Dojmy: Kia C’eed 1.6 GDI EX – Po puberte

Kia C’eed svojou druhou generáciou jasne naznačuje, že trend zlepšovania a zhodnocovania modelov je správnou voľbou. Už prvá generácia patrila k výraznejším zjavom, hlavne vďaka cene. Dizajn bol konzervatívnejší a viac zapadal do podmienok. Korunu inkognito auta nasadzovala hojne rozšírená strieborná farba.

Nový C’eed  však prišiel s výraznejšou tvárou vyžarujúcou istú dávku dynamickosti. Celkovo auto vyzerá dospelejšie a výraznejšie. Predná maska auto radí priamo do štylistickej rodiny, ktorá je v súčasnosti pre Kiu charakteristická. Nízka predná časť postupne rastie a prechádza cez relatívne plochú líniu strechy do zaguľatenej zadnej časti. Typické črty hatchbacku. C’eed  pôsobí navonok menší ako v skutočnosti je. Svoju dĺžku 4,31 metra maskuje za oblé línie. V prípade skúšaného šedého vyhotovenia s oceľovými diskami priemeru 16 palcov bolo optické zmenšenie ešte umocnené.

Rázvor 2650 dáva tušiť, že priestor v pozdĺžnom smere bude vnútri na slušnej úrovni. Za šoféra s výškou 1,8 metra sa zmestí rovnako vysoký pasažier, ktorý netrpí ani výrazným nedostatkom miesta nad hlavou. Istý subjektívny pocit stiesnenosti je príznačný pre všetky hatchbacky, kvôli širokému C-stĺpiku, ktorý stmavuje zadnú časť. Návrat naspäť dopredu sprevádza konštatovanie, že vpredu je miesta pre každého. Prístrojová doska z mäkkčených plastov obsahuje logicky rozmiestnené ovládacie prvky. Samotné prístroje pred vodičom svietiace bielou farbou majú v strede kruhový displej zobrazujúci údaje z palubného počítača. Vonkajšia teplota a čas sú na ďalšom displeji v strede po čelným sklom.

Interiér vyzerá, že vydrží a kvalita spracovania nenecháva nikoho na pochybnostiach o tom, že kórejská automobilka, vyrábajúca na Slovensku mieri vysoko. Milým detailom je zobrazenie uzatvárania stredných prieduchov, ktoré je podobné s prichádzajúcimi emailami. Pri jazde nám trochu vadil tvar radiacej páky, na rozdiel od celkového stvárnenia hranatý. Naopak, žiadna pripomienka nesmeruje k volantu. Áno, je na ňom veľa tlačidiel, ale dajú sa rýchlo a logicky pochopiť. Lúč napravo patrí audiosystému, hrana k spodnému lúču telefónnym funkciám, opačná hrana zase palubnému počítaču a nastaveniu, kým lúč napravo ponúka obsluhu tempomatu. Zaujímavosťou tlačidiel je, že jedno samostatné získalo nastavenie odporu volantu. Režim Comfort je až príliš preposilovaný a reálne sa dá využiť jedine pri parkovaní. Normal už dáva aspoň trocha citu, najlepší na jazdenie je však Sport, aj keď vďaka elektronickému posilňovaču riadenia ani on neposkytuje informácie o dianí pod prednými kolesami. Na rodinne zamerané auto to však postačuje.

Kapota skrývala najsilnejšiu benzínovú alternatívu. Motor 1,6 GDI poskytuje výkon 99 kW (135 k) a krútiaci moment 164 Nm. Hodnoty na papieri vyzerajú veľmi dobre, najmä, keď auto váži 1268 kilogramov. Surový motor s nájazdom okolo 100 kilometrov však trochu parametre degradoval a auto pôsobilo ležérnejšie. Naša voľba by bola trochu iná. Miesto výkonného benzínu by sme skôr zvolili naftovú jedna-štvorku.

Pri nájazde do zákrut sa o slovo prihlásia pneumatiky s vyššou bočnicou. Auto sa síce správa predvídateľne, avšak pneumatiky spôsobujú náklon. Na bežné jazdenie sú výborným kompromisom.

Výbava vozidla EX (stredná) má skoro všetko, čo človek môže potrebovať, bez zbytočností. Naviac cena 16 090 eur plus 430 za metalízu bude slušným lákadlom. Odporúčame odviezť sa aj na spomenutom 1,4 litrovom naftovom C’eede, možno budete prekvapení. Krútiaci moment 220 Nm bude určite pôsobiť výraznejšie a spotreba je už podľa papierov nižšia o 1,7 litra.

Auto poskytol predajca Kia Aspekta Trade Púchov

Motor
Objem 1591 cm3
Výkon 99 kW (135 k)  pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 164 Nm pri 4850 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4310 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1268/552 kg
Batožinový priestor 380/1318 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/4,7/5,8

Testy konkurentov z triedy:

BMW 118d

Ford Focus 1,6 Ti-VCT

Ford Focus 2,0 TDCI

Renault Mégane 2,0 dCi