Kde bolo, tam bolo, písali sa roky osemdesiate a konštruktéri Land Roveru zistili, že rozdiel medzi základným terénnym modelom, ktorý sa vyvinul do súčasného Defenderu a Range Roverom sa natoľko prehĺbil, že modelový rad by zniesol ešte jedného princa. Tým korunným princom sa stalo Discovery, ktoré prišlo v roku 1989 a tento rok oslavuje 35 rokov. Pripomína si to špeciálnou sériou Discovery 35.
Jeden upršaný deň som teda sadol do lietadla a letel do Mníchova na skontrolovanie oslávenca. Oslávenec je stále svieži, aj po 8 rokoch vyzerá piata generácia vynikajúco. Ale naskytla sa aj možnosť vyskúšať aj staršie kúsky. Konkrétne tie, ktoré automobilka označuje ako prvú a druhú generáciu.
Ale začneme najprv tým najaktuálnejším. Discovery 35 vychádza z výbavy Metropolitan, čo znamená bohaté vybavenie už v tomto momente. Verzia 35 pridáva naviac rôzne prvky výbavy ako sedadlá nastaviteľné až 20 smermi, alebo head-up displej, či elektrochromaticky zatemniteľné aj zrkadlo vodiča.
Nový Land Rover Discovery má stále 7 miest, ako je pre vozidlo zvykom už od začiatku a všetkých 7 miest je reálne použiteľných. Aj vzadu na šiestom a siedmom mieste sa odvezie dospelý človek. Jazda s Discovery 35 je vynikajúca aj vďaka vzduchovému podvozku a zvonka na aute vidno nové strieborné detaily a 22 palcové zliatinové disky čiernej farby. Tie na fotkách nevidíte, ale nie sú jedinou možnosťou. Veď ich môžete nahradiť inými úplne jednoducho.
Nový Land Rover Discovery 35 bude stáť od 104 733 € s DPH na našom trhu. Túto sumu si môžete ešte navýšiť o niektoré prvky výbavy, ktoré vám z ponuky sadnú. Predpokladám, že priemer ceny nového vozidla bude približne 120 000 €. Zdá sa vám to veľa? Musíte ale rátať s tým, že toto je auto veľkosti BMW X7, prípadne Mercedesu GLS. Teda tých najväčších SUV v európskej hre.
Novinkou pre nové prevedenie ale bude rozhodne motor. Už to nebude doteraz používaný trojliter s valcami pekne v rade a dokonca šiestimi, s označením D300. Nové označenie bude D350 a okrem iného naladenia pribudne aj mild hybrid. Celkový výkon nového prevedenia bude 258 kW (350 k) a krútiaci moment poskočí z 600 Nm na 700 Nm. Aj to bude za zlepšením zrýchlenia na stovku zo 6,8 na 6,3 sekundy.
No a keď už vieme o prevedení Land Rover Discovery 35, je načase pozrieť sa na jazdu s historickými modelmi. Do prvého sadám do Land Rover Discovery úplne prvej generácie z roku 1990, ale aj prvej série. Je to auto, ktoré vyzerá zvonku ako úplne nové a má aj charakteristické sivé 5-lúčové disky s priemerom, aký už nemá ani základná Škoda Fabia.
Toto je trojdverová verzia, ale stále mohla mať vnútri 7 sedadiel. Interiér je navrhnutý funkcionalisticky s minimom rôznych výstrelkov. Máte volant, vodorovnú prístrojovú dosku, radiacu páku a to je vlastne všetko. Discovery prvej generácie ale pri uvedení disponoval aj zaujímavou odkladacou brašňou, ktorá stojí aktuálne na eBay asi 1000 £. Tá bola súčasťou stredovej konzoly.
Jazda s Discovery prvej generácie sa rozhodne nedá nazvať dynamickou. Vtedy boli požiadavky trochu iné. A to aj napriek faktu, že toto auto je osadené osemvalcom s objemom 3,5 litra. Veď výkon je chabých 113 kW (154 k) a prevodovka sa dá nazvať skôr nepresnou a disponuje dlhými dráhami. Ale predstavme si, že s týmto autom ste mohli jazdiť pred 35 rokmi, kedy bol aj Favorit ešte v plienkach. To musel byť zážitok ako z inej galaxie po stodvackách a žiguloch.
Presadám do Discovery 2, čo by mala byť vlastne druhá generácia, ale vlastne je to len druhá séria modelu, ktorá sa výrazne líši od tej prvej. Všetko je fajn, už sa cítim ako v normálnom bežnom aute spred pár rokov. Akurát nemá displej a má volant na opačnej strane. Aj tu je sedem miest a jazda je výrazne komfortná. Discovery 2 bolo prvé, ktoré predviedlo možnosti vzduchového podvozku na zadnej náprave. Tu sa cítim ako v aute, s ktorým by som dokázal jazdiť takmer každý deň. Akurát by som si asi vybral prevedenie s volantom na ľavej strane. Okamžite po návrate z Mníchova som si pozeral aj inzeráty a za 7 000 eur sa dá kúpiť pekný kúsok.
Aby bolo okienko ucelené, tak podobný rozdiel ako medzi sériou jedna a sériou 2 je aj medzi sériou 3 a sériou 4. Aj pri nich sa vlastne udial len hĺbkový facelift. Výraznejšia zmena prišla až s piatou generáciou a to aj použitím iných materiálov a inej konštrukcie. Veď sa mihnutím čarovnej paličky podarilo zhodiť 500 kg z hmotnosti.
A ako by som teda zhodnotil Land Rover Discovery série 5 s výbavou 35 k výročiu modelu? Ako výborné rodinné auto. Len by som mal s tým novým asi veľký problém rozumne zaparkovať v podzemnej garáži, keďže pôdorys je približne taký ako má VW Multivan. Ale páči sa mi, mrzí ma však, že naše kúsky na skúsenie nemali ešte logá XXXV, ako budú mať tie produkčné.