Poznáte ten pocit, keď na niečom poctivo dlhý čas pracujete a jediné čo už viete spraviť je dolaďovať drobné detaily? To, že máte celú prácu výborne spravenú, ale chcete byť ešte lepší a dosiahnuť čo najlepšie výsledky? Posledné roky s podobnými problémami musia určite bojovať konštruktéri aj pri vývoji nových modelov áut. Tento trend je vidieť na výsledkoch práce hlavne pri nemeckých výrobcoch. A podobne som to cítil aj ja, keď som si sadol do nového BMW 520d.
Už minulá päťková generácia bola krásne a príjemné auto. Po stránke dizajnu, ale aj usporiadania interiéru sa jej dalo len veľmi ťažko niečo vyčítať. Použité materiály boli kvalitné a jazdnými vlastnosťami bojovala s najsilnejšími konkurentmi o prvé priečky v testoch. Robiť zmeny pri takomto základe musí byť pre vývojový tím veľmi náročná výzva. Ako sa im to podarilo skúsim preveriť počas nášho redakčného testu.
Moderný dizajn prémiových áut je už dlhé roky veľmi opatrný na experimenty a väčšinou sa vozidlá držia overených konceptov a firemnej jednotnosti. Nové BMW radu 5 je na tom rovnako. Odlíšiť ho dizajnovo od menšieho, alebo väčšieho súrodenca býva často náročné. Dôležité ale určite je, že mu je okrem toho po stránke dizajnu veľmi ťažko niečo vyčítať. Veď nová sedmička vyzerá dynamicky, ale zároveň elegantne a reprezentatívne. A presne ten istý pocit sa podarilo dosiahnuť aj pri novej päťke.
Už aj v bielej základnej bielej farbe Alpinweiss vyzerá veľmi honosne. Hlavne, keď je v kombinácii s bledou farbou interiéru, ako pri nami testovanom aute. Kontrastné čierne disky sa hodia aj keď má zvyšok karosérie strieborne doplnky. Aj keď sú len sedemnásťpalcové, nepôsobia vôbec rušivo. Aspoň jeden palec naviac by im ale určite neuškodil. Počas testu boli na nich obuté ešte zimné pneumatiky. Prvé jarné dni a teplé počasie nám preto neumožnili naplno využiť potenciál auta.
V základnej výbave má model BMW 520d EfficientDynamics Edition veľmi bohatnú výbavu. Bez príplatku tak získate auto s automatickou prevodovkou, kontrolou tlaku v pneumatikách, navigačným systémom, alebo s adaptívnymi LED prednými svetlami a hmlovkami. Nami testovaný kus mal už len miernu, ale rozumne naladenú doplnkovú výbavu.
Za zmienku stojí určite bledá koža Dakota Canberrabeige. Možno bude náročná na údržbu, ale dodáva interiéru vzdušnosť, svetlo a pocitovú priestrannosť. Strieborné doplnky s bledým interiérom výborne ladia, ale ich povrch je náchylný na škrabance. Sedadlá sú pohodlné a príjemne sa v nich sedí aj na dlhšej ceste. Oproti minulej generácii je cítiť aj rozdiel v náraste priestoru pre posádku. Pochvaľovať si to budú hlavne pasažieri na zadných sedadlách.
K pohodliu posádky určite prospieva aj podvozok, ktorý stále kvalitne filtruje všetky druhy nerovnosti na ceste. Pritom je už tradične, ako to pri modeloch od BMW býva, stabilný a sebaistý v zákrutách. V nízkych otáčkach, ale aj pri bežnej jazde je zvuk naftového štvorvalca s objemom 1 995 cm3 a výkonom 140 kW (190 k) výborne utlmený. Fakt, že sa pod kapotou skrývajú len štyri a nie šesť valcov zistíte len pri zošliapnutí plynu a zvýšení otáčok. Chýba trochu aj výraznejší pocit zatlačenia do sedačiek, ktorý by bol pri šesťvalcovej motorizácii výraznejší. Pokiaľ ale hľadáte auto na pohodlné a bežné jazdenie je jeho výkon úplne postačujúci. Veď krútiaci moment 400Nm nie je vôbec malý. Len pre pripomenutie, šesťvalec v BMW 530d, generácie E39 malo 135 kW (184 k). Takže tieto čísla, ktoré má menší motor v súčasnosti vôbec nie sú tragické, aj napriek nárastu hmotnosti.
