BMW už má v postupke všetky SUV od X1 až po X6. A to má X7 prísť. Je to veľa? Sú zbytočné? Môže sa to tak javiť. Ale vlastne celé modelové portfólio má logiku. Musí zaplniť každú potenciálnu medzeru na trhu a musí predbehnúť všetkých konkurentov. Veď pri predstavení pôvodnej X5 sa hovorilo, že to je zbytočné auto. A zrazu nie je, zrazu je SUV najpopulárnejšia kategória.
BMW X2 je odpoveďou na otázku, ktorá ani nepotrebovala odpoveď, dokonca možno ani neexistovala. Ale odpoveďou je tak dobrou, že vyvoláva otázky ďalšie. Kúpi si ešte niekto X1, keď je X2 tak dobrá? Určite áno, ale my by sme to už nespravili. X2 je až tak dobrá.
Štýl
BMW v prípade X2 stavilo na to, že okrem SUV musí vozidlo aj niečim zaujať. Nemôže to byť len bezduchá krabica so zvýšeným podvozkom. Aj keď o výraznej svetlej výške sa aj napriek zaradeniu k SUV u X2 hovoriť nedá.
Dizajn X2 je vskutku odvážny. Možno najodvážnejší zo všetkých súčasných modelov BMW. Veď nástupca Z4 je ešte len v príprave. A i8 s i3 sú trochu inde. Tak to sformulujeme odlišne, je najodvážnejším BMW v mainstreamovej ponuke BMW. Lenže vzniká problém, že ako bude s predajmi na tom 2 Active Tourer, lebo práve X2 je možno porovnateľne priestranná.
Dramatický vzhľad prednej časti je zásluha M-paketu. Ešte je v ponuke aj M-paket X, ale ten pridáva sivé prvky, ktoré najmä zboku trochu lámu vizáž. Zato farby na tomto modeli sú vynikajúce. Môžete si vybrať zlatožltú, ktorú BMW predvádza v reklame. Lenže veľké čaro má aj modrá. Vynikne aj kvôli absencii všetkých tých plastových lemov, čo je zase výsada športovejšieho vzhľadu.
Výrazné tvary nesú jeden odkaz na minulosť. V poslednom stĺpiku karosérie je vložený znak BMW. Niekomu sa nemusí páčiť, ale sedí tam, a máme pocit, že sa postupne rozšíri aj na iné modely automobilky. Vlastne dizajn ešte zveľaďujú obrovské disky kolies. Majú priemer, na triedu, enormných dvadsať palcov. V zime malo toto auto menšie devätnástky. Vizuálne stačili, ale s dvackami auto predvádzalo taký wau efekt, ktorý by ste od neho ani nečakali. Zvonka ponúka X2 omnoho viac štýlu ako X1, aj keď sa to, na prvý pohľad, nemusí zdať.
Červený interiér je super
Konfigurácia auta je ťažký proces. Väčšinou sa však stretáva s konzervatívnym postojom. Ale tento kus X2 je iný. Je jedinečný. A možno si už nikto takúto kombináciu nekúpi, ale aj napriek tomu je brutálna! Dať do modrého auta oranžovo-červený interiér chce veľkú časť odvahy a citu pre estetickosť. Tu je kombinácia dokonalá. Tlieskame! Kombinácia nepôsobí ako rana do oka v prípade červeného Megane GT s modrým interiérom.
Sedadlá sú vynikajúce, vpredu je miesto výborné, dosť priestoru majú aj zadní pasažieri. Nebudú sa musieť uskromňovať. A ani tí vpredu sa nebudú musieť zbytočne posúvať a znižovať si pohodlie. Jasné, nie je priestoru na rozdávanie, toto nie je Superb, ani sedmička, či päťka, ale miesta je dosť. Pocitovo o niečo viac ako v X1. A ostáva aj primerane veľký kufor. Malé auto, ale vnútri ideálne veľké? To by na X2 sedelo, ak nie ste z tých, čo využívajú auto ako nákladiak na sťahovanie.
Prístrojová doska v X2 je povedomá každému, kto už okúsil niektorý z dvojkových vyšších modelov. Je príbuzná s tou, ktorá tróni napríklad v 2 Gran Tourer. Stále je kvalitne spracovaná, všetko je z kvalitných materiálov, nechýba nepriame osvetlenie. Len prevodovka nemá tradičný joystick známy z väčších modelov. Prečo? No, lebo je X2 základom predokolka a tie majú takúto páku.
