Rivian ukázal menšie modely R2, R3 a R3X, štýl Fiatu Ritmo sa vracia

Automobilka Rivian na našom trhu ešte veľa neznamená, ale to sa môže zmeniť prichádzajúcimi modelmi Rivian R2 a Rivian R3. Najviac sa však teším na model Rivian R3x, ktorý predstavuje reinkarnáciu tvarov využívajúci línie kedysi preslávené modelmi Lancia Delta Integrale a Fiat Ritmo. Takisto to môže byť štýl Volkswagenu Golf prvej generácie.

Nebudem klamať, Rivian R3, a R3x vyzerajú fantasticky, ale budeme si musieť počkať. Najskôr príde model Rivian R2, ktorý ale bude čakať na postavenie veľkej fabriky v USA. Tam má byť dokončená v roku 2025 a prvé zákaznické kusy ju majú opustiť v roku 2026 v prvej polovici.

Rivian R2

Rivian R2 bude menšie SUV s dĺžkou 4 715 mm a výškou 1 700 mm. Menšie bude len pri porovnaní s Rivianom R1S. Automobilka hovorí, že rázvor má byť až 2 935 mm, čo hovorí niečo o veľkom priestore v interiéri. Pod prednou kapotou je dokonca ďalší kufor, ako to má Rivian vo zvyku. Vnútri je, na rozdiel od väčšieho brata R1S, iba 5 sedadiel, ktoré je ale možné sklápať až do roviny.

Vnútorne usporiadanie vyzerá hlavne jednoducho. Využíva páčky pod volantom, kolieska na volante, ale aj dva displeje na prístrojovej doske, s ktorými ovládate vlastne všetko. O presvetlenie sa stará niekoľko okien, pričom zadné, na piatych dverách, dokážete otvoriť smerom dole a bočné okná, tie tretie zase vyklápate kvôli lepšej ventilácii.

Zvonka je Rivian R2 skôr terénne auto, ktoré má výšku podvozku 25 centimetrov, Predný nájazdový uhol je až 25° a zadný odjazdový 27°. Čiže terénne vlastnosti nejaké ostali. Aj keď sú horšie ako pri R1S. Automobilka oznámila, že vozidlo má stáť 45 000 amerických dolárov a má prejsť takmer 500 km na nabitie. Bude v ponuke s tromi možnosťami pohonu. Pohon zadnej nápravy bude zabezpečovať jeden elektrický motor, a pohon všetkých štyroch kolies zase prinesie dvojica elektrických motorov, prípadne trojica elektrických motorov.

Rivian R3 a R3x

Kým Rivian R2 je celkom blízka budúcnosť, od nej nás deila iba dva roky, modely R3 a R3X sú ešte trošku ďalej. Sú to autá, ktoré majú zaujímavý bočný profil a sú skôr menšími vozidlami ako ostatné. Ale keď sa pozrieme na veľkosť Rivianu R2, tak toto bude niečo podobne veľké ako Hyundai Ioniq 5. Odhadujem dĺžku tak 4,6, až 4,7 metra a rovnaké usporiadanie pohonov, vďaka rovnakej platforme, ako má model R2.

Kým štandardný model je skôr usadlý a využíva charakteristické línie automobilky, R3X skôr pôsobí terénnejšie. Síce vyzerá ako malý hatchback, ale môže byť konkurentom stredne veľkých SUV segmentu C. Na terénnu vizáž využíva väčšie kolesá a plastové lemovanie spodnej časti. Dokonca aj interiér má zmenený a sedadlá vyzerajú naozaj ako v športových modeloch z nedávnej minulosti. Nedávnej myslím približne 40 rokov dozadu. Ten čas letí!

Bez ohľadu na model bude nová platforma Rivianu využívať nové balíky batérií s článkom 4695. Ak neviete, čo to znamená, tak je to článok s priemerom 46 mm a výškou 95 mm. Práve valcové články sú omnoho lepšie na odovzdávanie a prijímanie energie, ale aj zvládnu jej udržať viac energie ako klasické blokové. Toto však znamená jedno, Rivian bude mať lepšie články ako Tesla, teoreticky, a zatiaľ jediným, kto bude mať niečo podobné, bude BMW v modely Neue Klasse už budúci rok.