Emisie g CO2/km | kombinovane: 21-26 |