Audi vie dobre, čo robí. Zákazníci chcú malé crossovery. O tom netreba viesť diskusie. Máme dokonca pocit, že nové Q2 zatieni v predajných číslach všetko ostatné v ponuke automobilky. Otázka racionálnosti hovorí, že to je blbosť, ale štýl nie je úplne racionálnym aspektom. Štýl je skôr otázka vizuálnej príťažlivosti.
A kým za menej peňazí môžete mať Audi A3, tak stále nebudete tak cool ako s Q2, lebo táto doba si žiada všetko hodené do SUVčkova. S Q2 jednoducho dokážete viac upútať ako s menším hatchbackom, nech by to bol aj vrcholný model S3. Bude sa otáčať veľa samičiek v obchodných centrách a veľa samčekov, ktorí jednoducho kruhové produkty majú hlboko v mysli zaryté.
Vec názoru
Audi Q2 je škaredé, vyzerá ako prerastený Volkswagen Polo, vôbec sa mu nehodia tie štyri burgre na grile. Cross Polo s pírsingom v nose, teda so štyrmi predsa nemôže na nikoho fungovať príťažlivo, nie? Názory práve na tento model sa rôznia. Zvonka môže pri niektorých kombináciách naozaj vyzerať nesúrodo. Červená so strieborným posledným stĺpikom? E-e, nie, tadiaľ cesta nevedie.
Ale práve biela so sivou funguje celkom príjemne. Možno by ešte lepšie vypálila zelená z Audi Exclusive ponuky, ale za tú bude neuveriteľná paľba peňazí. Celkovo má vzorkovník žiarivejšie farby ako je pri ostatných modeloch automobilky zvykom. Veď Q2 je o štýle, nie o biznise.
Q2 získalo vizáž, ktorá ho jasne radí medzi ostatné modely automobilky. Teda najmä spredu. Výrazne angulárne tvary sa nesú celou vonkajšou časťou. Zo všetkých detailov však jeden vytŕča nad ostatné. Na bočných dverách je vo vrchnej časti prelis v tvare natiahnutého šesťuholníka. Práve s bielou pôsobí naozaj brutálne. O adekvátnosti spodných nálepiek sa dá polemizovať, ale tento prelis je naozaj pekný a je naviac poriadnou nočnou morou pre všetkých klampiarov.
Najväčší problém má zvonka Q2 zozadu. Výškový rozdiel oproti hatchbacku nie je taký očividný a aj napriek neodškriepiteľnej čistote línií vyzerá auto trochu obyčajne. Keby na kufri nie sú štyri krúžky, asi by sa generický zadok dal zaradiť k viacerým zástupcom koncernu Volskwagen. Polo Cross? Fabia Scoutline? Každé by takto mohlo vyzerať. Na druhú stranu, nárazník veľa hovorí. A aby sme nezabudli, koncovky výfuku sú reálne!
Audi Q2 si jednoznačne kúpte s S-line balíkom, niektoré detaily sú ešte výraznejšie a pekné sú 18-palcové kolesá.
Netreba milión tlačidiel
Čo by ste očakávali od interiéru Audi Q2? Určite nie obrovské miesto. Veď už len vonkajšie rozmery napovedajú, že vnútri piati asi veľa miesta mať nebudú, aj keď je auto ako päťmiestne v papieroch. Lenže papier toho znesie viac ako pasažier vzadu v strede. A štyria nebudú mať ani príjemnú voľbu pri balení na dovolenku, ak budú chcieť ísť na práve tomto aute. Ale ak majú zvyky z cestovania lietadlom a obmedzenou batožinou, tak problém mať nebudú.
Ale zase sa dostávame k samotnému zameraniu auta. Q2 je zamerané na štýl, takže pasažierov a batožinu do úvahy brať nemusí. Štýlu zodpovedajú sedadlá s červenými prvkami a samozrejme červeným prešívaním. Štýlu zodpovedá aj perfektný volant s vencom hrubým tak akurát, ale prekvapivo bez zrezania. Dokonalosť volantu pokazí až stlačenie niektorého z tlačidiel. Pocit z nich nie je hi-tech, nie je taký, že máte v rukách náskok vďaka technike, ale skôr máte v ruke z Nokiu 3310. Cítite, že tlačidlá vydržia, ale nemáte pocit, že majú príjemný chod. Pevne veríme, že takéto klikanie ako na myšku v deväťdesiatych rokoch nemá aj A8, to by auto degradovalo, tu to nie je zásadný problém.
Rovnaký klikavý a drevorubačský chod majú aj všetky ostatné tlačidlá. Možno si zvyknete, možno nie. Skôr teda áno a po chvíli tento neduh už vnímať nebudete, či ho budete ignorovať, to je na vás. Treba však uznať, že rozhranie MMI je celkom logické. Aj keď sme v redakcii zvyknutí skôr na Mercedes a BMW, tak ani s Audi sme nemali problém aj bez príručky.
