Zdá sa mi to, že to bolo len nedávno, čo som bol na predstavení modelu X1 a už teraz sa ku mne dostáva jeho nová najvýkonnejšia verzia označená X1 M35i. Stojí neohrozene na vrchole toho, čo automobilka aktuálne pre tento modelový rad ponúka. Je to akési hot-SUV vo svete, ktorý už takýmto vozidlám vôbec nepraje. A je to veľmi cool. Je cool, že existuje, je cool, že si ho viete kúpiť a je nesmierne cool, že sa ku mne dostáva presne v tomto prevedení!
Ak by som chcel sumarizovať, tak toto už je tretia generácia modelu. Už robím toto tak dlho, že na V patričnej sekcii si môžete nájsť testy každej jednej z nich. A žiadna z nich nemala toľko výkonu! Veď dvojliter s výkonom 221 kW (300 k) je v tomto modeli naozaj prvýkrát a prichádza tá najzávažnejšia otázka. Je to naozaj hot-SUV, či nie?
Je X1 M35i športová na pohľad?
Nalejme si rovno to najtvrdšie, čo máme poruke. V prípade rozpravy o BMW X1 M35i je to fakt, že podobné pohonné ústrojenstvo a podobný štýl podvozku a platformy má aj MINI Countryman. John Cooper Works má vlastne to isté. A už pri ňom sa mi zdalo, že pokiaľ nebol v športovom režime, tak boli reakcie také trochu tupé. Ale k tomu sa dostanem. Teraz sa chceme pozrieť na to ako BMW X1 M35i vyzerá.
Toto BMW prijalo nový štýl automobilky, ale stále nemá príliš masívne proporcie masky chladiča. To čo je tu maska je na elektrickom aute len efektný kryt. No a za maskou sú, úplne samozrejme, aktívne elementy nielen v hornej časti, ale aj v nárazníkovej časti. Dokážu sa uzavrieť a zlepšovať termoreguláciu a zároveň zlepšovať koeficient odporu, podľa toho, čo treba.
BMW X1 má niekoľko druhov výzoru. A štandardnej verzii sa najviac hodí terénnejší štýl, ale na M35i je tým správnym balík M, ktorý tam má byť. Je vo farbe, má nalakované diely nárazníkov, lemy blatníkov a vlastne všetko. V tomto prípade je X1 M35i ešte okorenené zaujímavou červenou farbou, ktorá by sa skôr dala hľadať na vozidlách z Maranella.
Musím sa priznať, v ostatnej dobe mám pocit, že BMW X1 M35i sa mi páči ešte viac ako BMW X2 s rovnakým motorom. X1 M35i totiž nie až tak veľmi závislé od vhodne zvolených diskov. Na X1 M35i sa hodia všetky, kdežto keď dáte malé disky na X2, tak bude vyzerať trochu zvláštne. Ak by ste chceli vedieť ako spoznáte verziu X1 M35i od slabších, tak sa choďte pozrieť na koncovky výfuku. Toto prevedenie ich má. A sú reálne. Sú štyri a vhodne tak dopĺňajú nápis na kufri.
Je nteriér dostočne dynamický a použitelný?
Ak by sme chceli, aby toto bol konkurent hothatchov, tak by musel byť aj praktickým vozidlom. No a BMW X1 praktické je. Je dokonca aj v prevedení X1 M35i, ktoré má schopný batožinový priestor, ale aj posuvnú zadnú lavicu, ktorou buď uberiete z batožinového priestoru, alebo mu pridáte, podľa potreby.
Tým sa zmení aj priestor na nohy pasažierov vzadu, ale to je úplne logické. Kým operadlo je rozdelené na tri časti v pomere 40:20:40, sedák je stále z 2 dielov, takže môžeme rátať rozloženie 60:40. Vôbec to ale nevadí, dôležité je, že sa sedadlá dajú posúvať a vytvárajú tak omnoho lepšiu variabilitu.
Priestor na zadných sedadlách je tiež obstojný, je lepší ako v minulej generácii X1 a rozhodne lepší ako v úplne prvej X1, ktorá mala ešte stále zadokolkovú platformu a obrovský tunel kvôli potrebe masívneho kardanového hriadeľa pre primárny pohon.
Nech je to však akokoľvek dobré vzadu, hlavným bodom, ktorý chcete sú dobré sedačky vpredu, priestor v interiéri a tiež športové prevedenie v tejto časti. BMW siahlo po športových sedadlách, ktoré sú famózne. Sú trochu tuhšie, ale len toľko, aby dokázali udržať telo v zákrutách, ale zároveň aby nespôsobovali problémy pri akomkoľvek dlhšom cestovaní.
Predná časť interiéru využíva koncepciu, s ktorou prišlo napríklad BMW 2 Active Tourer, ale postupne sa rozširuje do všetkých takýchto malých áut. Čo to znamená pre užívateľa? Znamená to absenciu kolieska. Na ostrovčeku, ktorý vybieha z lakťovej opierke je štartovacie tlačidlo, prepínač prevodovky a zopár ďalších tlačidiel vrátane kolieska na zmenu hlasitosti.
