Spolujazdci v rally sú často nedocenenou kastou. Okrídlená to veta a známe klišé, s ktorým však nejde nesúhlasiť. Aj úplne nezainteresovaní jedinci, ktorí sa o motoristický šport vôbec nezaujímajú majú aspoň približnú predstavu o tom, čo obnáša práca rally jazdca. Avšak, celkom určite sa nájdu aj takí, ktorí ani netušia že vedľa každého z nich sedí aj spolujazdec, ktorý k úspechu či neúspechu na súťaži prispieva značnou mierou.
Nechceme vás samozrejme podceňovať a veríme, že väčšina našich čitateľov tuší, čo je náplňou práce spolujazdca. Koľkí z váš však vedia, že navigovanie za pomoci rozpisu na rýchlostnej skúške je iba zlomok z toho, čo títo odvážni chlapíci musia zvládať? Brit Daniel Barritt je jedným z najskúsenejších spolujazdcov svetového šampionátu a svoju kariéru v rally začal už v roku 1999. V súčasnosti okupuje pravé sedadlo vo Forde Fiesta WRC tímu M-Sport a odovzdáva svoje skúsenosti mladému a nádejnému Elfynovi Evansovi. Daniel je svojho remesla nepochybne veľmi dobre znalý, a tak mu dovoľme priblížiť nám jeho prácu.
„Všetko, čo robíte, sa musí riadiť presným harmonogramom, ktorý dostanete od organizátora súťaže na jej začiatku. Ten je pre každú posádku jedinečný a za každé jeho nedodržanie ihneď dostanete penalizáciu.“
Pre upresenenie uvádza aj následný príklad.
„Ak napríklad do jednej rýchlostnej skúšky štartujete o dvanástej, mala by vám po jej dokončení zostať zhruba hodina na presun do ďalšej. Musíte vedieť, ako ďaleko sú od seba jednotlivé skúšky vzdialené a na základe toho odhadnúť, koľko času vám pred štartom zostane. Ten slúži na úpravu tlaku v pneumatikách, prípadne drobné opravy auta či rutinné nasadenie heliem a prípravu pred štartom.“
Z toho samozrejme logicky vyplýva, že pokiaľ dôjde k problémom a následnému neplánovanému zdržaniu sa na samotnej rýchlostnej skúške, skráti sa čas určený na presun a kalkulačka v spolujazdcovej hlave je znova v pohotovosti.
„Správne zmanažovanie času je alfou a omegou úspechu. Vždy musíte zachovať chladnú hlavu a ak nastane problém, udržať si odstup a rýchlo premýšľať. Avšak, takáto naháňačka so sebou samozrejme prináša nemalý tlak na psychiku.“
Ak by si niekto myslel, že splujazdci sa mimo súťaží flákajú a ich práca sa odohoráva iba v aute, mýlil by sa. Na profesionálnej úrovni musí totiž všetko fungovať stopercentne, a preto napríklad Daniel začína s prípravami na konkrétnu rally už zhruba 6 týždňov pred jej štartom. Najhektickejších je ale posledných 10 dní.
„Rozhodovanie o tom, kedy budeme na prejazdoch meniť pneumatiky plánujem ešte doma pred štartom samotnej súťaže. Ucelený a komplexný plán musíte mať už dopredu, v tom spočíva moja stratégia. Mať „prehľad o hre“ ešte predtým, než k nej vôbec dôjde.“
A na záver, malá ukážka z praxe 🙂