Červená farba interiéru je fakt brutálna, ale aj tak to nie je tým kúskom, čo je najdokonalejší. Systém iDrive je. Na displeji na vrchu prístrojovky sa zobrazujú všetky údaje. Ovládať ho môžete buď dotykom, alebo kolieskom. Vážne, dotykové ovládanie je takmer úplne zbytočné. Veľký displej je perfektne zladený s kolieskom a ak zadávate niečo, čo treba písať, môžete plochu kolieska použiť ako trackpad a písať priamo po ňom. Určovanie znakov je vynikajúce. Len raz si pomýlilo V s U, inak všetko presne podľa toho, čo bolo prstom napísané. No a audiosystém môže mať vybavenie Harman Kardon. Hrá fakt dobre, výrazne ho odporúčame priplatiť.
Nie je to motokára
BMW majú povesť áut, ktoré jazdia veľmi dobre. Lenže X2 má všetky prvky, ktoré môžu jazdu zmeniť. Je postavená na predokolkovej platforme, má obrovské kolesá. Ale reálne nič z toho nevadí. Nedotáčavosť sme ani neskúsili aj napriek naozaj ostrým prejazdom niektorých ciest. Jasné, všetky cesty sme si dali uzavrieť, keď sme testovali drsnú jazdu. Ale X2 sa nezadýchala. Ani podvozkovo, ani motoricky. Len do terénu sa s ním asi veľmi hrnúť nebudete, svetlá výška a tie dvadsiatky vám to prekazia.
Podvozok je aj napriek dvadsiatkam celkom pohodlný, ale podrží, keď treba. Malým skvostom je agregát. Dvojlitrový naftový motor má až 170 kW (231 k). A spolupracuje s vynikajúcim automatom s ôsmimi prevodovými stupňami. Je niekde úplne inde svojimi vlastnosťami ako väčšina dvojspojkových prevodoviek. Radí dokonale hladko a fakt rýchlo, nebudete mať žiadnu pripomienku k jeho fungovaniu.
Motor má vyrovnaný kultivovaný beh, dokonca by sa dalo povedať, že keď ho točíte, tak má naozaj príjemný zvuk. Žiadne naftové rapotanie, žiadne vysávačové tendencie. A aj ak jazdíte dynamicky, tak vás nezruinuje. Za celý týždeň, ktorý obsahoval diaľničné presuny a aj skúšanie na horskom priesmyku, sme mali priemer 6,1 litra. Keby sa snažíme, tak dokážeme jazdiť aj o liter úspornejšie. Ale X2 má tak dobré ovládanie a prejavy, že proste chcete jazdiť dynamickejšie. Pri diaľničnej rýchlosti dokonca na osmičke šetríte. Diaľničná spotreba 5,6 je fakt neuveriteľná.
Vzhľadom na výzor auta je až prekvapivé, že fakt nemáme k jazde výhrady. Ani k športovej, ani k pohodlnej. A celkové zladenie dokáže naozaj vytvoriť perfektné zážitky za volantom. Je dosť možné, že práve X2 sa naozaj vryje do pamäte, teda mne určite. Za volantom dokážete mať naozaj vynikajúce pocity, dokážete zažiť naozaj úžasnú jazdu.
Stojí za to?
No, teraz prichádza tá zásadná otázka, stojí X2 za tie peniaze? Veď v tabuľke cien svieti niečo pri 60-tisícoch eur. Už počujeme tie názory, že za menej je napríklad Hyundai Santa Fe, že to je veľa za také malé auto a podobné klišé vyhlásenia. Jasné, každý má svoju pravdu. Ale s X2 získavate štýl, možnosť nevyhadzovať smerovky (dobre, toto nie, to sú fakt blbé vtipy), ale aj 5 rokov servisu zadarmo. Počiarknuté a spočítané, X2 je prekvapivo univerzálne auto a robí vizuálnu šou všade kam príde. Teda s balíkom M a dobrou farbou jednoznačne. Aj keď vrelo odporúčame aj červený interiér, nie je nutnosťou. Nutnosťou je vlastne iba dokonalý športový volant s ideálnym priemerom a tvarom.
BMW X2 xDrive25d
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 170 kW (231 k) pri 4400 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4360 mm |
Šírka | 1824 mm |
Výška | 1526 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1660/2180 kg |
Batožinový priestor | 470/? litrov |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 237 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/4,9/5,3 |
Emisie g CO2/km | 139 |