Renault Scenic E-Tech EV

Prvá jazda: Má Renault Scenic titul Auto roka 2024 právom?

Automobilka Renault už dávnejšie oznámila prechod ku elektrickému portfóliu. Kým prvou novodobou lastovičkou mohol byť Megane E-Tech, pri ňom sa niektorí sťažovali na menší vnútorný priestor. Ale aj na to má Renault liek. Prichádza nový Scenic, ktorý je drahší len o tisícku a spĺňa všetky atribúty, ktoré naň kladie odkaz veľkopriestorových predkov.

Áno, Renault Scenic sa zmenil. Už nie je MPV, už nie je SUV, je akýmsi väčším a vyšším hatchbackom. Je crossoverom, čo je široký pojem. Scenic ale určite patrí do segmentu C, kam ho pasuje nielen dĺžka 4,45 metra, ale aj rázvor 2,78 metra. Aerodynamické zasúvacie kľučky ale situáciu opticky zmenšujú. A Scenic opticky zmenšuje aj kombinácia dvoch farieb.

Nový model prichádza s ostrými líniami a to nielen vpredu, ale aj vzadu. Azda najviac kontroverzným prvkom nebude predná maska, ale skôr disky verzie Iconic s priemerom 20 palcov. Sú masívne a majú aerodynamické plastové štíty. Za mňa sú veľmi cool. Zvonka modelu Scenic nič nechýba, je moderný, vyzerá kompaktne a zároveň dokáže zaujať, ak má tú správnu farbu. A sivá matná rozhodne správna je. Aj keď, priznám sa, ja by som si ju asi nevybral.

Veď od začiatku som chcel verziu s červenou farbou, alebo s bielou lesklou. Ale neušla sa mi. Ani pri prvom okruhu, ani pri druhom. Čo už? Aj táto je fajn. Je najdrahšia zo všetkých, je najviac exkluzívna, ale ja na matné nie som. Údržba je pain in the a**. A škriabance z nej nerozleštíte. Veď by ste prišli o matný povrch.

Ale pozrime sa spolu do interiéru. Esprit Alpine má modrý koberec. A modré obklady prístrojovej dosky. Ale Espit Alpine u nás nebude, Scenic u nás bude komfortne a veľmi elegantne ladený. Ale naspäť k základom, vzadu bude kufor s objemom 545 litrov, po sklopení sedadiel až 1 670 litrov. Kufor má ale celkom vysokú nakladaciu hranu. A je extrémne hlboký, najmä ak siahnete až pod dno a vyberáte nabíjací kábel.

Zadné sedadlá sú tiež veľmi priestranné a nevidno ani, že by pod podlahou bola batéria. Vlastne vidno. Vzadu je úplne rovná plocha podlahy. A veľa miesta! Pred zadným sedákom, dostatočne dlhým, je až 278 milimetrov na nohy. Málo miesta nie je ani nad hlavou, veď o tom svedčí nielen tvar karosérie, ale aj nová, príplatková, presklená strecha Solar Bay.

Renault Scenic E-Tech EV

Solar Bay vytvára buď prítmie po zavretí, alebo prepúšťa slnko do interiéru. A je inovatívna. Má dve vrstvy a medzi nimi vrstvu tekutých kryštálov. Tie sa zatemňujú vo viacerých segmentoch. Zatemňovať môžete spredu, zozadu, ako len chcete. Len sa môžete trochu stratiť v tom, že kde je akurát zatemnenie. Ale strechu dokážete ovládať aj hlasovo cez Google Voice. Teta zo systému má celkom zvláštnu angličtinu. Ale stále lepšiu ako slovenská ministerka kultúry.

Systém Open R-Link je prispôsobený na použitie v elektrickom aute a dokáže vypočítať trasu s ohľadom na nabíjanie. Informácie o nabíjačkách má on-line, takže vie aj obsadenosť. Akurát pri príchode môže nastať patália s konektorom umiestneným vpravo na prednom blatníku. Najmä keď sú niektoré káble celkom krátke a je už polovica stojanu obsadená. Ale aj to sa dá riešiť. Nabíjanie je možné výkonom 22 kW AC a 150 kW DC. Renault oznámil, že jeho snaha nebola o čo najfantastickejšie maximálne čísla, ale o vysoké priemerné číslo. To znamená, že priemer sa dostáva niekde okolo 110 kW, ak máte dostatočnú nabíjačku.

