Seat uviedol na slovenský trh nový modelový rad, patrí medzi SUV, alebo skôr crossovery a nahrádza Ibizu kombi. Tá skončila bez priameho nástupcu. Práve viac priestoru má ponúknuť Arona.
Prečo malé SUV?
Seat si chce ukrojiť aj z koláča, ktorý si delí Peugeot 2008, Renault Captur, Nissan Juke a pár ďalších modelov. To je celkom logické, veď trh s SUV narástol za sedem rokov o sedemsto percent. Mind blown? Nie, veď každý chce mať terénne auto, aj keby ním práve nebolo. Je to cool a preto crossovery a SUV nahrádzajú aj normálne modely, ktoré predtým fungovali. Príkladom je spomenutá Ibiza kombi.
Čo je zač?
Arona je síce príbuzná Ibizy, veď má rovnakú platformu a aj rovnaký rázvor, ale je väčšia. Na dĺžku pribudlo 8 centimetrov. Je vyššia, svetlá výška je až 19 centimetrov a to sme už v teritóriu modelov, ktoré by chceli vyskúšať minimálne poľné cesty, čo Arona asi veľmi nechce. Arona stojí na platforme MQB A0, ktorá ponúka aj možnosť štvorkolky, ale tú mať nebude. Skôr sa v ponuke objaví elektromobil, alebo hybrid.
Koľko je vnútri miesta?
Arona, v prvom rade, prichádza so sedadlom umiestneným o 5,5 centimetra vyššie ako ho má Ibiza. Na šírku je už Ibiza na vrchole segmentu, takže ani Arona nebude trpieť. Brutalita bude batožinový priestor, ktorý má objem až 400 litrov. A nie je v tom háčik, 400 litrov a k tomu dojazdovka v štandardnej výbave.
Kto je cieľová skupina?
Vlastne je cieľovkou asi každý, kto má záujem o malé SUV. Ale Seat si predstavuje, že to bude mladá rodina s jedným, alebo dvomi deťmi. Druhá cieľová skupina je diametrálne odlišná, majú ňou byť zákazníci nad 50 rokov, ktorí ocenia stoličkový posed za volantom a celkovo v aute.
Aké bude mať prvky výbavy?
Z modelu Ateca si Arona požičia Front Assist, LED predné svetlá, cúvaciu kameru a dokonca budúci rok pribudne aj displej miesto ukazovateľov pred vodičom. Od väčšieho súrodenca príde aj bezkľúčové ovládanie s Heart Beat štartovacím tlačidlom. Na ozvučenie je určený systém Beats Audio so šiestimi reprákmi a subwooferom v rezerve. Netreba si tak vyberať, či rezerva, alebo basy. Adaptívny tempomat v spojení s automatom dokáže zastaviť a znova sa rozbehnúť.
Aké budú motory?
Arona ponúkne reálne tri agregáty. Základný litrový trojvalec bude mať výkonové verzie so 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Prekvapivo rovnaké hodnoty má aj naftový 1,6 TDI. Vrcholom bude 1,5 TSI Evo s výkonom 110 kW (150 k). Máme pocit, že väčšina bude litrových kusov s vyšším výkonom, lebo práve ten motor je kombinovateľný s DSG so siedmimi stupňami. Budúci rok sa objaví aj verzia na CNG s tromi nádržami a dojazdom na plyn až 550 kilometrov.
Koľko bude stáť?
Základ stojí 12 990 eur. Reference už v ňom dáva rezervu a ovládanie aj zadných okien elektricky. Bude mať aj strešné lišty, či asistenta rozjazdu do kopca. Ale nebude mať ani klímu a ani rádio, za ne priplatíte 1 049 eur. Za príplatok 1600 eur však máte výbavu Style, ktorá už má oba prvky a tiež zliatinové disky, palubný počítač, bluetooth a kožený volant. Choďte rovno do Style, Reference si nevšímajte, klimatizáciu potrebujete. Alebo skočte rovno do luxusnej Xcellence, či športovo ladenej výbavy FR.