BMW X1 ukázalo novú formu tretej generácie už dávnejšie. Iž od začiatku bol v ponuke aj dvojlitrový benzínový štvorvalec, ktorý pôsobí ako vrchol nenabíjateľnej ponuky vozidla. Je to predsa mild hybrid a je kombinovateľný s rôznymi prevedeniami. To sú ale všetko fakty, ktoré sú pri BMW jednoznačné a sme na ne zvyknutí už dlhodobo.
No ale teraz k tomu nadpisu. Vyzerá zvláštne, ale toto auto je vhodné naozaj na všetky príležitosti. Vyzerá elegantne, ale zvládne aj jemný terén, vyzerá dynamicky, ale nestratí sa ani v pomalých, či skôr normálnych presunoch. A stále ponúka dostatok interiérovej veľkosti na to, aby konkurovalo X3 prvej, možno aj druhej generácie. Toto auto je zjavne univerzálne. Práve takéto slová mali byť určite v závere, takže som to všetko prezradil na začiatku.
Aj pri X1 treba dobrú konfiguráciu
Základný tvar BMW X1 je dlhodobo rovnaký. Je to klasický hatchback, ktorý je ale schovaný za zvýšenú výšku postavením medzi SUV. Možno je na rozmedzí hatchbacku a kombi, ale jasné je, že s dĺžkou 4 500 milimetrov bude dostatočne veľkým vozidlom. Veď rázvor je z tejto dĺžky až 2 692 milimetrov.
Tvary najnovšej generácie X1 sú veľmi presvedčivé a v tomto prípade im pomáha balík doplnkov M. Nie, nehovorím, že by boli verzie bez tohto balíka vizuálne menej príťažlivé, ale M-ko dodáva X1 ten správny dynamický šmrnc. Až to vyzerá tak, že dizajnéri navrhli najskôr práve túto alternatívu a z nej odvodili druhú, základnú. Je to ako keď prišlo BMW radu 5 E60 od Chrisa Bangle. Nákup s balíkom doplnkov M narástol z okrajových hodnôt na približne 60 %.
Čo povedať ku tomu ako auto vyzerá? Má obrovskú masku chladiča, ktorá ale predvádza možnosti zatvorenia vďaka otočným lamelám. Predná časť ukazuje aj nové denné svietenie s hokejkami otočenými presne naopak ako doteraz. Toto auto vyzerá moderne, vytvára dojem, že tak ľahko nezostarne. V zadnej časti zase badať ostrejšie a zložitejšie línie, ale to už predvádzajú aj ostatné modely, takže sme si na to už zvykli, všakže?
BMW X1 prevzalo od niektorých iných modelov aj iné kľučky. Sú výrazne aerodynamickejšie, ale ten klasický štýl otvárania, na ktorý sme dlhoročne zvyknutí pri vozidlách z Mníchova je zmenený. Je to o zvyku a o zvyku je aj farba. Cape York Green patrí medzi tie najkrajšie, ktoré X1 má. Ale tu prichádza správna dilema. Kedysi, na prvých jazdách minulý rok, som jazdil s X1 v klasickejšom prevedení s touto farbou. Vyzerala fantastický. Dá sa povedať, že na balík M sa viac hodí zjavne matná sivá, prípadne iná z portfólia. Nakoniec by som asi možno skôr zobral tú klasicky vyzerajúcu verziu, prípadne x-line, ale práve s touto farbou. Ku diskom netreba asi nič hovoriť. Majú rozumný priemer 19 palcov a vyzerajú nielen dosť veľké, ale aj zaujímavé. Kam sme sa to vlastne dostali, keď rozumný priemer na Céčkový model SUV je 19 palcov? Inak, je to Styling 871 Bicolor, keby ste to niekedy hľadali.
X1 je veľká ako X3 v minulosti
Interiér a veľkosť modelu rastie generáciu od generácie. Kým spočiatku, so zadokolkovou platformou bola X1 reaktívne stiesnená, teraz už predvádza dostatočne veľké vnútorné pomery. Veď batožinový priestor má objem 500 litrov a dá sa variovať nielen posúvaním deliacej dosky v podlahe, ale aj samotnými sedadlami. Kto by čakal od malého crossoveru, že bude mať nielen naklápanie operadla, ale aj posúvanie sedadiel. Tie sú delené v oblasti sedákov 40:60 a operadlá sa dajú sklápať dokonca 40:20:40. Až takúto variabilitou nájdete u máloktorých moderných konkurentov.
Predná časť, v rámci balíka M, ukazuje sedadlá čalúnené kombináciou kože a alcantary s výraznejším bočným tvarovaním a tiež lepším držaním tela celkovo. Sú pohodlné a dá sa v nich prejsť extrémna vzdialenosť bez zvýšeného faktoru únavy. Ale toto vpredu vôbec nie je šokom. Šokom môže byť skôr levitujúca stredová lakťová opierka uchytená len vzadu a na jednej nožičke vpredu. Sústreďuje veľa ovládacích prvkov, vrátane štartovacieho tlačidla, prepínania prevodovky, ale aj čiastočného ovládania informačno-zábavného systému. Prečo čiastočného? Lebo už nemá koliesko, ale iba ovládač hlasitosti. Je to smutné, ale BMW už v malých modeloch neráta s týmto ikonickým ovládaním.
