Test BMW i8 Roadster: Keď budúcnosť príde do prítomnosti

Niektoré autá polarizujú spoločnosť, ukazujú, že vkus obyvateľov planéty je naozaj rôznorodý. Máloktoré auto má však takú silu, že by na seba prilákalo pohľady a zároveň sa všetkým páčilo. O tom, či sa BMW i8 páči všetkým je ťažko hovoriť. Ale je jasné, že pohľady na seba strháva všade kde sa objaví. A nepotrebuje na to ani výraznú farbu.

My sme v tej časti publika, ktorá uznáva BMW za to, že pustilo do sveta takéto, bez sporu, odvážne auto. Je odvážne nielen tvarmi, ale aj technológiami. No a teraz už nie je len so zavretou strechou, ale aj s otvorenou ako roadster. Žeby táto verzia dávala ešte väčší zmysel ako kupé?

S kľúčom v ruke prichádzam k autu, je také, ako si ho pamätám z testu pred nejakým časom. Je to čistá fascinácia. Sivá pôsobí chladným dojmom, autu sa hodí. Rozdielom je strecha. A vlastne celý zadok. Je akýsi iný. Jasné, veď musí poskytnúť priestor pre skladaciu strechu, plátenú, ak ste nevedeli.

Nedá sa jasne povedať, že ktorá verzia je krajšia. Asi záleží od konkrétneho človeka. U nás v redakcii to je nerozhodné. Napríklad ja, Jozef, by som bral kupé, ale je mi jasné, že Oliver by siahol po otvorenej verzii. Kontakt so slnkom je v roadsteri jednoznačne väčší. A otvorená verzia pomáha spolujazdcovi vystupovať. Ako? No, spolujazdec sa takmer môže postaviť a vykročiť len decentne von.

Inak nastupovanie a vystupovanie môže predstavovať problém. Po tréningu z kupé sa však spod krídlových dverí dá dostať naozaj elegantne. Počkať, to nie je to správne slovo. Skôr sedí spojenie, že sa z neho dá dostať bez straty dôstojnosti. Ale ženy v minisukniach majú razom problém, v ich prípade to také ľahké asi nebude. Avšak nasadanie skĺznutím po prahu je celkom príjemné spestrenie nastupovania.

Dobre, už sedíte vnútri, pod odklápacím krytom v strede nájdete otváranie strechy, jasné, že ju dáte dole, ak čo i len trochu svieti slnko. Len si nepúšťajte niečo, na čom by sa mohli chodci smiať. Príhovory Vesmírnych ľudí naozaj nie sú tou správnou zvukovou kulisou. Že čo sme počúvali my, keď takto mudrujeme? Nič. Jasné, Harman-Kardon je dobrá aparatúra. Ale trojvalec so zosilnením zvuku a dofarbením cez repráky je lepší. Wait what?

Ak ste to doteraz nevedeli, tak áno, BMW i8 má motor s objemom 1,5 litra a, v rámci modularity, má iba tri valce. Ale je len súčasťou celku a ten je hybridný. Dokonca je to plug-in hybrid. Doma nabijete a do zamestnania sa dostanete výlučne na elektrickú energiu. Dobre, nebude to tak, doma nabijete a využijete elektromotory tak, ako sa na toto auto patrí. Ako zvyšovač výkonu. Bude vás to baviť. Jazda so zvukom električky vás veľmi baviť nebude. Aj keď chalani z auto.sk dokázali na trase BB-BA spraviť spotrebu tesne nad 6 litrov. Nám sa to nepodarilo, my sme mali 9. To je však tiež úspech, vzhľadom na samotnú jazdu a ťažkú nohu.

Práve noha je tým najväčším problémom auta. Všetko zvonka aj zvnútra vyzerá dokonale a futuristicky. Len pedále nie. Tie sú klasické gumové, také ako má hocičo. Nie sú ničím výrazné a ani zaujímavé. Reálne mal Seat Leon ST FR krajšie. Fungovať fungujú, o tom niet pochýb, ale akosi sa nehodia do auta za takmer 180-tisíc eur.

