BMW radu 5 je tým autom, ktoré presadzuje prístup ku dizajnu jednotnému pre všetky prevedenia. Takže teoreticky nemusíte spoznať, či máte pred sebou elektrické, či spaľovacie auto, alebo kombináciu. Je to celkom dobrý štýl a na jeho základe vznikol aj model i5 M60 Touring. Je to veľké kombi s veľkou batériou a rozumným dojazdom, ktoré dokáže slúžiť ako rodinné auto a pritom má neskutočný výkon.
BMW i5 M60 Touring síce nestojí na výkonovom vrchole modelového radu, ale je tesne pod ním. Má o 86 kW (126 k) menej ako najšialenejšie spaľovaco-elektrické BMW M5 Touring. No a čo to robí so zrýchlením a spotrebou? Úprimne, nie až tak veľa. BMW i5 M60 Touring je stále extrémne rýchle a brutálne maskuje svoju hmotnosť.
Uhladené kombi s náznakmi
Navonok sa BMW i5 M60 Touring vôbec neprezentuje až tak extrémne ako reálne funguje. Je to klasické kombi s inými nárazníkmi balíku M a veľkými zliatinovými diskami. To sú najväčšie pripomienky šialeného jazdného potenciálu. Nesmiem ale zabudnúť na veľkosť. Dĺžka presahuje hranicu 5 metrov a šírka tiež nie je malá, je takmer 2 metre. Pýta sa povedať, že parkovanie je tak akurát v miestach, ktoré sú namaľované.
Ak by ste naozaj hľadali, tak i5 od ostatných modelov odlíšite prednou maskou s prekrytím. Spaľovacie agregáty majú totiž otvory na prívod vzduchu cez tradičnú masku chladiča. A maska je naozaj tradičná. Nie je príliš veľká, má stále rozumné rozmery a veľkosť je podriadená potrebe vysokých predajných čísel.
Vzadu, celkom logicky, absentujú koncovky výfuku, ale difúzor je do očí bijúci. Oproti predchodcovi sa dizajn trochu zjednodušil a svetlá stále presahujú až do kufrovej časti. Stále nemáte pocit, že toto auto je veľké. Svojimi líniami i5 M60 Touring maskuje reálnu veľkosť a vizuálne maskuje aj hmotnosť. Režim inkognito naznačuje aj viečko nádrže schovávajúce nabíjacie konektory.
Ako celok vyzerá i5 M60 Touring elegantne, pričom niektoré detaily podčiarkujú dynamické náznaky modelu. Dokonca musím skonštatovať, že farebné zladenie sa podarilo. Disky sú ideálne tvarovo dopĺňajúce celok a červená farba modelu sedí azda ešte lepšie ako zelená Cape York. Viem, určite budú panovať rôzne názory, že BMW už nie je to, čo bývalo z hľadiska dizajnu. A je to rozhodne tak. Evolúcia sa zastaviť nedá ani v dizajne tejto značky. A už je na každom jednom, čo si o tvaroch myslí. BMW i5 M60 Touring ale patrí medzi tie menej kontroverzne tvarované modely.
Rozmeňme si priestor i5 M60 Touring na drobné
Áno, BMW i5 M60 Touring meria na dĺžku viac ako 5 metrov a rázvor má takmer 3 metre. Ale interiér nie až taký veľký, ako vy ste mohli očakávať. Stále treba mať na pamäti, že BMW dokáže inštalovať aj radový trojliter. Prečo hovorím o trojlitri a nie o motore 4,4 V8?
Lebo motor 4,4 V8 je náročný na šírku, nie na dĺžku. Šesť valcov v rade za sebou je náročnejších na dĺžku a preto treba aj dostatočnú dĺžku kapoty. Na interiér tak zostáva možno menej miesta ako má Superb. A hovoria o tom aj priestorové pomery na zadných sedadlách a v kufri.
Batožinový priestor prezentuje totiž relatívne rozumných 570 litrov, ale objem dá sa meniť sklápaním operadiel. Vzadu si sám za seba sadnem s prehľadom, ale už som rozhodne sedel aj v autách s väčším priestorom na kolená. Napríklad v spomenutom Superbe. Ja až paradox, že tieto dve autá sú si dĺžkou až tak veľmi blízke. A pritom sú tak vzdialené svojím zameraním a tým do akej triedy patria. BMW i5 M60 vyžaruje exkluzivitu aj v tom kufri, aj na zadných sedadlách. Môže za to aj dotykové ovládanie klimatizácie so štyrmi zónami.
V i5 M60 Touring určite chcete sedieť vpredu. Tu je jedno, či máte klasický sedan, alebo kombi Touring. Tu je všetko rovnaké. A všetko vyzerá veľmi kvalitne nielen na pohľad, ale aj na dotyk. Mne chýba azda iba prekrytie odkladacieho priestoru na mobilný telefón s možnosťou nabíjania. Posuvné dvierka by určite zlepšili celkový dojem a interiér by vyzeral ešte honosnejšie.
