Čo je najviac charakteristické pre automobilku Rolls-Royce? Luxus. A ten prináša každé jedno vozidlo, ale jedno nad všetkými vytŕča. Tým je Phantom, ktorý má dve veľkostné verzie. Základná má 5,7 metra na dĺžku a tá dlhšia takmer 5 metrov na dĺžku. Rozdiel je v priestore na nohy zadných pasažierov, nič iné nečakáte.
Ja som si vyskúšal krátku verziu a skúsil som si ju aj so zadného sedadla. Na ktoromkoľvek mieste prináša dostatok priestoru pre ktoréhokoľvek z pasažierov. Verzia EWB je už naozaj hlavne o pocite zo zadných sedadiel, kdežto krátku verziu by som si dokázal šoférovať aj sám.
Ale sadám najskôr do zadnej časti na zadné sedadlá. Otvorím dvere, ktoré sú opačné ako tie predné, majú v sebe aj povinný dáždnik dostupný po stlačení tlačidla. Tlačidlom si viem dvere aj zatvoriť. To je zase umiestnené na poslednom stĺpiku karosérie, kde cestujúci ľahko dosiahnu, lebo sedadlá sú trochu ďalej vzadu. Práve toto je dôvod použitia opačných dverí. Tých tlačidiel je na stĺpiku ale viac. Jedným sa dá na klapať podlaha, druhým vyrovnávať. Na sedadle vpredu je malé tlačidlo v bočnej časti. Elektrický odklopí stolík a vyklopí displej pre zadného pasažiera. Ak rozmýšľate ako sa ovláda, tak kolieskový ovládač je priamo v strede po odklopení nenápadnej krytky. Je to vlastne všetko. Dalo by sa tu pracovať, dalo by sa tu oddychovať, sedadlo je nastaviteľné, masážne, vyhrievané, ventilované, vlastne má všetko, všetko pre dokonalý komfort a luxus.
Avšak po čase je to vzadu nuda. Preto presadám dopredu za volant. Znova tu je systém s ovládaním kolieskom zobrazujúci informácie na schovávacom displej. Koliesko je tiež schované na výklopnom ostrovčeku v stredovej konzole. Všetko dýcha dokonalým spracovaným s detailami vytvárajúcimi pocit, že vydržia navždy. To je najsilnejší dojem, ktorý v modeloch Rolls-Royce nám. Nie je to o extrémnom luxuse, aj keď ani ten netreba z rovnice vylučovať, je to o dojme trvácnosti po dobu desiatok rokov.
Veď len kolieska na nastavenie klimatizácie sú dokonca s retro štýlom a sú mechanické, nie sú schované za žiadne displeje. Veď aj iDrive 6 ešte nepodporoval integráciu klimatizácie do menu. Prečo ma Rolls-Royce ekvivalent iDrive 6 od BMW? Lebo mu perfektne sadne. Ku retro štýlu trochu starší systém sedí výborne a stále je kompetentný z pohľadu ovládania a logiky. Je možno ešte lepší ako niektoré nové systémy od iných automobiliek. Vlastne nie možno, ale určite je lepší. Ako bonus k tomu ovládaní kolieskom a na displej nemusíte ani siahnuť. Pred vodičom nie je displej ako taký, ale iba čiastočný, prím hrajú klasické ručičkové ukazovatele, s tradičným usporiadaním. Rýchlomer je jedna časť, ale druhá je miesto otáčkomera. Miesto otáčkomera je ukazovateľ aká výkonová rezerva vozidlu ostáva. Pri bežnej jazde sa nedostanete pod 80, či skôr 70 % výkonovej rezervy.
Pod prednou kapotou je predsa masívny 6,75-litrový motor V12, ktorý má dve turbá a produkuje výkon až 420 kW (571 k), pričom krútiaci moment je 850 Nm. To už aj s vozidlom vážiacim 2,7 tony dokáže narobiť celkom zaujímavé rozbehy. Prečo je hmotnosť taká obrovská? Aj napriek použitiu hliníkovej konštrukcie má Phantom tejto generácie ešte o 100 kg viac zvukovej izolácie ako mal predchodca. Preto je vnútri absolútne ticho a hmotnosť ani za volantom až tá tak veľmi nevnímate. Proste viete, že auto je obrovské, ale nedáva to cítiť v riadení. Tenký volant s masívnym stredom sa dá ovládať naozaj malíčkom a ak by ste hľadali nejaké režimy, tak máte smolu. Nenájdete ich. Toto auto režimy nepotrebuje. Jediným voliteľným prvkom je prepnutie prevodovky to ostrejšieho režimu vďaka tlačidlu Low priamo na páčke pod volantom.
Keď som sa viezol vzadu, tak som sa dostal aj ku ukazovateľom priemernej spotreby. Ukazovali hodnoty niekde na úrovni 20 litrov na sto, ale vzhľadom na veľkosť auta a hmotnosť a tiež objem motora a jeho výkon je to úplne rešpektovateľná hodnota. Ak chcete úsporný Rolls-Royce, chcete Ghost, to je logické. Ten je menší a ľahší a dokáže sa uspokojiť s menšími prísunmi paliva. Pri aute za takmer 1 000 000 € však nebudete riešiť akú má spotrebu.
Tento Phantom je naozaj reálne za sumu niekde okolo 1 000 000 €, lebo je to špeciálny kus s názvom The Founder. Pripravila ho časť automobilky s názvom Bespoke, ktorá sa špecializuje na úpravy vozidiel presne podľa požiadaviek zákazníka. Zvonka má šedú farbu doplnenú o kontrastnú kapotu a masívnu masku chladiča, na ktorej tróni tradičná sloška Spirit of Ecstasy v charakteristickom predklone.
Omnoho zaujímavejšie je toto konkrétne auto v interiéri. Kombinuje čiernu s naozaj bledou modrou, ale aj s ružovou, či skôr magentovou farbou. Aj keď by sa zdalo kombinovanie týchto farieb akokoľvek šialené, tu sú pomery zvolené úplne perfektne a všetko funguje absolútne perfektne. Pred spolujazdcom je naviac ešte špeciálna plocha s lomeným prvkom, ktorý podčiarkuje jedinečnosť modelu. Tá je samozrejme doplnená aj o svetelnú šou na strope, v podaní hviezdneho neba.
Ak si sadnete do Phantomu, tak máte pocit, že vydrží naozaj navždy a že bude verným spoločníkom počas dlhých rokov bez nutnosti výmeny. To, čo však budete priamo cítiť sú až extrémne hlboké koberčeky, v ktorých máte takmer pocit, že by ste sa mali pred vstupom do auta vyzuť, prípadne si prezuť špeciálnu obuv iba do tohoto vozidla. To, čo platí pri ostatných modeloch Rolls-Royce, platí aj pre Phantom. Je hodný každého jedného eura z ceny, najmä ak pochádza z dielní Bespoke. A svojím vlastným spôsobom nemá Phantom konkurenciu.
Rolls-Royce Phantom The Founder (Bespoke)
Motor | V12 benzín |
Objem | 6749 cm3 |
Výkon | 420 kW (571 k) pri 5000 ot/min |
Krútiaci moment | 900 Nm pri 1700 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5762 mm |
Šírka | 2018 mm |
Výška | 1646 mm |
Rázvor osí kolies | 3552 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2560/- kg |
Batožinový priestor | 547/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 13,9 |
Emisie g CO2/km | 318 |