Monacká pneumatiková ruleta

Po zimnej prestávke sa počas uplynulých dní opäť roztočil kolotoč zvaný WRC, teda svetový šampionát v rally. Ako už býva tradíciou, prvým podujatím sezóny bola slávna Rally Monte Carlo.

Na úvod spomeňme, že tohtoročná sezóna bude tak trochu iná ako tie uplynulé, a to najmä z dôvodu odchodu Sebastiena Loeba a Pettera Solberga, ale zároveň aj prírastkom v podobne nového a veľmi zdatného tímu Volkswagen. Sebastien Loeb síce odišiel do dôchodku, avšak s tímom Citroen sa dohodol, že predsa len absolvuje trojicu súťaží. Jednou z nich bola aj uplynulá rally v Monaku a tá sa pre tohto legendárneho Francúza skončila, ako už býva zvykom, suverénnym triumfom. Prvá rýchlostná skúška sa stala korisťou Sebastien Ogiera s debutujúcim Polom R WRC, ktorý tak Volkswagenu zaistil ten najlepší možný vstup do ich úplne prvej súťaže. V druhej skúške však prevzal vedenie Loeb a do cieľa nakoniec dorazil s náskokom viac než minúty a tridsiatich sekúnd. Druhým mužom v celkovom poradí bol práve Sebastien Ogier, tím VW dopadol teda pri svojej premiére viac než hviezdne a nikoho nenechal na pochybách, že práve Ogier bude po odchode Loeba jedným z najvážnejších kandidátov na titul. Druhé Polo R WRC  pilotované Jari Mattim Latvalom cieľ síce nevidelo,  zato sa však veľmi intímne zoznámilo s kamennou stenou v jednej monackej dedinke. Latvala teda po nehode odstúpil a jeho celkový výkon bol dosť nevyrovnaný, bolo vidieť že na nové náčinie si ešte bude musieť zvykať. Na rovnakom mieste a po rovnakej chybe odstúpil aj Rus Evgeny Novikov, ktorý počas celej súťaže podával úžasný výkon v podobe vyhratých rýchlostných skúšok. V čase odstúpenia bola Fiesta WRC novovzniknutého tímu Qatar M-Sport s posádkou Novikov – Minor na skvelom treťom mieste. Treba však povedať, že podmienky tohtoročnej Rally Monte Carlo boli doslova drastické. Rýchlostná skúška, na ktorej odstúpili Novikov a Latvala bola s ťažkosťami vôbec zjazdná, kašovitý sneh v kombinácii s ľadom znamenal rýchlostný priemer iba 57 km/h. Pravidlo, hovoriace o obmedzenom počte pneumatík s hrotmi v kombinácií s týmito podmienkami sa stalo osudným aj ďalšiemu pilotovi. Tým bol Juho Hanninen, bývalý továrenský jazdec Škody. Ten zažíval svoj debut za volantom Fiesty WRC z rovnakého tímu ako Novikov. A treba uznať, že až do nehody si viedol výborne, čoho dôkazom je aj jedna vyhratá rýchlostná skúška. S Juhom bude v budúcnosti celkom určite treba počítať. A aby bola pohroma tímu Qatar M-Sport dokonalá, do cieľa nedorazil ani Thierry Neuville. Takže, najdôležitejšie obete máme vymenované, poďme sa pozrieť na tých, ktorí prežili.

Návrat do tímu Citroen znamená pre Daniho Sorda veľmi slušné tretie miesto.  Za sebou nechal aj svojho kolegu, Mikka Hirvonena, ktorému patrí prvé nepódiové, teda štvrté miesto.  Z Mikkovej strany sa opäť jednalo o veľmi spoľahlivú a taktickú jazdu, avšak z jeho výkonov je stále viac a viac cítiť, že mu chýba trocha viac dravosti a že skrátka nie je úplne ten správny „vyhrávací“ typ jazdca. V konečnom hodnotení na konci sezóny však práve tento fakt môže priniesť svoje ovocie. Aj ďalšie, teda piate miesto patrí Citroenu Ds3 WRC. Nie však továrenskému, ale súkromnému. Bryan Bouffier, pre ktorého bola táto súťažou premiérou za volantom techniky špecifikácie WRC, môže byť teda so svojím výkonom rozhodne spokojný. Za svojím chrbtom nechal aj Madsa Ostberga, ktorý po ťažkom boji doviezol do cieľa jedinú preživšiu Fiestu Qatar M-Sport tímu. Siedme miesto, avšak strata viac než priepastných 23 minút sú výsledkom českej posádky Prokop – Ernst a ich Fiesty WRC. Martin súťaž absolvoval na čínskych pneumatikách Dmack, ktoré celkom určite nedosahujú kvalít konkurenčného Michelinu. Malý podiel tejto obrovskej straty je teda určite zapríčinený aj touto skutočnosťou, avšak s rukou na srdci treba priznať, že jeho výkon na tejto súťaži bol viac než opatrný a nevýrazný. Za podmienok, ktoré na trati panovali je však dojazd do cieľa úspechom pre každú posádku. Sepp Wiegand s Fabiou S2000 sa stal víťazom svojej kategórie a celkovo dosiahol na poslednú bodovanú, teda ôsmu priečku.

Snehu sa účastníci WRC nezbavia ani na ďalšom podujatí, ktorým bude tradičná zimná súťaž vo Švédsku. Zásadným rozdielom však je, že na nej je samozrejme dovolené používať úzke pneumatiky s dlhými hrotmi, takže pneumatiková ruleta z Monte Carla by sa opakovať nemala.