Cupra Born VZ

Prvá jazda Cupra Born VZ: Keď má aj hothatch udržateľnú tvár

Ako by ste reagovali, keby vám poviem, že hothatch môže byť aj elektrický? Vidím ten facepalm. A keď by som povedal, že s ním môže byť zábava, hneď by bol telefonát do Bohníc, že niekto asi utiekol. Ale obe tvrdenia sú pravdivé. Veď automobilka Cupra ukázala model Born VZ, ktorý sa o titul hothatchu celkom úspešne uchádza.

Ak chceme pochopiť, či môže byť Cupra Born VZ dobrým hothatchom, musíme chápať, čo vlastne hothatche sú. Musíme vedieť ako to všetko začalo. Všetko sa začalo niekedy v etape, kedy vznikal Peugeot 205 GTI a Volkswagen Golf GTI prvej generácie. Vtedy konštruktéri vzali obyčajné bežné auto, ktoré je praktické a vtesnali mu predurčenie na ostrejšiu jazdu vďaka výkonnejšiemu motoru a upravenému podvozku.

Takže ak by sme chceli charakterizovať kategóriu hothatchov, tak musíme mať auto, ktoré je praktické, má rozumné prevádzkové náklady a zároveň dokáže jazdiť veľmi ostro. Podľa toho sa chcem pozrieť na Cupra Born VZ.

Prvým bodom je praktickosť. Vozidlo je postavené na platforme MEB, ktorá môže mať batériu s kapacitou 79 kWh, po novom, doteraz to bolo 77 kWh maximum. Takže praktickosť by bola z pohľadu dojazdu 600 kilometrov a tiež z pohľadu nabíjania z 10 na 80 % za pol hodiny výkonom až 185 kW jednosmerným prúdom. Striedavým prúdom to je až 11 kW.

Cupra Born VZ

Praktickosť pokračuje vnútorným usporiadaním. To sa trochu zmenilo, ale základné detaily, ako veľký batožinový priestor, relatívne, vzhľadom na dĺžku, a dostatok priestoru na zadných sedadlách ostávajú zachované z predchádzajúcich verzií. Tu sa nemení nič. No a praktický je aj predok s inovovaným informačno-zábavným systémom, ktorý je ešte rýchlejší a lepší na ovládanie.

Nie je to úplná novinka ako v prípade Cupra Tavascan, kde je aj úplne nová náhľadová obrazovka, ale to sa určite do auta v budúcnosti dostane. Vlastne vám to môže byť jedno. Musíte ale vedieť, že režim jazdy dopredu, či dozadu, môžete prepnúť jednoduchým prepínačom, ktorý už ale nie je na displej, ale je na stĺpiku riadenia.

Poďme teda k štartu, štartovať nemusím, stačí si sadnúť a stlačiť režim dopredu, prípadne reverz, podľa toho kam potrebujem ísť. Prvá časť trasy, ktorú mám naplánovanú, z celých 30 až 40 km je cez mesto. Cez mesto Martorell, kde je základňa automobilky Cupra. Oproti je síce štylizovaný AMG servis, ale predpokladám, že s AMG nemá nič spoločné. Dôležitejšie je že mesto je upchaté. V meste si auto dokáže pýtať naozaj malé porcie elektrickej energie. Mám pocit, že v meste sa môže dojazd dostať kľudne aj na 600 kilometrov.

Vychádzam z mesta, prvé úseky sú skôr vo forme otvorených dlhých roviniek, na ktorých sa dá ísť rýchlo, teda dalo by sa, keby tu nie sú rôzne obmedzujúce značky. Zrazu sa všetko mení keď odbočím doľava na zaujímavú bočnú cestu. Už podľa navigácie vyzerá, že toto bude zábava. Na satelitnom tlačidle na volante preto prepínam na režim Cupra, ktorý všetko zostruje, reakcia akcelerátora je svižnejšia, mám pocit že inak reaguje aj volant a určite je odomknutý vyšší výkon.

Cupra Born VZ

Spočiatku som trochu brzdený. Brzdí ma stabilizačný systém, ktorý mi chce kafrať do riadenia a do mojej predstavy o rýchlosti adekvátnej tejto ceste. Pár kliknutí a vypínam ESP. Na Cupre Born VZ sa to naozaj dá! Zrazu sa auto mení a dovoľuje jemný štýl vybočenia zadnej časti a prechádza zákrutami s odvahou a s razanciou, ako by som nebol čakal. Áno, takto by sa mal správať hothatch!

V zákrutách ma držia pneumatiky. Dokonca sú to Bridgestone, čo som celkom prekvapený. Bežne táto značka nevyrába nejako zásadne dobré obutie. Ale tu, na tomto mieste, v tejto konfigurácii, všetko funguje presne tak, ako by malo. Som sám prekvapený, ako schopný hothatch Cupra Born VZ naozaj je.

A teraz prichádza tá zásadná morálna dilema. Alebo aj dilema mentálna. Chcel by som Cupra Born miesto Cupra Leon VZ? Na jednu stranu áno, na druhú stranu by mi chýbal ten zvuk. Ešte som možno nedozrel, ale Cupra Born VZ by som si vedel skôr predstaviť ako druhé auto v garáži. Na ňom by som chodil po okolí a primárne by som mal Formentor VZ5 ako auto pre radosť. Aj keď je Cupra Born VZ hothatch, stále sú autá, ktoré majú trochu viac vnemov vo svojom repertoári.