Fiat 500 je stále in. Síce bol predstavený už pred pár rokmi, ale malé modernizácie ho udržujú aktuálnym. A vôbec nevadí, že má páčky rovnaké ako Ducato z roku 2005. Mánia okolo auta je až taká, že automobilka predstavila 500L, 500L Living a 500X. Názor, že najmä prerastené 500L Living nie je príliš pohľadné nikomu nútiť nebudeme, ale pozrite sa naň z trojštvrtinového pohľadu zozadu.
Obyčajná päťstovka je najviac cool, lebo má aspoň niečo spoločné s historickým autom a nevykráda pôvodné označenie. Aj keď sa už za označením vôbec neskrýva objem motora. Číslo je použité čiste z nostalgických a marketingových dôvodov. No a 500C je otvorený kus, ktorému sa len strecha sťahuje dozadu, stĺpiky zostávajú tam, kde sú.
Črty agresie
Päťstovka Abarth nie je obyčajným Fiatom. Veď má kompletne vymenené znaky. A to nie je jediný rozdiel. Agresívny predný nárazník už dáva tušiť, že toto nie je obyčajný mestský pútnik pre tatove dcérenky. Toto je niečo viac, niečo drsnejšie a agresívnejšie. Videli ste už mopsa, ktorému mačka ukradla kus mäsa?
Zozadu tiež nie je pohľad iný, hneď je jasné, s akými kockami sa tu hrá. Dve koncovky výfuku nemajú priemer ako kanón na tanku, ale pritiahnu pohľady rovnako ako dva otvory na bokoch nárazníka. Tie určite vznikli tak, že frustrovaný dizajnér už nevedel, čo ďalej, tak zobral sekeru a zaťal od zúrivosti. Anger management ukázal, že to vyzerá fajn, tak sekol aj druhú stranu.
Na malom hatchbacku niečo nesedí. Nie je to úplne hatchback ako by sa patrilo. Má látkovú strechu. A látkový zadný panel nad vekom kufra. Práve to odlišuje verziu 500C od klasickej plechovej päťstovky. Plátená strecha bola aj na pôvodnom modeli z päťdesiatych rokov, ale tam ju výrobca použil kvôli nedostatku ocele a jej vysokej cene ako lacnú alternatívu. Tu je trocha drahšia, veď, keď nič iné ju dávajú dole elektromotory a karosériu bolo treba spevniť.
Abarth je ako celok omnoho športovejší ako elegantný základ od Fiatu. Tvrdeniu pridávajú na vážnosti aj disky s piatimi lúčmi a logom škorpióna v strede. Jednoduché, funkčné, ľahko umývateľné, ale tiež vďaka nízkemu profilu náchylné na stopy po obrubníkoch.
Náznaky extrémizmu
Vnútro 500C sa dá porovnávať so štandardnou päťstovkou, veď prečo nie? Zmenený je volant, znova s logom škorpióna, ale inak toho veľa odlišného nie je. Vlastne áno, ešte na mieste, kde normálne tróni radiaca páka má tento kus len pár tlačidiel. Ako vo Ferrari, či Maserati.
Biela vonkajšia farba sa preniesla aj na prístrojovú dosku s výrazným logom 500C. To keby ste náhodou nevedeli v akom aute sedíte ako spoloujazdec. Lenže to pozeráme stále len na prístrojovku. Obrat o 180 stupňov ukáže sedadlá. Tie so základnými verziami majú spoločné maximálne koľajničky na uchytenie. Športový vzhľad s integrovanými opierkami už vizuálne naznačuje, že podržia aj v extrémnejších podmienkach.
Predné sedadlá sú masívnejšie, čo znamená, že pasažieri vzadu nebudú dvakrát nadšení. Ale ak sa chcú odviezť, iná možnosť nie je. Vlastne ono to nie je úplne zlé, na vzdialenosti do 100 kilometrov prežijete aj vzadu. Ak bude náhodou málo miesta na hlavu, tak sa stále dá otvoriť strecha. Potom budete mať nad hlavou ako pasažier na zadných sedadlách nekonečný priestor.
