Petrolhead cestuje: Macao

Počuli ste už niekedy o ázijskom meste Macao? Bývala portugalská kolónia je svetovo známa hazardom vo veľkom štýle, až tak, že pripomína Las Vegas. Automaty, ruleta a poker lákajú ľudí po celom svete, výnimkou nie sú ani Ázijci, pre ktorých môže byť cesta do USA náročná a finančne nákladná. Zabaviť sa tak môžu práve v Macau, ktoré je vzdialené asi len hodinu rýchlo-loďou od Hong Kongu. Tí bohatší sem lietajú na vrtuľníkoch, my sme sa uskromnili a využili pravidelnú linku spomenutou rýchlo-loďou TurboJet. Aj keď sme najprv čakali, kým sa konečne rozbehne, zistili sme že od začiatku s nami ide rýchlosťou okolo 80 km/h a to už nie je tak málo ako sa nám zdalo.

Prvý rozdiel, ktorý je vidieť, oproti  Hong Kongu, sú modernejšie taxíky. Aspoň na prvý pohľad tak pôsobia. Medzi čierno-bielymi hybridnými Toyotami sa, raz za čas, objaví Renault Latitude, alebo Mazda 6. Ako fanúšikov motorizmu nás hneď zaujmú žlto-čierne zvodidlá a vysoký plot popri hlavnej ceste cez mesto. Cez centrum Macaa vedie mestský závodný okruh, na ktorom jazdí Formula 3, prebiehajú tu preteky WTCC, či seriály pretekov motoriek. Niektoré časti zvodidiel a plotu sú tu osadené popri ceste po celý rok. Tento tok sme tu preteky minuli len o pár dni. Ak si sem budete plánovať cestu, možno sa oplatí pozrieť ako tu majú naplánované práve preteky. Môže tu vtedy vzniknúť veľmi originálna a zaujímavá atmosféra. 

Na presun po meste sme skúsili aj lokálnu dopravu autobusmi. Niekedy sme sa museli s domácimi poriadne tlačiť. Je zaujímavé, že tu doteraz nepostavili metro. Milo nás ale prekvapili USB nabíjačky, ktoré boli v autobusoch umiestnene vedľa tlačítka STOP. Taká mala drobnosť, ale určite poteší každého závisláka na mobilnom telefóne. Za jazdu autobusom sa tu platí podobne ako v Hong Kongu. Vhodíte peniaze do kasičky pri vodičovi a pokračujete ďalej do autobusu. Žiadne prepočítavanie mincí tu nehrozí. Takisto tu môžte zabudnúť, že by vám vodič niečo vydal alebo rozmenil. Našťastie sme si vždy ušetrili dostatok drobných. Aj keď sme pri platení s rozpoznávaním domácich mincí bojovali, nikto to po nás ale nikdy nekontroloval.

Centrum mesta má už inú architektúru ako Hong Kong. Na niektorých budovách je cítiť portugalskú históriu. Prevláda viac extravagantný dizajn kasín. Podobne ako v Hong Kongu sa v noci snažia upútať sveteľnými efektami na fasáde. Výhľad na okolie si najviac vychutnáte z Macao Tower. Už to asi nie je pre turistov až tak zaujímavá atrakcia, lebo sme po príchode k veži nečakali v žiadnej rade. Pokiaľ ste ešte neboli v Paríži, výhľad z kópie Eiffelovej veže si môžete vychutnať z hotela Parisian. Namiesto výhľadu na Paríž uvidíte veľké kasína v okolí veže. Lokálne kasína sa snažia zaujať rôznymi spôsobmi. Podobne ako v Las Vegas sú nákupné pasáže kasína doplnené o vodné kanály po ktorých sa môžte nechať odviezť na gondole. Na rozdiel od pravých Benátok je voda v kanáloch čistá a priehľadná. 

Kasína a automaty sú tu na každom kroku. Obrovské herne sú neustále plné ľudí, čo sem prišli pri hazarde minúť alebo zarobiť peniaze. Niektoré sú obrovské do šírky, našli sme aj kasína ktoré boli roztiahnuté cez štyri poschodia hotela. Na každom poschodí bolo stále plno. Cestou z herne je vždy v okolí pripravená luxusná nákupná pasáž, kde si hneď môžete spraviť radosť a minúť vyhraté peniaze na exkluzívny tovar, alebo iné zbytočnosti.

Na cestách sme, oproti Hong Kongu, nestretli žiadnu Teslu. Aj keď sú tu hybridy populárne hlavne medzi taxikármi, elektrické autá celkovo tu ešte obľúbené nie sú. Luxusných značiek v Macau ale jazdí po cestách veľa. Aj vďaka drahým hotelom a kasínam tu nie je problém stretnúť Rolls-Royce alebo Bentley. Lamborghini sme tu našli na servise v jednej lokálnej garáži. Čo na ňom presne robili nevieme, ale vyzeralo to veľmi zaujímavo. Pri jednej vile asi lokálneho milionára sme našli na dvore zaparkovanú celú zbierku tých najdrahších aut. Rolls, Bentley, Lamborghini, Ferrari, alebo Mercedes. Majiteľ musí mať ráno veľmi ťažké rozhodnúť, ktoré si zoberie na cestu do práce. 
Pri potulkách mestom nás najviac zabavila lokálna autoškola. Ešte nikde na svete sme nevideli jazdiť auto, ktoré malo volant na oboch stranách. Inštruktor mal na svojej strane len dieru v palubnej doske a z nej trčala tyč riadenia s volantom. Žiadne páčky smeroviek, iba prázdna tyč a na konci volant. 
V Macau sme strávili tri dni. Nie sme veľkí nadšenci gemblovania, preto by sme to, čo nás lákalo mohli stihnúť aj za dva dni. Viac dní na návštevu mesta asi netreba. Význam by to malo asi len keď by ste tu mali záujem míňať peniaze v kasínach, či nakupovaním. Pre nás by tu zaujímave boli len tie formuly na mestskom okruhu. Na tie tu ale nebudeme čakať a pokračujeme ďalej do Pekingu.