Koniec 19. storočia bol vďaka srbskému vynálezcovi Nikola Tesla a jeho „boju prúdov“ nazývaný aj Dobou elektrickou. V súčasnosti tu máme nástup druhej etapy prelomových riešení vďaka striedavému prúdu. Ponuka elektromobilov, hybridov a mild-hybridov je zo dňa na deň bohatšia, technologický posun nastal aj v infraštruktúre, napríklad vo Švédsku úspešne testujú cestu s funkciou bezdrôtového nabíjania kamiónov. Talianska automobilka Fiat nabehla na tento rýchlo sa rozvíjajúci trend a výsledkom je nový Fiat 500e. Nie je to len elektrická verzia aktuálneho modelu 500-vky so spaľovacím motorom, ktorá sa vyrába v Poľsku. Je to úplne nový produkt priamo z Turína a poháňa ho len elektrina.
Pri kreovaní elektrického modelu zostali zachované základné tvary a výrazné prvky predchodcu zo 60-tych rokov minulého storočia. No aj napriek retro nádychu je tento výtvor nabitý modernými riešeniami a dizajnovými vychytávkami plnými symboliky. Zosilnené stĺpiky umožnili vyhodiť strechu a nahradiť ju plátennou roletou, ktorá ponúka možnosť užiť si letné slnko a vietor vo vlasoch aj za jazdy. Predná maska a LED svetlomety v rozložení nad sebou umiestnenej dvojice odkazuje práve na model z minulosti. Vrchný kruh je predelený kapotou, spodná časť obsahuje okrem denného LED svietenia a stretávacie svetlomety s diaľkovými. Spodný zasa slúži ako smerovka. Bočné smerovkové svetlo je uložené v nádhernom presklenom výčnelku z blatníka. Znak automobilky v maske nahradilo označenie modelu, keďže mriežka chladiča nie je pri elektro verzií potrebná, masívna 500-vka dominuje pohľadu spredu. Celá karoséria pôsobí veľmi hladko a oblo, rovnako aj tretie dvere, k batožinovému priestoru. Zadné svetlomety dostali výrazný prvok v podobe symboliky, ich tvar a rozloženie totiž tvorí písmeno „E“, ktoré jasne odkazuje na pohon ukrytý pod karosériou. Rovnako je „e“-čko schované aj v označení modelu vzadu, a to v poslednej nule.
Hi-tech dojem nastúpi po pohľade do interiéru. Palubnej doske dominuje 10,25 palcový dotykový displej umiestnený v strede, ovládacie centrum celého vozidla zahrňujúce zábavu, informácie a komplexnú konektivitu. Pod ním výrobca umiestnil tlačidlá pre ovládanie klimatizácie, udávajú podobnosť s klávesmi na klavíry, posúdenie necháme na vašej predstavivosti. Pred vodičom svieti 7 palcový displej nahrádzajúci klasickú prístrojovku s budíkmi. Niečo pripomínajúce radiacu páku alebo okrúhly volič režimu prevodovky by ste hľadali márne, sú tu len centrálne umiestnené tlačidlá P,R,N,D. V záujme vytvorenia čo najväčšieho priestoru pre posádku okresali niektoré časti interiéru. Multifunkčný volant má spodok skosený, rovnako aj palubovka pod infotainment displejom. Predel dostal aj stredový tunel. Všadeprítomná oblosť zostala zachovaná aj v interiéri, kombinácia materiálov je príjemná. Palubovka dostala mäkký štruktúrovaný povrch olemovaný lesklými lištami. Sedadlá potiahnuté hrubou bledou kožou zasa vynikajú efektným prešívaním tvoriacim názov automobilky.
Množstvo noviniek obsahuje aj technologická výbava nového modelu 500e. Samozrejmosťou sú prvky bezpečnosti ako automatické brzdenie, ktoré je súčasťou systému predchádzaniu kolíziám, sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat zasa spolupracuje so systémom udržiavania v jazdných pruhoch. Multimediálny systém Uconnect 5 sa dokáže pripojiť na internet z verejnej siete alebo využiť pripojenie cez váš smartfón. Zvoliť si môžete z troch jazdných režimov, Normal, Range a Sherpa. Práve režim Range výrazne obmedzí pohodlie a výkon no výsledkom je znateľné predĺženie dojazdu na batérie.
Rázvor tohto modelu narástol oproti predchodcovi o 2 centimetre, celá karoséria o 6 centimetrov. Tá ukrýva elektromotor so sústavou batérií s hodnotou energie 42 kWh, schopný vyprodukovať výkon 88 kW (118 koní), dosahuje maximálnu rýchlosť 150 km/h a na stovku sa vyšplhá za 9 sekúnd. Fiat deklaruje dojazd 320 km, čo je na mestský automobil slušná hodnota. Pri nabíjaní z rýchlo nabíjacej stanice dosiahnete 80% kapacity batérie za 35 minút. Z domácej siete to však bude trvať približne 14 hodín.
Aktuálne je známa len cena špeciálnej edície, z ktorej bude vyrobených presne 500 kusov. Tá je na úrovni 37 500 EUR, čo je cena za exkluzivitu neopozeraného modelu s množstvom technológií, 17-palcovými diskami kolies a sedadlá z ekologickej kože. Je to málo? Je to veľa? Asi záleží, čo všetko už doma máte.