Menej miesta na rozdávanie je v kufri. Do neho sa dá dostať cez otvárací dekel, nie nepodobný deklu na motor Abarthov pred 60 rokmi. Samozrejme, dostanete sa do neho len pri zadnom okne v normálnom stave. Inak máte smolu. Objem neohúri, ale 500C tiež nie je Octavia Combi.
Schovaný gangster
Naštartovanie prebudí štvorvalec s objemom 1,4 litra. Nevyzerá to ako príliš veľa, ale pollitrový objem, ktorý je v názve to tiež práve nie je. Výkon 103 kW (140 k) tiež nepatrí medzi obrovské, toľko má aj, už spomenutá, Octavia Combi s dokonalým 2,0 TDI. Lenže Abarth 500C je menší, ľahší a obratnejší. A omnoho.
Malý Fiat, teda Abarth, má naozaj tvrdší podvozok, na bežných cestách, aké sú na Slovensku musíte dávať pozor na každú jamu. Ale to vlastne na každom aute. Na prejazdy zákrut je tvrdý setup úplne ideálny a v prípade dobrého povrchu bude radosť pri každej zmene smeru očakávateľnejšia ako výdrž povolebného pravo-ľavo-stredného zlepenca.
Motor trhá asfalt, a to nemáte ešte ani zapnutý režim Sport. Po jeho aktivovaní stuhne volant, plyn reaguje omnoho rezkejšie a občas počuť kanonádu do výfukov. Občas znamená skoro pri každom preradení, ak mu dávate dostatočné pokyny plynovým pedálom. V reálnom svete dokážete v meste a na bočných cestách nahnevať nejedného potenciálneho pretekára. Len musíte dobre radiť. Nebude vám pri vyčíňaní vadiť ani spotreba nad 9 litrov. Veď malý adekvátne k tomu aj hryzie!
Automat, či skôr robotizovaný manuál je trochu hlúpy. V meste funguje, ale v zákrute je vám schopný podradiť v tom najnevhodnejšom momente. Tak sa často bude stávať, že s koncom mesta budete automaticky siahať po tlačidle manuálneho radenia pádlami pod volantom. Veď viete lepšie aký stupeň tam chcete mať.
Štýl ako prvoradá záležitosť
Fiat 500 a aj Abarth 500C sú autá, ktoré z módnej vlny tak ľahko nezosadnú. Majú štýlu viac ako Erika v Smotánke a ich dizajn nezostarne. Vždy budú niečim extra, čo je najmä v prípade Abarthu asi jasné každému. Pri 500C s vyšším výkonom je len jediný detail, ktorý môže kaziť dojem. Tým je samozrejme cena. Za 500C v susednom Česku, keďže na Slovensku oficiálne nie je, dáte 525 tisíc korún. A to bez výbavy. V prepočte to môžeme zaokrúhliť na 21 tisíc eur. To je až nebezpečne blízko cene Clia RS, Fiesty ST a 208 GTi. Ale toľko štýlu fakt ani jeden z nich neponúka. Alebo sa na to fakt vykašlite a choďte si kúpiť tú TéDéÍčkovú Oktávku, keď potrebujete jaskyňu na vozenie zbytočností. Abarth 500C nepotrebujete, chcete ho.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Abarth 500C
Motor | R4 benzín |
Objem | 1368 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) pri 5000 ot/min |
Krútiaci moment | 206 Nm pri 3000 ot/min |
Prevodovka | Robotizovaná 5 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3657 mm |
Šírka | 1627 mm |
Výška | 1485 mm |
Rázvor osí kolies | 2300 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1120/1340 kg |
Batožinový priestor | 185/610 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,4/5,4/6,5 |
Emisie g CO2/km | 151 |