Test BMW M440i: Myslite si čo chcete, jazdí fantasticky

BMW predstavilo novú generáciu trojky už dávnejšie, veď už sme ju skúšali ako 320d a aj M340i. Aj tie vyvolali trochu kontroverzie, niektorí jedinci prirovnávali prednú časť k produktom francúzskej automobilky s levom v znaku a zadok ku japonskej prémiovej, ktorá sa predáva aj na Slovensku. Ale reálne je trojka veľmi pekným autom. Každému však vyrazila dych verzia kupé.

Zozadu sa páči asi všetkým, štvorka má pekné, dynamicky pôsobiace svetlá a aj priznané koncovky výfuku. Nie sú to len imitácie v nárazníku. Bok je tiež elegantne-dynamický s vyrovnanými proporciami a naozaj perfektnou líniou kupé. Jediné, čo vlastne na boku trochu ruší harmóniu sú disky kolies. Dobre, sú zimné, na prvej jazde s letnou sadou to bolo miliónkrát lepšie.

Pre veľa ľudí je kameňom úrazu predná časť. Veľké ľadvinky, či skôr už krídla, prirovnávajú k zubom bobra a podobne. Ale pozrime sa na to inou optikou. Pamätáte si, keď v roku 2003 prišla nová generácia radu 5? Tá od Chrisa Bangle-a? Jasné, teraz je všade. Aj vtedy bol vzhľad kritizovaný, lebo „to už nie je BMW“ a „to nikdy nebude mať úspech“. Ale úspech bol a úspech stále je. Dá sa povedať, že práve táto päťka pôsobí stále jedinečne a moderne. A presne toto isté sa stane s týmto predkom. O rok-dva bude pohľad naň prirodzený a bude stále pôsobiť moderne. Bude tak vyzerať aj o desať rokov.

Verzia M440i má balík doplnkov karosérie M, ktorý pridáva trochu agresie. A tiež má naviac ďalší balík karbónových doplnkov. Pozostáva z masívneho karbónového difúzoru, odtrhovej hrany na kufri a tiež krytov spätných zrkadiel. Možno by mohla byť z karbónu aj predná maska. Keď tak na to pozeráme, tak jediné, čo je na predku naozaj divné je evidenčné číslo.

Ak zovňajšok vyvoláva kontroverzie, tak interiér je úplne bez problému a musí sadnúť väčšine. Pred vodičom je displej miesto klasických prístrojov. Prečo vlastne niektorí frflú na to, čo si aj tak nekúpia? Podľa nás je displej podarený, prehľadný a jednoduchý na používanie. Rovnako tak ten v strede. Infotainment iDrive môžete ovládať kolieskom, dotykami na displeji a tiež gestami. Dobre, na gestá rovno zabudnime, to nie je úplne relevantné ovládanie. Aspoň pre nás. Ale koliesko je najlepšia alternatíva a je bezpečnejšia ako hľadať niečo dotykom.

Samozrejmosťou je podpora bezdrôtového zrkadlenia telefónu. Skúšali sme Apple CarPlay a funguje znamenite. Akurát tu prichádza otázka, že či je to nutné. Zrkadlenie skvalitňuje systémy, ktoré sú horšie. Ale v BMW je informačno-zábavný systém tak dobre spravený, že zrkadliť naozaj netreba a stačí bežné pripojenie cez bluetooth kvôli telefonovaniu a streamingu hudby, či iných relácií.

Dosť bolo dizajnu, ideme štartovať. Pri páke na radenie je štartovacie tlačidlo, ale chýba tam tlačidlo vypnutia start-stop systému. Toto je kvôli použitiu milf-hybridného systému. Klasika, 48V šartér-generátor. A funguje.

Naštartovanie prezradí, že toto nie je obyčajná verzia. M440i má predsa dve turbá dopujúce šesť valcov v rade. A tri litre objemu, ale kto by počítal? Tento motor je naozaj fantastický, iné slovo sa naň použiť nedá. Aj má vysoký výkon, aj málo žerie, aj dokáže pružne zrýchliť na úrovni naozaj športových vozidiel. Vlastne, M440i má vyšší výkon ako E46 M3. Presne o 31 koní (23 kW). Ak sa vám nechce konvertovať a dopĺňať neznáme čísla do rovníc a hľadať špecifikácie, tak vedzte, že M440i má rovnaký výkon ako M340i, konkrétne 275 kW (374 k). Ak sme správne našli, tak elektromotor má výkon 8 kW (11 k). Ale to je vlastne jedno, všetko funguje veľmi hladko a bezproblémovo.

Zaujímavý je aj krútiaci moment 500 Nm. Aj ten je zárukou, že na stovke je M440i za 4,5 sekundy. Fakt, nerobíme si srandu, tento údaj sa určite dá dosiahnuť, ale omnoho dôležitejšie je ako auto pôsobí v rukách a pocitovo. Aj napriek hmotnosti 1740 kilogramov sa zdá, že auto je ľahké.

Ľahkosť príde vhod pri prejazde zákrut, kde naozaj nie je cítiť tie kilá. V rukách aj zadkom cítiť, že ovládanie je vyladené tak, aby naozaj spôsobovalo radosť. Športové nastavenie vypína start-stop systém, ale tiež nastaví auto do agilnejšieho setupu. Po obmedzení trakčnej kontroly, či skôr vypnutí DSC je štvorka aj napriek tomu, že má poháňané obe nápravy, výrazne pretáčavá. A dokáže trochu pozametať zadkom. Endorfíny prichádzajú spolu s adrenalínom. Kľukaté cesty sú jeho teritóriom. Rýchlosti nelegálne, prekračovanie hraníc okresu tiež. Ale práca je práca, výsledok? 14 litrov na sto kilometrov. Iba. Pri takejto jazde je to extrémne málo. Vlastne toto musí každému odporcovi prednej masky spraviť ten záblesk neutralizátorom ako mali Men in Black a vysvetliť, že to je vlastne jedno ako auto vyzerá.

Ale nie vždy sú cesty po pekných trasách s kľukatiacim sa asfaltom, s kopcami a peknou scenériou. Na diaľnici sme na 150 kilometroch dosiahli priemer 7,8 litra benzínu na sto kilometrov. A to sme nešli za kamiónom, ale s plusovou odchylkou od legálnych limitov. A ak by ste jazdili mimo obce, s kľudom a vychutnávali si krajinu, nie zrýchlenie a preťaženia, tak sa viete dostať kľudne na sedem litrov. To sú až naftové čísla z benzínového trojlitra.

Za toto všetko, vrátane bezpečnostných asistentov si BMW, podľa cenníka, pýta približne 90-tisíc. Za tieto peniaze je M440i univerzálnym autom na cestovanie pre kohokoľvek, s možnosťou odviezť aj dvoch  na zadných sedadlách. Vlastne tam je viac miesta ako v osmičkovom kupé. Aj kufor sa dá využiť, je priam obrovský. Otázka teda zostáva, či potrebujete zadné dvere a siahnete po M340i, alebo stačí dvojica bezrámových na M440i. Ako príjemný bonus v tomto kuse sú veľmi príjemné predné sedadlá, ktoré nespôsobujú bolesť chrbta a dokážu podržať v zákrute.

BMW M440i

Motor R6 benzín
Objem 2998 cm3
Výkon 285 kW (374 k) pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1900-5000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4770 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1393 mm
Rázvor osí kolies 2851 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1740/2245 kg
Batožinový priestor 440 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,5 s
Spotreba (WLTP komb) 7,4-8,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 170-186