Ale všetko ostatné už musíte riešiť cez displej. Displeji pracuje so systémomiDrive 8.5 a je v ňom ukryté aj ovládanie klimatizácie. Ešte šťastie, že na volante ostali štandardné ovládacie prvky s klasickými tlačidlami a spodný lúč kormidla pripomína titánové prvky volantového segmentu Bugatti Tourbillon. Interiér je vskutku príjemný na každodenné jazdenie, čo od hothatchu chcete, ale toto je skôr hotcrossover.
Čo motor a podvozok?
Hothatch a hot auto celkovo by malo aj dobre jazdiť, tiež v akýchkoľvek podmienkach. BMW X1 M35i určite nebude tým, kto by išiel s prílišne tvrdou hlavou proti múru. Jazdí sa s ním výborne a aj keď je možno trochu tvrdšie nastavenie ako majú ostatné verzie, je to možno spôsobené väčšími diskami. Inak adaptívny podvozok funguje veľmi pekne a keď máte režim komfortu, tak je dostatočne komfortný, ale pritom pekne tuhne pri športovom nastavení.
Mne sa ako optimálny zdal aj dvojlitrový motor. Výkon 221 kW (300 k) a krútiaci moment 400 Nm je podporený ešte mild hybridným doplnkom. Mald hybrid zase spolupracuje aj s automatickou prevodovkou s dvomi spojkami, ktorá dokáže radiť veľmi svižne. Tiež záleží od danej situácie a nastavenia, ale všetko funguje tak, ako by som si pôvodne predstavoval. Akurát na to musí mať fakt zvolený správny režim.
Prečo musí mať BMW X1 M35i správny režim? Jednoducho preto, že v štandardnom komfortnom režime je motor utlmený a je zameraný skôr na nízku spotrebu ako na akékoľvek rozumnejšie výkony. Často sa stane, že budete používať práve toto dotykové tlačidlá na ostrovčeku pred lakťovkou, ktoré prepína do športového režimu.
Je na to jediný dôvod, motor a celá sústava pohonných prvkov získajú omnoho ostrejšie reakcie. Reakcie také, ako by ste od hotCrossoveru čakali. Na bežné jazdenie však ale stačí aj obyčajný normálny režim a keď viem, že nepotrebujem výrazné zrýchlenia a okamžité reakcie, tak viem auto nastaviť do eko režimu, ktorý znižuje spotrebu v niektorých prípadoch až o liter.
A keď som už začal s tou spotrebou, BMW X1 M35i má široké spektrum toho, koľko dokáže spotrebovať. Mne sa za celý týždeň podarilo dostať na priemer 8 litrov, ale to v rámci ostrejších jázd a všetkých skúšok. Pri bežných jazdách, na ktoré asi stačí ale aj slabší motor, viete jazdiť okolo 7 až 7,5 litra. Naopak ak budete auto využívať naozaj dynamicky, v rámci zdravého rozumu, tak sa stále viete vopchať do 10 litrov na 100 km.
Mne sa zdá, že toto sú veľmi dobré výsledky a sú zruba o liter, až liter a pol nižšie ako malo napríklad BMW X2 M35i predchádzajúcej generácie, ktoré malo síce o 4 kW (6 k) viac, ale nemalo mild hybridný doplnok, takže boli jeho reakcie trochu pomalšie z úplne nízkych otáčok, kedy sa muselo nafúknuť, či roztočiť turbo.
Aká je cena? Oplatí sa?
Sme v dobe, kedy normálny obyčajný hothatch stojí kľudne 50 000 €. Preto hotCrossover musí stáť o niečo viac. No a BMW tiež nepatrí medzi najlacnejšie automobilky. Ale samotná cena tohto auta je pre mňa celkom pochopiteľná. Stojí totiž 80 238 € a má všetku výbavu, ktorú by ste mohli potrebovať. Má všetky asistenčné prvky, má 20-palcové disky, má 19-palcové M brzdové segmenty a všetko funguje absolútne extrémne.
Toto je reálny hotCrossover ako by mal byť. Len mi napadá jediná otázka. Keby chcem od auto, naozaj potrebujem vysoké? Lebo si pamätám, že podobnú sumu stál aj Mercedes-AMG CLA 35 4Matic, ktorý vyžadoval tú brutalitu ešte viac ako najnovšie BMW X1 M35i. Asi by som potreboval obidve. V garáži by sa celkom vhodne dopĺňali. Mal by som baby M a baby AMG, ktoré by mali spolu 447 kW (606 k).
BMW X1 M35i
Motor | R4 benzín |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 221 kW/300 k pri 5750-6500 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000-4500 ot/min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4505 mm |
Šírka | 1845 mm |
Výška | 1622 mm |
Rázvor osí kolies | 2692 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1665/575 kg |
Batožinový priestor | 540/1600l |
Palivová nádrž | 54 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Spotreba (WLTP) | 8,0-8,5 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 181-192 |