Je toto nová Tesla? Nie, je to nový Lexus ES

Začnem tou druhou značkou, Tesla tiež čaká na novú generáciu Modelu S pekne dlho a ešte si asi aj pekne dlho počká. Naproti tomu Lexus ES minulej generácie vyšiel von v roku 2018 a presne po 7 rokoch prichádza jeho nástupca, ktorý je väčší, má viac možností a zároveň je taký, o ktorom sa bude hovoriť. Keď už nič iné tak preto, že dokáže zaujať dĺžkou, ktorú mal aj väčší Lexus LS v minulosti.

Úplne nový Lexus ES bude úplne odlišný od toho predchádzajúceho a začína to všetko dizajnom s adaptívnymi LED svetlami, ale so šialenými tvarmi, ktoré skôr nadväzujú na ponuku Toyoty a modelu Camry, prípadne Prius. Nový Lexus ES je kontroverzný nielen spredu, ale aj zboku a zozadu. Je to taký celý kontroverzný balík stojaci na obrovských kolesách zo zatiaľ neurčeným priemerom. Domnievať sa môžeme, že sú masívne len vďaka pohľadu na celkové rozmery.

Nový Lexus ES bude mať dĺžku až 5 140 mm, čo predstavuje nárast o 165 mm, šírka pridala 50 mm a je na hodnote 1 920 mm a výška, pre spaľovacie verzie pridávať 110 mm na celkových 1 550 mm, elektro bude mať ešte 5 mm naviac. Práve nárast celkovej výšky je celkom logický, lebo samotná podlaha bude trochu zdvihnutá. Bude vyššie kvôli faktu, že Lexus ES môže byť aj výlučne elektrický a batériu bude mať práve pod podlahou, ako je to pre elektrické autá zvykom.

Aj napriek posunu dizajnu do šialených sfér ostáva Lexus stále modelom, ktorý je prísne s karosériou sedan. Zadné veko kufra sa otvára ale až trochu ďalej, čo umožňuje väčší nakladací priestor. Výhodou nového modelu je rázvor osí kolies, ktorý sa dostáva až na celkom obrovskú hodnotu 2 950 mm, čo je zase nárast o 80 mm oproti predchádzajúcej generácii. Už predchádzajúca generácia bola celkom štedrá, ale nová bude ešte o poznanie väčšia.

Lexus ES 2026

To však nie je prekvapenie, priestorové pomery sú fajn, ale šokujúce môžu byť formáty predných displejov. Už v základnej výbave je v strede nový displej s uhlopriečkou 14 palcov, na ktorom ale beží úplne nový informačno-zábavný systém, ktorý síce podporuje zrkadlenie, ale je pokročilejší ako kedykoľvek predtým. Druhou zobrazovacou jednotkou je 12,3-palcový nesymetrický displej pred vodičom, ktorý má formu digitálneho kokpitu. No a tretí displej môže byť pred spolujazdcom. Má rovnakú uhlopriečku ako ten v strede, ale využíva iné možnosti zobrazovaného obsahu. A nemusí byť dostupný globálne, tipujem to na Áziu.

Podľa týchto obrázkov sa môže zdať, že Lexus ES zabudol na tlačidlá asi to aj bude pravda. Všetko sa až príliš ponáša na modely automobilky Tesla, najmä na nový Model Y a Model 3. Divné kormidlo v tomto Lexuse nebude, to už má RZ.

Veľkou výhodou modelu Lexus ES bude fakt, že v ponuke budú tak dve spaľovacie verzie ako dve elektrické verzie. Ale má to jeden háčik. Európske spaľovacie verzie budú rozdelené podľa geografického členenia na dva regióny. Hovorím čisto o tých európskych kusoch. Automobilka povedala, že v západnej Európe bude Lexus ES300h s výkonom 148 kW (201 k) a vo východnej Európe budeme mať Lexus ES350h s výkonom 182 kW (247 k). Na celý výkon ale idú takmer rovnako. Majú oba 2,5-litrový radový štvorvalec, ktorý poháňa buď predné kolesá, alebo všetky 4 kolesá.

Elektrickou alternatívou bude ES350e, ktorý bude mať pohon prednej nápravy a výkon 165 kW (224 k). Ak by ste chceli pohon všetkých štyroch kolies v kombinácii s elektrickým prevedením, tak je pre vás model ES500e, ktorý má dva elektrické motory a celkový výkon 252 kW (343 k).

Toto všetko je fajn, ale dôležitejšie informácie by boli o dojazde elektrických verzií, prípadne o spotrebách tých hybridných vozidiel. Lenže tie zatiaľ automobilka nezverejnila, čiže si budeme musieť na presnejšie údaje chvíľu počkať. Nebude to však trvať dlho, lebo toto vozidlo sa začne predávať už na jar roku 2026, takže o necelý rok. Dovtedy sa vykryštalizuje nielen to aké budú dynamické a spotrebové parametre, ale budeme vedieť aj ako bude vyzerať cena.