Mercedes-Benz ukázal už v poradí tretiu generáciu modelu CLA. Je to vozidlo, ktoré je priam revolučné, aj keď dizajn vyzerá evolučne. Revolučné je tým, že dokáže ponúknuť nielen spaľovacie agregáty, ale bude mať aj úplne elektrickú verziu, ktorá bude dostupná ako prvá už do konca tohto roka.
Mercedes CLA prichádza s veľmi štíhlou a uhladenou karosériou. Je nízka aj napriek tomu, že v podlahe musí mať batériu. Batéria ale ponúkne kapacitu takmer 100 kWh a novú 800V architektúru, ktorá zase zaručí rýchlejšie nabíjanie. Veď plným výkonom má pribudnúť za 10 minút až 325 km dojazdu. To je takmer polovica celého objemu batérie.
Elektrická verzia bude mať ale inú prednú časť, aspoň trochu. Maska bude plná, otvory budú len v spodnej časti, ktoré budú slúžiť na chladenie a budú, samozrejme, uzatvoriteľné. Všetko vyzerá dokonale a asi to aj bude, lebo toto auto má koeficient aerodynamického odporu iba 0,21, čo je ešte lepšia hodnota ako mali väčšie Mercedesy EQE a EQS.
S dĺžkou 4,72 metra je nový Mercedes CLA aj dostatočne veľkým autom. Veď to už je takmer na úrovni prvej generácie CLS. Tak nie. To malo 4,92 metra, ale vnútri je to iná pesnička. Na novom CLA sú odkazy jasné a využíva všetko, čo sa na štvordverové kupé patrí.
Má bezrámové dvere a má zaujímavú stavbu karosérie. Ale zadné bočné okno, ktoré zasahuje až do stĺpika karosérie je novinkou. Rovnako vidno hviezdičky ako odkaz na znak automobilky. Nie je to len na prednej maske, ale aj na zadných svetlách a aj na tých predných. S použitím odkazov sa Mercedes naozaj pohral a aj keď použil štandardné spätné zrkadlá, aerodynamika je vynikajúca. Až ma zaráža, že či bolo naozaj nutné použiť výsuvné kľučky, alebo to je len dizajnový prvok.
Jedno je však jasné, CLA bude mať koeficient odporu vzduchu 0,21 iba v určitých špecifikáciách. Už to, čo vidíte na fotkách z predstavenia, oficiálneho, priamo na Slovensku, sú disky, ktoré vám tu aerodynamiku trochu zhoršia, ale majú o to lepší vizuálny efekt.
Mercedes CLA prinesie dva batožinové priestory. Teda elektrická verzie, lebo vpredu bude druhý batožinový priestor s objemom 101 litrov, do ktorého by, teoreticky, mohlo vojsť aj pár debničiek piva. To len pre tých, ktorí na debničky piva merajú objem všetkého. Štandardný kufor bude mať 405 litrov.
Ešte dôležitejšie ale bude, že na nohy vzadu bude relatívne dosť miesta aj napriek vyššiemu sedeniu. Sedenie je záležitosťou použitia batérie. Automobilka tu prichystala rozumný priestor, čo sa ale nedá úplne povedať o priestore na hlavu, ktorý jednoducho menší musí byť, aby bola zachovaná štruktúra tvarov štvordverového kúpe.
No a v CLA sedíte trochu vyššie aj vpredu, čo sa dá čakať. Nesedíte vysoko nad podlahou, ale sedíte vyššie od zeme, ak viete, čo chcem povedať. Nie je to tak vysoko, ako kedysi v prvej generácii Mercedesu triedy B, ale cítite to. Nesadáte si do hĺbky, sadáte si rozumne. Pre toto auto je predsa dôležitý aj segment dôchodcov, ktorí sa nechcú prepadnúť pri nasadaní. A zrazu z nevýhody vychádza brutálna výhoda.
Lenže dôchodcovia môžu mať trochu problém s toľkými displejmi. Jasné, že v základnom prevedení tento multidisplejový štýl v interiéri nebude. Mne by asi tiež stačil displej pred vodičom a displej v strede. Treba ale uznať, že nový systém, ktorý je oproti doterajšiemu MBUX ešte ďalej vylepšený, pracuje rýchlo a môže zapojiť aj prvky umelej inteligencie.
Od kontroverzného vnútorného displeju sa ale presuňme k tomu, čo napríklad základné CLA 250+ s EQ technológiou ponúkne. Ponúkne výkon 200 kW (272 k) cez zadný elektrický motor.
Bude s pohonom výlučne zadnej nápravy, ale dôležité fakty hovoria o spotrebe 12,2 až 14,3 kWh na 100 km, čo by malo zabezpečiť dojazd až 792 km. Je to priamy odkaz na štúdiu EQXX, ktorá mala na nabitie 1000 km, ale dizajn bol ešte aerodynamickejší s hodnotou 0,17.
Druhou možnosťou bude CLA 350 4Matic s EQ technológiou, ktoré bude mať dva elektrické motory, pohon všetkých kolies a výkon až 260 kW (354 k).
„Nová CLA predstavuje začiatok novej éry pre značku Mercedes-Benz. CLA bude najefektívnejším a najinteligentnejším Mercedesom, aký sme kedy vyrobili. Je to jednolitrové auto v elektrickom vekom – a zároveň bude dostupné aj ako high-tech hybridná verzia. Sme veľmi radi, že ako jeden z prvých európskych trhov prinášame túto horúcu novinku po jej svetovej premiére v Ríme aj na Slovensko,“ uviedol Oliver Zink, CEO Mercedes-Benz Slovakia.