Ale vráťme sa k  interiéru, je od kupé odlišný. Kupé malo náznak zadných sedadiel. Tu je miesto nich praktická polica na odkladanie vecí. A je naozaj praktická, lebo tam dáte aj menšiu cestovnú tašku. Dokonca ani kufor vzadu nie je malý. Teda, je, ale dvojčlenná posádka do neho kľudne dá to, čo potrebuje na mesačný výlet po Európe. Nabíjací kábel, batoh, šminky a bankomatová karta vojdú bez problému.

Jazda na aute je hlavne fascinujúca. Máte pocit, že na vás nikto nebude ukazovať nenávistne, lebo toto auto vyvoláva 99 percent pozitívnych reakcií. Tie negatívne by boli na akékoľvek iné auto. BMW i8 je jedno z mála áut, pri ktorom ľuďom nevadí, že stojí ako tri byty v Trenčíne, či dva domy v radovej zástavbe v Rajke.

Za volantom sa cítite naozaj výnimočne. Určite jazdné vlastnosti majú ďaleko od tých, ktoré má Porsche 911 GT3, či Nissan GT-R, ale vám to je úplne jedno. Máte auto, za ktorým sa otočí viac ľudí ako za spomenutými dvomi. Aj zo zákrut budete mať dobrý pocit, prejdete ich dokonalou stopou a pritom budete mať spotrebu do 10. Ale o tom to nie je, však?

Pri plnom stlačení akcelerátora a využití maximálneho potenciálu auta sa na stovku dostanete za 4,6 sekundy. To je záležitosťou celkového výkonu 275 kW (374 k), pričom hmotnosť je 1670 kilogramov. Reálne nebudete riešiť výkony a stotiny na okruhu. Toto auto je asi o niečom inom. Nám sa zdá, že je o užívaní si sveta, o jazde po francúzskom pobreží do Monaka na obed a potom na niektorý z priesmykov, napríklad na Fukra Pass, mr. Bond. Necítite sa ako James Bond, aj keď v podaní Pierca Brosnana mal jednu dobu BMW Z3, 750iL a Z8. Cítite sa ako trochu excentrický zloduch, ktorý ale uznáva veľa pozitívnych princípov. Až uvidíte Aston Martin, tak mu síce asi nebudete úplne stačiť, ale krátka naháňačka bude ako vystrihnutá z filmu. Možno sa budete naháňať až do večera a možno aj v noci.

V noci je dôležité osvetlenie. Laserové svetlá sme skúsili len v tuneli, ale aj tam boli fakt výborné. Dlhšia nočná jazda by nemala predstavovať žiaden problém. A ani tá naháňačka. Len máme pocit, že to už sa pridá aj niečo s dodatočným modro-červeným osvetlením na streche.

Toto auto nie je o brutálnych výkonoch. Roadster má naviac trochu mäkkšiu karosériu ako kupé, ale to ste mohli čakať, keď časť štruktúry uvoľnila miesto slnku. Toto auto je o charizme, o dobrom pocite za volantom a potenciálnej strate dôstojnosti pri vystupovaní. Keď si ho kúpite, poproste predavača, nech vám ukáže ako na to.

BMW i8 Roadster

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1499 cm3
Výkon Trojvalec: 170 kW (231 k) pri 5800 ot/min

Elektromotor: 105 kW (143 k)

Celkový výkon: 275 kW (384 k)

Krútiaci moment Trojvalec: 320 Nm pri 3700 ot/min

Elektromotor: 250 Nm

   
Prevodovka Automat 6 stupňov/automat 2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1942 mm
Výška 1297 mm
Rázvor osí kolies 2800 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1670/1900 kg
Batožinový priestor 88  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/2,0
Emisie g CO2/km 46