Tvary však vnútri Audi vyšli. Materiálovo by možno menšie zlepšenie mohlo prísť, ale vizuálne môže byť. Prijali by sme zasúvateľný displej v strede, auto nemalo ani Virtual Cockpit, čo by tiež pomohlo lepšiemu pocitu. Takto jednoducho viete, že sedíte v Audi, vidíte znaky Audi, ale chýba tomu niečo extra, ten šarm prémiového auta.
Interiér má zase, rovnako ako exteriér, jeden detail, ktorý žiari nad všetky ostatné. Výduchy klimatizácie majú lamely takmer v tvare symbolu rádioaktivity. Kto iný také niečo má? Toto je fakt cool! A cool sú aj LEDky presvetlujúce lišty v interiéri. Majú možnosť voľby jednej z 10 farieb a v noci sú naozaj úžasné. Aj keď sú za 507 eur v rámci balíka Lichtpaket. Audi o nich hovorí ako o inovatívnych dekoračných prvkoch Lichtgrafik.
Quattro jedine s naftou
Audi zvolilo zaujímavú politiku motorov a pohonov. Quattro môžete mať iba s dvojlitrovým naftovým motorom, zatiaľ. Ale môžete ho mať, to je podstatné. Napríklad taký Peugeot sa na štvorkolku s modelom 3008 vykašlal úplne. Audi by však bez Quattra nebolo tým, čím je.
Na osemnástkach je auto naozaj príjemné, keď ide po peknej a dobrej ceste, ale na slovenskej bežnej celkom znervóznie. A dostávame sa do zákrut a k ovládaniu. Idete rýchlo, užívate si tuhý podvozok a potom to príde, zatočíte, nabehne nedotáčavosť, korigovať sa dá rýchlo, ale zamrzí. Možno na letných pneumatikách je posunutá ďalej… Ešte viac mrzí neuveriteľne prudký zásah ESPčka. Lenže do takýchto sfér sa nutne dostať nemusíte, na našom testovacom úseku sa jednoducho bežne tak rýchlo nejazdí.
Lenže poďme k motoru. Testovaný kus má rovnaké ústrojenstvo ako nedávno testovaná väčšia karoséria A5 Sportback. Dvojliter s 140 kW (190 k), sedemstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies je naozaj veľmi dobrá dynamická kombinácia. Z dynamického hľadiska Q2 nič nechýba. Výbušnosť, sila, záťah, všetko, čo potrebujete máte. Reálne by sme iný motor asi neodporúčali. Nie, že by boli ostatné zlé, ale tento je až tak dobrý.
TDI je určite o spotrebe, že? A tá fakt záleží od štýlu jazdy. Bez problému sme sa pohybovali okolo 6 litrov. Dokázali by sme aj okolo 5, ale to nedá ani Chuck Norris, aj on plyn potlačí pri prvej príležitosti. Pri jazde na hulváta, čo je väčšinou to, ako sa jazdný štýl majiteľov Audi, dá opísať, stále dostanete cifry do 8 litrov. Veľa? Ale kdeže! Tak budete rýchlejší ako všetci okolo.
Samostatnou kapitolou je tempomat a asistencia udržiavania pruhu. Na diaľnici nájdete ťažko niečo lepšie. Audi má tieto systémy naozaj dotiahnuté k dokonalosti.
Prémia cenovkou
Potom to prišlo. Siahli sme do priečinka pred spolujazdcom a tam to čakalo. Nie, žiadne zvieratko, ani ovocie, ani roztopená čokoláda. Bol tam cenový prehľad modelu. A záver? Táto Q2 je 50 329 eur. Áno, na začiatku je päťka, nie, nepomýlili sme sa. Za tú cenu je už aj slušné Audi TT, ktoré ale nie je tak cool, lebo nie je crossoverom. Ale za také isté prachy je v ponuke Audi aj S3 Sedan. Síce bez výbavy, ale s úžasným motorom. Lenže ten, kto chce crossover môže kašlať na všetky ostatné modely karosérie. Audi Q2 nebude zlou voľbou. Pre majiteľa Audi Q7 je Q2 dokonalé auto pre manželku. Do nedotáčavosti sa nedostane, ostatné veci, čo sme my vytkli autu jednoducho prepáči, veď to má štyri kruhy a štýlu na rozdávanie. Len čo na to povie Mini Countryman?
Poznámka: Toto bolo naše prvé Audi, ktoré sme mali priamo od importéra. Ďakujeme. A plne chápeme, ak bude aj posledné, proste nám v redakcii nesadlo. Je dobré, len mu niečo chýba, trocha komfortu, trocha niečoho struhujúceho, nie iba haldy štýlu. Napríklad také Audi Q7 a A5 Sportback nás milo prekvapili…
Audi Q2 2,0 TDI Quattro
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1900-3300 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov S-tronic |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4191 mm |
Šírka | 1794 mm |
Výška | 1508 mm |
Rázvor osí kolies | 2595 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1555/2040 kg |
Batožinový priestor | 355/1000 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 218 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/4,6/4,9 |
Emisie g CO2/km | 134 |