Reportáž Falck & MD Bavaria Slovakiaring

Toto nebude klasická reportáž, skôr sumár dojmov z výbornej akcie usporiadanej na slovenskom pretekárskom okruhu. V prvom rade treba spomenúť, že akciu organizovala firma Falck a MD Bavaria. Ak vám prvý názov nič nehovorí, pozrite si nápisy na niektorých sanitkách. A na vysvetlenie druhého sa stačí pozrieť na oficiálnu stránku slovenského BMW na záložku nájdite svojho predajcu.

Program mal niekoľko častí, ktoré boli samostatnými celkami.

1. Driving Academy

„Meškal som. Meškal som asi hodinu. Na moje šťastie som nebol jediný a celý začiatok sa posunul aj kvôli poveternostným podmienkam, ktoré boli… No povedzme, že na okruh nevhodné. Prvou zastávkou celodenného podujatia bola Driving Academy. Prebehlo mi v hlave, že to môže byť zábava. Lenže tu vyskočila správa, že každý ide na vlastnom aute. Úsmev na tvári mi v tom momente zamrzol, pretože v pozvánke som akosi prehliadol túto správu. No a kameň úrazu bolo práve auto, na ktorom som sa dostavil. Dodávka by medzi osobnými autami vyzerala trochu neprístojne a naviac panovala obava, že ani nezrýchli na požadované rýchlosti. Riešenie krízy mojej prepravy na okruhu vyriešil tím MD Bavaria vskutku bravúrne, ani 5 minút netrvalo a v ruke som držal kľúče od BMW 320d poslednej generácie F30.

Zatriedenie do skupín ukázalo, že budem na jednotlivých cvikoch so šedou skupinou. Šedé pásky na rukách som zdieľal s šoférmi rôznorodých áut. Medzi ne sa dostali BMW Z4 23i, Audi A4 Avant s pohonom prednej nápravy, Passat CC 4 Motion, Opel Zafira a legenda služobných áut Škoda Octavia.

Prvým cvikom, alebo skôr prvou lekciou bolo zvládnutie niečoho, čo časť z vás bude považovať za banálne. Krízové brzdenie, nad ním veľa ľudí mávne rukou, ale práve to vás môže deliť od inšpekcie kufra auta pred vami. Na začiatok rozohriatie rúk na krátkom slalome a išli sme na vec. Dlhý, klzký biely koberec poliaty vodou imitoval utlačený sneh. Tridsiatka, plné brzdy, opakovanie v dvojnásobnej rýchlosti. Nešlo o celkový výsledok, kto zabrzdí najskôr, ale o reakciu a správne zatlačenie pedálu. Nasledovali rozdielne povrchy. Polovica auta na snehu, polovica na vode. Všetky autá to však vďaka ABS zvládli na výbornú.

Po dôkladnom nácviku brzdenia prišiel čas na druhú lekciu. Vyhýbanie sa prekážkam vo forme vodných stien na klzkom povrchu a ešte v zákrute. Znie to strašne jednoducho, ale vôbec to také nie je. Niekedy treba siahnuť k extrémnym riešeniam. To znamená, že občas je to najvhodnejšie je čelný náraz. Akokoľvek to znie šialene, keď sa to už inak nedá vyriešiť…

Tretia zastávka kurzu bola na šmykľavom kruhu. Ten slúžil na nácvik nedotáčavosti. A keďže som mal v rukách volant zadokolky, tak po prvom kole mi prsty automaticky skĺzli na tlačidlo obmedzenia stabilizačného systému DSC. Priznám sa bez mučenia, jazda bokom mi na prvý raz nevyšla, ale hneď v druhom kole sa to zlepšilo.

Štvrtá a posledná časť kurzu prebiehala na odtrhovej plošine. Nácvik pretáčavého šmyku . Tu platí zásada, že treba rýchlo reagovať a dať kontra. Naozaj točiť volantom proti smeru vybočenia zadnej časti auta. Ak zadok ušiel doľava, treba točiť tiež doľava, aby kolesá ostali rovno. Našli sa aj majstri, ktorí točili tak, že umocnili pocit aký majú deti z kolotočov a otočili sa nie raz, ale viackrát. Nakoniec to ale zvládli všetci.“

Cena kurzu, ktorý trvá celý deň je 150 eur a vrelo ho každému odporúčame, pretože fakt dokáže v krízovkách pomôcť a ušetriť omnoho väčšiu čiastku.

2. Zásah Falck

„Falck integruje hasičskú aj záchranársku časť pomoci privolanej k nehode, či problému. Predvedenie spočívalo vo vysvetlení správneho postupu pri nehode, čiže krátka inštruktáž, čo treba robiť. Erik, nasilu vybraný dobrovoľník, to zvládol bravúrne. Tak isto ako potom reálne pri nácviku s horiacou škodovkou. Len tak mimochodom, vedeli ste, že práve Škoda 120 má najrýchlejšiu sklápaciu pevnú strechu? Zo sedanu sa kabriolet stane pomocou jednoduchých hydraulických klieští za rekordných 10 sekúnd. V tomto prípade treba dúfať, že Falck nebudeme stretávať na cestách často z dôvodu nejakého problému.“

3. Program na Slovakiaringu

„Už dlho som rozmýšľal, že navštívim Orechovú Potôň a zajazdím si. Teraz tu bola tá chvíľa. No, nie celkom. Predtým mala moja, šedá, skupina na programe tri iné aktivity. Jazda zručnosti na BMW X3 medzi kužele nedopadla zle, nezhodil som ani jeden. To hlavne preto, že šírka trate bola vskutku veľkorysá. Potom nasledovala návšteva Race Control. Ak neviete, čo to je, tak je to miestnosť, kde je obraz live z 32 kamier rozmiestnených po okruhu. Tie ukladajú obrazový materiál na 17 TB úložného priestoru. To stačí na dva týždne záznamu.

A konečne to prichádza. Idem jazdiť. Ako spolujazdec. Nasadzujem prilbu a sadám na miesto spolujazdca do KTM X-Bow. Očakávam príval adrenalínu, trasenie kolien, zlú artikuláciu. Ale je mokro. To kazí všetku zábavu z môjho miesta. Pozerám na tlmiče navrchu prednej kapoty. Pracujú nádherne, kontrolujem si však hlavne ideálnu stopu na ďalšie jazdy. Koniec cieľovej rovinky – 210 km/h. Prečo to spomínam? Uvidíte neskôr.

Jazda skončila, jemné osvieženie v miestnosti s cateringom a hor sa na samotné riadenie auta po okruhu. Po dlhšom uvažovaní som sadol do BMW 530d. Výrazné pozitívum je, že je rovno za safety carom. To znamená že bezpečnostnému vozidlu diktujem rýchlosť ja. To bolo poznať, pretože sme sa ostatným celkom slušne vzdialili. Teraz využijem na porovnanie maximálku z X-Bow. Na tom istom mieste mala päťka len o 5 km/h menej. Dávam to za vinu ekonomickej jazde šoféra KTM a hlavne mokrej trati. Po troch kolách sme sa vrátili naspäť do boxov. Presadol som do menšej 320d. Pýtate sa na rýchlosť na konci cieľovej rovinky? Bola 190 km/h. Tiež to nie je priepastný rozdiel. Len mi trojka prišla v porovnaní s päťkou trochu viac nervózna pri ostrom prejazde zákrut.“

Ďakujeme MD Bavaria Žilina za pozvanie na vynikajúcu akciu.

Photo: Milo Fabian