Svoju pravú tvár interiér a hlavne prístrojová doska, ukáže až v noci, kedy naplno vynikne nepriame osvetlenie s lištami pripomínajúcimi kryštálové sklené časti. Môžete si zvoliť atmosféru zloženú z dvoch rôznych farieb a viete nasimulovať aj jednotlivé prevedenia v Mercedesoch. Ale BMW má vlastne profily schované pod kompletnými profilmi vozidla. So zmenou nastavenia auta sa mení aj farba svetielok.
Interiér je vkusný a použitie informačno-zábavného systému iDrive 8.5 je optimálny pre toto použitie. Dokonca si necháva aj kryštálové koliesko. Mám z neho o trochu horší pocit ako z koliesok bežných BMW predchádzajúcich modelových ročníkov, ale určite by som si aj vedel bez problému zvyknúť. Aj vďaka tvaru sedadiel a prevedeniu s ventiláciou sa cítim v i5 M60 Touring úplne ako doma a nemal by som problém s týmto autom jazdiť každý jeden deň.
Elektrické kone kopú intenzívne
BMW i5 M60 Touring je elektrické auto, čo už naznačuje samotný názov. Ale i5 M60 Touring je dokonca elektrické auto doladené sekciou M. To znamená, že má extrémne vysoký výkon, ale aj masívny krútiaci moment. Hodnoty sa dostali na 442 kW (601 k) a krútiaci moment vrcholí šialenými 795 Nm. A toto sú priam šialené údaje. Sú to údaje, ktoré sú masívnejšie ako má väčšina superšportových vozidiel. A pritom sú schované v sústave elektrického kombi s rozumnými interiérovými pomermi.
V prvom rade sa treba pozrieť na disky. Majú priemer 21 palcov, ale aj napriek tomu je i5 M60 Touring komfortné a po zmenení režimu na športový príjemné stuhne. Toto je kompromis, ktorý je možný len vďaka adaptívnemu podvozku. Časy, kedy bolo jedno nastavenie a hotovo sú už dávno preč. BMW i5 M60 Touring jazdí skvostne a v každej zákrute elegantne maskuje svoju hmotnosť 2 425 kilogramov.
Áno, pneumatiky trpia, ale, na prekvapenie, sú to Continental EcoContact 6, ktoré sú vlastne Eco a aj napriek tomu dokážu slušne podržať. Neviem si predstaviť, čo by auto zvládalo, kedy má obuté napríklad Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Michelin Pilot Sport 5, alebo Continental ContiSportContact 7. Prípadne niečo od Pirelli.
Toto auto najväčšmi predvádza kopanec pri stlačení akcelerátora. Do toho sa pridáva ešte pádlo pod volantom s extra boostom. Vtedy je dostupné všetko a možno aj niečo naviac. Vtedy je stovka za 3,9 sekundy a podanie výkonu je priam zdrvujúce. Veď toto auto si právom berie logo M do svojho označenia. Už nie je najvýkonnejšou alternatívou v ponuke BMW radu 5, ale aj tak i5 M60 ostáva výrazne dynamickou alternatívou. Jediné, čo chýba je zvuk, ktorý sa dá zapnúť cez systém reproduktorov. Skladal ho Hans Zimmer, ako sme pri BMW zvyknutí.
Výkon je zdrvujúci, ale aj celkom slušne vie odčerpať z batérie. Mne vyšla na konci týždňa priemerná spotreba okolo 21 kWh na 100 km. Je to hodné rešpektu, ale je viditeľné, že toto auto jednoducho potrebuje viac ako bežné BMW radu 5. Veď má masívne široké pneumatiky s väčším valivým odporom, ale aj hmotnosť a výkon. To všetko využíva batériu s kapacitou 81,2 kWh na maximum. Preto je dobré, že BMW i5 M60 Touring má nabíjanie výkonom až 205 kW. A predpríprava batérie spolupracuje s navigačnými údajmi a s bodmi záujmu.
Elektrické autá spomaľujú, i5 M60 Touring len zrýchľuje
Predaj elektrických automobilov akosi stagnuje. Predáva sa ich menej a zase do popredia prichádzajú plug-in hybridy, ktoré sa zlepšili. Ale to neznamená, že nad nimi neradno rozmýšľať. Každý, kto elektrické auto dokáže využiť a potrebuje výkon môže kľudne siahnuť po BMW i5 M60 Touring, ktoré je so svojimi extrémnymi dynamickými parametrami absolútne dychberúcou možnosťou.
Stojí celkom prijateľných 125 095 € (základ i5 M60 Touring 102 000 €), ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať ako extrémne veľa, ale na ten druhý je to vlastne opodstatnená cena a vozidlo za tie peniaze ponúka dokonca aj dostatočnú úžitkovú hodnotu. Výkon je trochu skrytý. Nepoužijem to slovo so spaním, veď toto auto stále prezentuje svoj výkon od znakom M60 na kufri.
BMW i5 M60 Touring xDrive
Motor |
elektromotor |
Kapacita batérie | 84,4 kWh brutto/81,2 kWh netto |
Výkon | 442 kW/601 koní |
Krútiaci moment | 795 Nm |
Prevodovka |
jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5060 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1505 mm |
Rázvor osí kolies | 2995 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2425 kg/610 kg |
Batožinový priestor | 570/1700 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Spotreba (kWh/100km) | 18,4-21 |
Dojazd | 441-502 km WLTP kombinovane |