Pri ohlásení špecifikácií nového Renaultu Megane RS začali panovať obavy a prišli na pretras všetky predsudky, ktoré existujú. Nemá dvojliter, bude mať aj automat, nebude trojdverák a podobné detaily kadekoho trápili. Ale krčmové reči nič nehovoria o tom, ako sa auto správa reálne.
Ja som sa k Megane RS dostal vďaka trenčianskemu dílerovi Autoštýl. Zoznámenie s najvýkonnejším Megane súčasnosti prebehlo na kľukatých cestičkách mimo mesta, ale kúsok som šiel aj cez mesto. Je mi jasné, že budúci týždeň na Slovakiaringu budú autá jazdiť, ale to si ide užiť Oliver.
Nový Megane RS je iný ako ostatné verzie Megane. Základné tvary sú síce obdobné, ale rozšírenie je fakt výrazné. RSko vyzerá ako keby chcelo skočiť a zjesť to, čo je pred ním. Charakteristický znak sú hmlovky v nárazníku. Prvé ich malo Clio RS Trophy, ale teraz budú takto členené na každom z áut RenaultSportu.
Vzadu je pocit šírky ešte väčší ako vpredu. Nárazník je prispôsobený tomuto faktu a je tiež širší. Lenže tu nie je hocijaký. V strede ústia do lichobežníkovej koncovky až dve rúry. Tie budú najlepším spoločníkom na ostré jazdy.
Interiér sa príliš nelíši od toho v GT, miesto modrých detailov sú červené. Konečne! Na volante pripomína reálny stav odznak s písmenami R. S. Ale tie sedadlá, tie ste už videli niekde inde. A s inou farbou. Recará nie sú, v tomto prípade, úplne nutné. Veď aj sedadlá z Megane GT majú veľmi dobré vedenie a sú pohodlnejšie ako spomenuté alternatívy.
Reálne sa, až na alcantarový poťah sedadiel, toho veľa nezmenilo. Čiastočne aj na volante je použitý rovnaký materiál. Ten je kombinovaný s kožou, takže sa sťažovať na šmýkanie kormidla nebude nik. Pri mohutných športových sedadlách je situácia vzadu trochu horšia, na kolená je menej miesta ako v prípade, že by ste sedeli v klasickom krátkom Megane.
Dosť kecov, aká bude realita na ceste? S Megane RS je zábava. Systém natáčania zadnej nápravy 4Control je asi najdokonalejšie zladený zo všetkých Renaultov, ktoré brázdia cesty. Štartujem tradične tlačidlom. Motor sa za jemného hrmotu rozbehne. Idete kľudne a ani necítite, že máte v rukách športové a drsné auto. Všetko je kľudné a ani 19-palcové disky nezabíjajú všetok komfort, trochu ho ostane. Ako pritvrdzujete, zisťujete, že máte stále rezervy. V zákrutách sa natočí zadná náprava a získate pocit, že stále idete ako priklincovaní k zemi. Jasné, zadok by asi ušiel, keby sa príliš vehementne snažíte, ale aj tak si budete užívať ako sa podarilo všetko zladiť do jedného vynikajúceho celku.
Dosť polemizovania, treba to reálne skúsiť. Rozbieham sa a všetko mi príde také normálne. Megane RS je vážnym kandidátom na získanie titulu najlepší hatchback na planéte. Rovnako tak môže získať aj rekord na Nürburgringu, ale zaujíma to ešte vôbec niekoho?
Pomaly začínam zvyšovať tempo a zrazu to príde. Toto auto nemusí byť úplne najrýchlejšie, toto auto chce ponúknuť zábavnú alternatívu. 4Control presne toto predvádza. Spočiatku budete mať problém, že neviete presne čo sa deje. Avšak ako prídete natáčaniu zadnej nápravy na chuť, tak budete nadšení z manévrovateľnosti a stability.
Prvá zákruta a mám jasno, toto auto je vynikajúce. To, že niektorí hovoria, že trojkový Megane RS je najlepší je fajn, lenže štvorka sa mu veľmi približuje. Už nie je tak živočíšna, už nemá takú vražednú náturu, už je civilnejšia, nemá tak komunikatívne riadenie. Ale to nevadí, stále patrí k tomu najlepšiemu v triede. Bez Cup Chassis dokáže dokonca jazdiť relatívne komfortne. Ale práve túto opciu si určite priplaťte, samosvor za to stojí. Zabudnúť však môžete na tvrdšie sedadlá Recaro. Aj štandardné sú veľmi dobré a pohodlné, pritom ale statočne držia telo v zákrutách.
Zásadná otázka na koniec. Koľko stojí? Základná cena je 27-tisíc eur, ale tento kus stojí až 33-tisíc. Pár príplatkov a ide to hore. Avšak stále je to relatívne priaznivá cena. Naviac Megane RS s 1,8-litrovým turbomotorom bude aj celkom úspornou alternatívou, určite sa s ním dá jazdiť do 9 litrov. Ja som toto, vzhľadom na poskytnutý čas a na auto, ktoré len vyšlo z linky a malo málo najazdených kilometrov ešte neskúšal. Vlastne som ani nešiel ešte úplnú hranu a netočil to do červeného poľa. Ale aj tak musím pochváliť motor, je fakt perfektný. Aj zvuk má geniálny, nie je ani slabý a ani neutrhne ušné bubienky pri dlhšom cestovaní. Prevodovka tiež nie je pozadu. Len budete šokovaní, keď presadnete z Megane GT. V RS má iba 6 prevodových stupňov. EDC ich vlastne asi ani viac nepotrebuje.
Ku kauze farba musím povedať len toľko, že čierna je cool! Dokáže obracať hlavy, vlastne to spraví skôr zvukový efekt. Oranžová a žltá sú takmer všade, na všetkých propagačných fotkách. Farby sú to vynikajúce, ale stoja viac ako 1 500 eur. S čiernou máte štvokolesového Darth Vadera. Kto takého nechcel mať niekedy na dvore?
Aký teda Megane RS je? Vynikajúci. Len ho treba skúsiť na dlhší čas ako tento kus. Za požičanie ďakujeme trenčianskemu dílerovi Renaultu, Autoštýl.
My by sme náš Megane RS špecifikovali trochu inak, ale o tom sme už písali. Táto čierno-čierna kombinácia vyžaruje auru robenia zloby. Aj to je pri hothatchoch fajn. Nemusí každý vyzerať ako slniečko. A možno by sme počkali na Trophy na jeseň.
Renault Megane RS TCe 280 EDC
Motor | R4 benzín |
Objem | 1798 cm3 |
Výkon | 206 kW (280 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 390 Nm pri 2400 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4372 mm |
Šírka | 1874 mm |
Výška | 1445 mm |
Rázvor osí kolies | 2669 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1430/1930 kg |
Batožinový priestor | 384/1247 litrov |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,5/6,2/7,0 |
Emisie g CO2/km | 158 |