Plány Volva mať do určitého času úplne elektrickú flotilu vozidiel sa začínajú pomaly plniť. Keď nie sú autá plne elektrické, tak majú aspoň hybridný doplnok. Či už to je mild-hybrid, alebo plug-in hybrid, ponuka sa pomaly rozširuje. Ale veľkou novinkou je úplne elektrické Volvo XC40 Recharge. My sme si ho boli skúsiť vďaka žilinskému dílerovi značky FINAL-CD.
Recharge sa od ostatných verzií líši už navonok. Má predsa inú masku chladiča. Teda chladiča je dosť neadekvátne slovo. Má prosté inú masku. Tá je kompletne lakovaná vo farbe karosérie aj hladká bez akéhokoľvek otvoru. Je to z dôvodu, že chladenie batérií a motora sú riešené úplne inými smermi. Táto verzia, ktorú sme skúšali má dodatočné označenie Twin. To hovorí o prítomnosti dvoch elektrických motorov.
Elektromotor má táto XC40 nielen vpredu ale aj vzadu. To znamená, že je vozidlom s pohonom všetkých štyroch kolies, tak ako by sa na SUV patrilo. Ak by ste hľadali prípojku na nabíjanie, tak tá je presne tam, kde majú bežné XC40 palivovú nádrž či skôr jej hrdlo. Na vodičovej strane sú dvierka, za ktorými sa skrýva port na nabíjanie.
V interiéri je tých zmien ešte menej. Avšak jedna je naozaj zásadná. Ak by ste hľadali štartovacie tlačidlo, tak môžete hľadať aj veky. Tu nie je. Ak máte pri sebe kľúčik, tak jednoducho sadnete, zaradíte D a môžete vyraziť. Najskôr sa to zdá ako šialený prístup, ale po dlhšom používaní bude práve táto funkcia v obyčajných autách chýbať.
Po naštartovaní je, samozrejme, ticho. Žiadne burácanie motora, veď elektromobily sú úplne bez zvukových efektov. Volvo akurát vydáva zvuk pri cúvaní, aby upozornilo chodcov na blížiace sa nebezpečenstvo, keď by náhodou chceli skočiť do cesty. Priestorové pomery sú na veľmi dobrej úrovni a až extrémne veľa miesta majú pasažieri na zadných sedadlách. Toho je dosť nielen na nohy, ale aj na hlavu. Musíme uznať, že batožinový priestor trochu utrpel použitím elektrického pohonu. Pod šikovnou skladateľnou podlahou je priestor, do ktorého sa akurát dajú schovať nabíjacie káble. Avšak tie majú ešte jedno miesto, XC40 Recharge má batožinový priestor aj pod prednou kapotou. Presne tak ako majú Tesly, ako má napríklad aj Hyundai Ioniq 5. Stále sa však dá povedať, že ich XC40 aj v elektrickej verzii ponúka naozaj veľa priestoru nielen pre pasažierov, ale aj ten kufor je obstojný a veľmi dobre použiteľný.
Pri rozjazde nepočuť žiadne parazitné zvuky od motora, lebo nemá byť čo počuť. A pritom toto Volvo má naozaj slušných 300 kW (408 k). Kým predokolka má výkon 170 kW (231 k), tak zadný elektromotor doplňuje ostatné výkonu. Vysoký výkon môže byť trochu negatívnejšie vnímaný, lebo asi je každému jasné, že menej výkonné motory by poskytovali potenciálne väčší dojazd. V našich zimných podmienkach a chlade, spolu so zimnými pneumatikami, sa nám podarilo dostať na priemernú spotrebu 28 kWh na sto kilometrov. To by pri plnej batérií znamenalo dojazd okolo 300 km, pri využiteľnej kapacite batérie 75 kWh. Nie je to málo, ale v lete rozhodne zvládne XC40 viac.
Počas našej 30-kilometrovej skúšobnej jazdy sme mali v portfóliu nielen diaľnicu, ale aj mesto a mimomestské komunikácie. Na 19-palcových zliatinových diskoch s trochu vyšším profilom pneumatiky je jazda naozaj veľmi príjemná a komfortná. O prílišnej tuhosti nemôže byť reč a každý vo vozidle sa bude cítiť príjemne.
Aj keď Volvo XC40 nebolo vyvíjané výlučne ako elektromobil, tak má veľkú šancu zaujať zákazníkov, ktorí chcú prémiové auto na elektrickú energiu. Je však jasné, že bude musieť bojovať aj s konkurentami, ktorý už na trhu pôsobia o niečo dlhšie. Tým najväčším je Mercedes-EQ EQA. V porovnaní s ním XC40 boduje najmä vnútorným priestorom a pohonom všetkých kolies a tiež výkonom. Aj keď obe vozidlá patria do rovnakého segmentu trhu, tak Volvu sa podarilo jednoducho vytvoriť viac miesta nielen vpredu ale aj vzadu. A cenovo sú veľmi porovnateľné, takže to necháme na vás.
S Volvom XC40 určite nespravíte chybu a ak zvládate elektromobil, tak toto môže byť veľmi rozumná voľba. Základná cena elektrického Volva XC40 je 48 805 €, pričom tento kúsok na fotkách je trochu drahší. Za druhý motor je príplatok 8 100 € a predpokladáme, že by ste šli do výbavy Pro za 61 405 €. Za požičanie auta ďakujeme FINAL-CD v Žiline, autorizovanému dílerovi automobilov Volvo, ale aj mnohých ďalších, veď hneď vedľa je Jaguar a Land Rover.