Aj napriek absencii tohto malého kolieska, ktoré spôsobilo revolúciu je ovládanie informačno-zábavného systému iDrive 8 príjemnou záležitosťou. Veď má predsa nielen ovládanie hlasom, ale aj dotykom a nastavenie umožňuje zvoliť si najčastejšie používané prvky, čo skracuje reakčný čas a skracuje hľadanie v obsiahlom až smartfónovo pôsobiacom menu. Displej v strede je prepojený s displejom pred vodičom čiernym sklo pripomínajúcim povrchom a samotný displej zobrazujúci rýchlosť ponúka niekoľko zobrazení. Budete však naň pozerať málo, najmä v prípade ak priplatíte za head-up displej s premietaním priamo na čelné sklo. A ten chcete.
Jednou nevýhodou interiéru môže byť volant. Nie, nie je to kvôli tvaru, ten je dokonalý, rovnako ako hrúbka venca a tiež stvárnenie spodnej časti lúčov. Chýba mu však jedna zásadná vec, na ktorú som si nevedel zvyknúť. Celkom často totiž mením vzdialenosť v prípade adaptívneho tempomatu. Na diaľnici nechávam dlhšie medzery, v meste ich prepínam na kratšie. A tu tlačidlo na nastavenie nie je. Aj napriek tomu, že X1 má adaptívny tempomat, nastavenie vzdialenosti musíte nájsť v menu. Na volante už nemá miesto.
Najlepší motor? Nech sa páči!
V ponuke BMW X1 je spočiatku menej verzií, ale postupne nabiehajú nové a nové. Najvýkonnejšou nenabíjacou je práve dvojliter s prepĺňaním. Ten ponúka samotný výkon 150 kW (204 k), ale v kombinácii s mild hybridným doplnkom dokáže predvádzať až 160 kW (218 k). Pritom mild hybridný doplnok má 14 kW (19 k) a 55 Nm a pomáha naozaj výrazne.
X1 s týmto pohonným systémom spojeným s sedemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies xDrive je naozaj dynamické auto, ktoré zvláda každú situáciu bez zaváhania. Nie je to X3 so zadokolkovou platformou, ktorá v zákrutách ponúkne trochu viac zábavy, ale aj tak je X1 stále výborne jazdiacim vozidlom. Dokáže držať stopu výrazne nadpriemerne, ale zároveň použité pneumatiky nezvyšujú zásadne spotrebu.
Celotýždňový priemer spotreby sa mi podarilo dostať na 7,2 litra a ak som sa snažil, tak som sa pozeral na hodnoty okolo 6 litrov na sto kilometrov. Len pre porovnanie, podobne veľký SEAT Ateca s podobným systémom pohonu potrebuje približne o liter viac. Ale aj to už je dobrá hodnota, čokoľvek okolo 7 litrov pri takto veľkom aute je výrazný úspech konštruktérov. Na tomto poli sa BMW naozaj má čím pýšiť.
Ďalším prvkom, ktorý som úplne nečakal pri pohľade na balík M je podvozkové pohodlie. Áno, auto je možno trošku tvrdšie vďaka balíku M, ale zároveň je dostatočne poddajné na to, aby zvládalo presuny s gráciou a s pohodlím pre všetkých pasažierov. Nie je tu žiadne poskakovanie, uskakovanie, toto auto má naozaj výborný podvozok. Z tohto pohľadu sa mu naozaj nedá nič vyčítať.
Daily Pro Max
Mobilné označenie áut je už pomaly realitou. Veď Volkswagen ponuka pre svoje vozidlá s elektrickým pohonom modely Pro. Toto je ale Pro Max. Má veľký dojazd, je veľké ako väčší model pár generácii dozadu, je pekné, všetko vyzerá dokonale. Kde je ten háčik? Vlastne nikde. Pre niekoho to možno bude cena 64 836 €, ale už obyčajnejšie autá stoja 50 000 €, takže vlastne toto môže byť práve veľmi výhodná kúpa. Ak tieto peniaze obetujete, tak budete mať auto, ktoré dokáže splniť všetky požiadavky v akomkoľvek režime, ak zrovna nemáte výrazné pretekárske ambície na okruhu, prípadne opačný extrém v teréne. Toto auto je extrémne dobre použiteľné. Je to auto, ktoré môžete mať ako jediné a vôbec vám druhé chýbať nebude.
BMW X1 xDrive23i Signature Edition
Motor | R4 benzín + MHEV |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 160 kW (218 k) pri 5000-6500 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 1500-4000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4500 mm |
Šírka | 1845 mm |
Výška | 1642 mm |
Rázvor osí kolies | 2692 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1730/490 kg |
Batožinový priestor | 500/1545 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 233 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Spotreba (WLTP komb) | 6,5-7,2 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 146-163 |