Prvá jazda Renault Arkana E-Tech: Ak máte sebazaprenie, tak jazdíte za 3 litre

Automobilka Renault aj na slovenský trh uviedla už druhú verziu modelu Arkana. Po klasickej spaľovacej alternatíve, aj keď s mild-hybridom, prichádza na trh aj plný hybrid E-Tech. Budem písať subjektívne, a skôr ako reportáž, lebo test spaľovacej Arkany nás čaká o pár dní.

Prichádzam ráno. V rámci ekopresunov som posledné dva kilometre šiel po vlastných. Rýchla registrácia,  raňajky, brífing a hurá k výberu auta. Každé jedno je Arkana E-tech, čiže hybrid, ale sú v troch farbách a niektoré majú presklenú strechu. Aj tak ju nebudem mať otvorenú, takže to je jedno, nie? Iba, že by nebolo. Ale k tomu sa dostanem.

Vyberám si čiernu Arkanu. Dôvod? Veď je vonku už ráno tridsať stupňov. No, biela a oranžová sú aktuálne novinárske, tak nech máme na fotkách viac farebných kombinácií. Všade pečie, neberiem si čiernu Arkanu z tieňa, lebo tú si už pre seba zabral minimálne kondor, ak vieto čo myslím. A práve tu bol rozdiel v strešnom okne.

V navigácii mám nastavený cieľ, najskôr kúsok po diaľnici, potom dole a poďme krížom cez Karpaty do Smoleníc. Všetko vynulované, pripojenie telefónu cez EasyLink veľmi intuitívne a vyrážam. Klimatizácia s jednou zónou na správnu teplotu a zrazu ani v čiernom aute nie je neznesiteľne teplo. Netreba žiadne zoznamovanie, tieto systémy už pár Renaultov malo. Oproti TCe má E-Tech shift-by-wire, to si všímam takmer hneď a tiež má režim maximálnej rekuperácie B. Po jeho aktivovaní takmer nemusím brzdiť. A celkom mi pribúda nabitie batérie.

Celá trasa má asi 150 kilometrov, pričom tie hlavné, s meraním spotreby sú od Smoleníc do Svätého Jura. Šokuje ma ako dobre je tu hybrid vyladený. V Cliu už bol fajn, ale tu nie sú žiadne trhnutia, všetko funguje perfektne a spotrebu si držím pod úrovňou 6 litrov, aj napriek celkom dynamickej jazde. Vlastne ešte väčšej dynamike prekážajú len pneumatiky Kumho Ecsta. Na druhú stranu, toto auto nemá byť hot-cross-coupe-liftback-SUVčkom. Má byť príjemným a komfortným vozidlo, ktoré zhltne akúkoľvek vzdialenosť a nebojí sa ani mesta.

Práve mesto je pre toto auto ideálne, tam zvládne až 80 percent času fungovať v elektrickom režime. A musím uznať, že to tak je. Cestou do Smoleníc som skoro všetko nafotil, prichádzam na checkpoint, nulujem počítadlo spotreby a mením štýl jazdy. Teda nie hneď, až keď sa dostanem za dve ďalšie Arkany, ktoré zjavne idú na spotrebu. Jedna ide ako slimák a druhá v tuneli za ňou. Chvíľu ma to baví, spotreba sa mi dostáva pod 3,5 litra. A to je cool. Lenže potom to už nie je zábava, predchádzam kamión a jednu z Arkán, ktorá šla tak pomaly. Až teraz ide do tuhého. Otváram na vetranie strešné okno, vypínam klimatizáciu.

Vonku je ďaleko nad 30 stupňov, ale práve toto nastavenie strešného okna robí túto spotrebovú agóniu znesiteľnejšou. Predbehnutie toho pomalého kusu ma stálo deci v celkovom priemere na meranej vzdialenosti. Mohlo to byť aj horšie. V mestách a dedinách sa trochu šuchtám aj ja. Idem 47-48 kilometrov za hodinu, aby fungovala elektrická časť auta, ale fakt iba tá. Dostávam sa ku 3,3 litrom na sto kilometrov. Po rozbehu z dediny to vždy stúpne, nebudem predsa brzdou celej premávku po MVC.

Prichádzam do Pezinka, predvídam celou cestou, pred Pezinkom mám stále pod tri a pol. Lenže tu sa ukazuje, že všetci zjavne mieria na obed. A chodci skáču pod kolesá. Keby dvoch zrazím, tak sa mi spotreba nedostane na 3,6. Pokračujem ďalej, za Pezinkom sa mi stále darí držať tento priemer. Lenže v Jure idem cez námestie hore a tesne pred parkovaním mi vyskočí spotreba na 3,7. Avšak stihol som prísť presne včas. Nie, ani s takouto ultranízkou spotrebou som nevyhral súťaž. V našej skupine bolo minimum 3,3 litra. O deň neskôr vraj presné tri litre. Nechápem ako, ale dobre. Nevadí mi, že som skončil niekde v strede, viem, že Arkana dokáže byť extrémne úsporná, je pohodlná a zároveň naozaj veľká v interiéri.

Inak, Arkana je pocitovo vnútri väčšia ako prvá generácia BMW X4. Na nohy vzadu je miesta habadej a netrpí ani hlava. Už dokonca chápem, prečo 80 percent zákazníkov volí E-Tech. Úspora je jasná, rovnako ako komfort, ktorý prináša hybrid. Plus odladenie je naozaj výborné. Zo všetkých hybridov Renaultu je tento najbližšie tomu v Capture a Cliu. Oproti Cliu má naviac vodné chladenie batérie. Tá je vzadu pri náprave a kufor zmenšuje len o 33 litrov. Stále však ostáva obrovský priestor s objemom 480 litrov.