V režime Eco zvykne prevodovka motor trochu podtáčať. To sa potom prejavuje na celkovej dynamike auta. V ostatných jazdných režimoch už reaguje na stlačenie plynového pedála pohotovo. Aj keď mu možno chýba kultivovanosť a jazdný prejav šesťvalca, štvorvalcový dvojliter vie na diaľnici jazdiť za niečo cez 5 litrov. A v prípade diaľničného krížnika asi málo kto potrebuje auto, ktoré vie úplne dramatický zrýchľovať. Na dlhé diaľničné presuny ustálenou rýchlosťou je za minimálne prevádzkové náklady BMW 520d až mimoriadne vhodné auto. Pri našom redakčnom teste sme sa vždy bez problémov pohybovali pod siedmimi litrami na sto kilometrov.
Tvorcovia nové BMW 520d už vyladili do takého stavu, že mu budeme asi ťažko niečo vyčítať. Väčšinou to môže byť o individuálnych preferenciách. Dá sa ale predpokladať, že sa na základe marketingových prieskumov v automobilke rozhodovali tak, aby vyhoveli väčšine potenciálnych zákazníkov. Aj naše pripomienky a porovnania štvorvalca a šesťvalca sú už viac subjektívne. Veď pred pár rokmi tieto výkony dosahovali auta s úplne inými objemami a usporiadaniami. Po stránke priestoru si oproti minulej generácii toto BMW polepšilo, odstránilo tak konkurenčnú nevýhodu, ktorú oproti niektorej konkurencii starší model mal. Pohodlne sa tak teraz odvezú na dlhšiu cestu aj štyria dospelí ľudia. Zvonka ale ostali stále rozumné rozmery, ktoré oproti väčšej sedmičke oceníte pri hľadaní parkovacieho miesta v meste. Nové BMW 520d búde určite ideálnym manažérskym, ale aj rodinným autom.
Nikto mu nemôže uprieť jeho noblesu a eleganciu. A pritom si zachováva tradičné dynamické tvary, na aké sme boli vždy pri BMW zvyknutí. Ani základná cena 52 200 eur nie je na auto prémiovej triedy až tak vysoká. V nami testovanej verzii mu asi ani nič dôležité nechýbalo, s rozumnou príplatkovou výbavou za 9 820 eur tak skončila celková suma na 62 380 eurách aj s DPH. A to by sa do rozpočtu pre auto úspešného manažéra mohlo rozumne vtesnať. S takýmto autom získate reprezentatívnu limuzínu s výbornými jazdnými vlastnosťami a rozumnými prevádzkovými nákladmi. Aktuálne k nemu získate servis na 5 rokov alebo 100 000 km zdarma. Prevádzkové náklady tak môžte mať počas tohto celého obdobia pod kontrolou. Ak sa pre takto vybavený model od BMW rozhodnete, určite vám bude robiť príjemného spoločníka pri každodennej ceste za prácou alebo na výletoch s rodinou. V BMW ho naozaj do detailov doladili. Záleží už len na tom, či sa pri dizajne trafili do vášho vkusu.
BMW 520d EfficientDynamics
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-2500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4936 mm |
Šírka | 1868 mm |
Výška | 1466 mm |
Rázvor osí kolies | 2975 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1690/2245 kg |
Batožinový priestor | 530 litrov |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,7/4,1/4,6 |
Emisie g CO2/km | 114 |