Nová Dacia Duster prináša do ponuky automobilky úplne nový pohľad na dizajn a tiež niektoré veci, ktoré doteraz dostupné neboli. Takými môže byť napríklad dvojposteľ, alebo hybridné pohonné ústrojenstvo. V každom prípade je jasné, že tento model bude naďalej úspešným zástupcom segmentu B, ale s veľkosťami, ktoré by už takmer mohli sedieť aj do segmentu C.
Prvé, čo na novom modeli Duster záujme je, že vyzerá ako štúdia Bigster, ktorá doplní ponuku už onedlho. Nový Duster tak predvádza odvážne vyzerajúcu masku chladiča s priamym napojením na LED svetlomety. Priame napojenie je aj vo forme línie pokračujúcej so svetiel, z denného svietenia v tvare písmena Y, do bielych segmentov smerujúcich ku novému logu automobilky.
Vpredu ešte určite do očí padne aj plast pripomínajúci ochranu spodnej časti. Plasty sú vlastne okolo celej spodnej línie vozidla a na predných dverách vystupujú vyššie vo forme dizajnového prvku známeho už z predchádzajúcej generácie modelu Duster.
Zadná časť je znova stvárnená zaujímavo so svetlami predvádzajúcimi znova tvar písmena C. Svetlá však nie sú štvorcové, ale majú zaujímavejší tvár a sú výlučne na karosérii ani na veku batožinového priestoru. Všimnite si malé výbežky do svetiel práve na kufri. Klampiari budú mať pri doštelovaní po nehode veľkú radosť.
Ako vidno na fotkách, nový Duster môže mať kľudne aj 17-palcové zliatinové disky, ale jedna vec je posunutá tam, kde nie je príliš praktická, ale možno pomáha dizajnu. Zadná kľučka je v ráme dverí a prečo nie je praktická? Predstavte si malé dieťa, ktoré si ide samo otvoriť dvere. Už viete.
Interiér nového modelu nadväzuje na to, čo ponúka aktuálne Sandero a Jogger. Sú to tvary, ktoré dokážu zakryť fakt, že je všetko postavené z tvrdých plastov. Vadí to vôbec niekomu? Pri aute, ktoré má byť zamerané na nízku cenu?
Na rovnakej dĺžke ako mal predchodca sa automobilke podarilo zväčšiť batožinový priestor vďaka použitiu platformy CMF-B, ktorá má rôzne ďalšie možnosti a narastie o 28 litrov na 472 litrov. Ale teraz som preskočil z prednej časti rovno do zadnej. Takisto možno viac miesta budú mať aj zadní pasažieri, ale vpredu si vodič bude užívať najviac, lebo budem mať to najlepšie miesto. Má predsa aj digitálny kokpit pred volantom, ale hlavne úplne nový informačno-zábavný systém postavený na Renaultovom Open R link, ktorý je tou najaktuálnejšou verziou používanou vo všetkých ostatných modeloch. To, že dokáže byť pripojený a dokáže mať schopnosť zrkadliť obidve mobilné platformy bezdrôtovo asi netreba spomínať.
V prípade použitia doplnkov je možné pridať kempovaciu sadu, ktorá obsahuje dvojitú posteľ a tiež odkladacie priečinky a možnosť malej kuchyne. Dacia tvrdí, že Duster dokážete prestavať z cestovného na spací režim v priebehu 2 minút. A asi to tak naozaj bude, lebo som to skúšal v modeli Jogger.
Ďalším výrazným faktom je, že automobilka nechala v histórii motor spaľujúci naftu. Základom tak bude verzia ECO-G 100, ktorá bude mať 74 kW (100 k) a možnosť pohonu aj na LPG. Takto pripravený motor z fabriky má trochu zmenené niektoré komponenty, aby dlhšie vydržali. Dôležitým faktom je ale, že nádrž na benzín si necháva objem 50 litrov a rovnako 50 litrov má objem aj druhá nádrž na LPG. Celkový dojazd vozidla sa tak vie vyštverať až na 1 300 km.
Veľkou novinkou bude trojvalcový motor s objemom 1,2 litra, ktorý bude predstavovať alternatívu schovanú za číselným označením TCe 130. Logicky bude mať 96 kW (130 k) a na výber bude s pohonom prednej nápravy, ale aj so štvorkolkou. Automobilka hovorí, že Duster s týmto motorom spotrebuje až o 20% menej paliva aj vďaka použitiu mild hybridu. O 20% menej je to v porovnaní s motorom 1,3 TCe s rovnakým výkonom. Bez ohľadu na pohon však bude mať motor manuálnu šesťstupňovú prevodovku.
Najväčšou novinkou bude určite použitie hybridného systému známeho z modelu Jogger. Ten pozostáva z 1,6-litrového atmosférického motora, ktorý spolupracuje s elektromotorom a tiež s štartér generátorom. Ak tipujete, že je to veľmi podobný štýl, akým pracujú hybridy vo prvých prevedeniach Renaultov, tak máte pravdu. Motor ma výkon až 103 kW (140 k). To je celkový výkon. Spolupracuje s prevodovkou so štyrmi stupňami pre spaľovaciu časť a dvomi pre elektrickú časť. Tieto majú až 14 kombinácií a zaručujú bezproblémový beh. Radenie prevodov je automatické bez použitia spojky a na vyrovnávanie otáčok slúžia elektrické motory. Tento motor by mal ešte ušetriť ďalšie palivo, lebo v meste dokáže až 40 % jázd zvládnuť na elektrickú energiu. Toto bude jediný Duster s možnosťou fungovania iba s dvomi pedálmi. Veľkým prekvapením môže byť aj použitie systému shift by wire. Takže radiaca páka môže mať formu malého prepínača, nepotrebuje pevné spojenie s prevodovkou, stačí káblové.
Dacia Duster je približne rovnako veľká zvonka, ale vnútri je väčšia, prináša nové technológie, ktoré určite zasiahnu viacero oblasti. Naživo sa Duster ukáže na autosalóne v Ženeve na jar 2024 a v polke roka už bude dostupný aj na našom trhu. Alebo to bude skôr pred letom, ale to sa necháme prekvapiť.