Ako som sa dostal k batérii? Veď som zabudol niečo povedať o zadnej lakťovej opierke. Nič, batéria je NMC a má stále záruku 8 rokov, alebo 160-tisíc kilometrov. A podľa skúseností zo Zoe má stále väčšina batérií v tomto intervale stále nielen viac ako požadovaných 70 percent pôvodnej kapacity, ale takmer 90 percent. To je slušný výsledok.

Zadná lakťová opierka je multifunkčná. Má zabudované dva napájacie konektory USB-C, ale tiež zaujímavé držiaky na tablet, či telefón. Ak máte ale mobil v hrubšom obale, tak ho musíte vytiahnuť. Druhá možnosť je, že nepotrebujete nič odkladať do držiakov. Jednoducho ich otočíte dozadu a netrčia do priestoru. Toto je celkom fajn nápad a v našom cenníku bude od výbavy Techno.

A poďme na jazdenie! Renault vybral na prvé jazdy okolie Malagy. K moru som sa síce kvôli nabitému programu úplne nedostal, ale výhľady boli super a kopce v okolí sú príjemné aj na cyklistiku, cesty sú tu extrémne široké. Aj to, čo vyzeralo ako kľukatá cestička predviedlo extrémne otvorené zákruty. Vlastne som preťaženie skúsil len v jednej z nich. Takže pribrzďujem, prechádzam vyššou rýchlosťou cez apex a na výjazde dávam v športovom režime plnú nakladačku. Výkon 162 kW (220 k) je skôr vlažnejší, ale stále dostatočný na slušné zrýchlenie rodinného auta. Toto nemá byť športový model.

Renault Scenic E-Tech EV

Lenže pri prejazde sa mi ozývajú parazitné zvuky. Nie sú z interiéru, interiér je pevný a spracovaný až extrémne kvalitne. Ale prichádzajú od pneumatík. Michelin Primacy-e takýto prístup nemajú v láske. Z pohľadu jazdy sú pneumatiky jediná vec, ku ktorej mám pripomienky. Inak je nastavenie výborné. Scenic je komfortný a bez problému zvláda presuny aj po horších povrchoch ciest. A zároveň, v zákrutách, podrží. Za to iste môže aj nízke ťažisko. Veď veľká batéria je v podlahe.

U nás bude dostupná len jediná verzia, tá s batériou s 87 kWh a motorom s výkonom 162 kW (220 k). To by malo znamenať dojazd v režime testovania WLTP až 625 kilometrov. Ale Renault oznámil, že pri čisto diaľničnom tempe by mal byť stále 370 kilometrov. Ja som si trojčlenkou spočítal, že po testovacom okruhu približne 110 kilometrov, som sa dostal na 550 kilometrový dojazd na nabitie. Cool! Veď na 20 percent som zvládol celú trasu.

Renault Scenic už má stanovené aj slovenské ceny. Začína na 43 900 eurách za výbavu Evolution. Ale vy chcete najvyššiu Iconic. Má predsa tie šialene tvarované disky a tiež zadnú špeciálnu lakťovú opierku. Tú má vlastne už výbava Techno.

A ako by som si navolil Scenic ja? Začal by som od verzie Iconic. Baterku a motor na Slovensku riešiť nemusím, verzia s 60 kWh a 125 kW (170 k) u nás dostupná nebude. Môj výber by bol červená Flamme s čiernou strechou. Prekryté aeru disky sú v štandarde, to by som nemenil, rovnako ako recyklovaný bledý interiér. Pridal by som Pack Augmented Vision za 1 000 €, strechu Solar Bay za 1 500 € a mal by som nádherne špecifikovaný Scenic za 53 650 €.