Test Škoda Fabia 1.2 TSI Combi Style: V najlepších rokoch

Súčasná generácia stálice našich ciest a československých garáží, Fabie od českej Škody, je spomedzi všetkých jej generácií určite tou najkrajšou. Prvá generácia, ktorá bola nástupcom Felicie bola dizajnom aj celkovým vyhotovením skôr jednoduchým a účelným presúvadlom bez väčších estetických ambícií. Avšak časy sa menia a nová Fabia je plnohodnotným a pekným autom za ktoré sa jej majiteľ rozhodne nemusí hanbiť. Nám sa na test do rúk dostala verzia kombi v najvyššej výbave Style, ktorá je hádam ešte krajšia ako hatchback. A prenikavo modrá farba kombinovaná s čiernymi diskami kolies boli úplná voľba na istotu!

DSC_0111 (1)

Celá predná maska sa veľmi ponáša na dospelšieho súrodenca, novú Octaviu, o to viac keď je auto v modrej farbe, typickej práve pre novú Octaviu RS. O moderný a v súčasnosti veľmi populárny prvok výbavy, ktorý predstavujú LED svetlá, nie je ochudobnená ani Fabia. Hmlovky integorvané do predného nárazníka su praktickým prvkom výbavy. Tvary karosérie ako takej celkovo veľmi pripomínajú Octaviu, čo ale nie je výčitka. Auto pôsobí omnoho dospelšie než jeho predošlé generácie, bez dizajnových výstrelkov. Jednoduché, avšak estetické tvary karosérie neurazia a ihneď zaujmú. Čierne 15-palcové disky kolies sa kvôli modrej farbe karosérie tak trochu strácajú, výraznejšie by pôsobil ich protiklad v bielej farbe. A keby sú ešte o palec väčšie, bola by vizáž Fabie úplne perfektná.

DSC_0114 (1)

Veľký pokrok oproti minulým generáciám zaznamenal aj interiér, ten lacný a hranatý z prvej Fabie pôsobí oproti tomuto až úsmevne. Kvalitný kožený volant s dobre padnúcim vencom a multifunkčným ovládaním, dobre tvarované, pohodlné sedačky s integrovanou opierkou hlavy čí veľmi vkusné šedé obkladové lišty. Nič z toho nechýba. K tomu ako bonus vyhrievanie sedadiel, združená multifunkčná obrazovka či automatická klimatizácia. Prístrojový panel je dobre čitateľný, neťahá oči a taktiež sú  v dostatočnom množstve a objeme prítomné aj odkladacie priestory na nápoje či telefón. Po celý čas testu nám však spolužitie s Fabiou znepríjemňovalo drnčanie, ktorého zdrojom bola povolená kľučka šoférových dverí. Intezita sa zvyšovala v závislosti na hlasitosti audia, keďže reporoduktor vedľa kľučky spôsoboval rezonovanie. Táto vada sa týkala iba tohto konkrétneho kusu.

Miesta je v interiéri tak akurát, ak za volantom sedí priemerne vysoký vodič, teda okolo 180cm, osoba podobného vzrastu sa za neho posadí a cestuje v relatívnom komforte. Ak je ale posádka Fabie vyššieho vzrastu, kolená pasažierov vzadu zatúžia po troche životného priestoru naviac. V batožinovom priestore potešia bočné prepážky na odkladanie drobností či nákupu, nakladacia hrana je síce pomerne vysoko ale objem 505 litrov znie viac než dostatočne.

DSC_0132 (1)

V duchu trendu downsizingu sa v útrobách modrého kombi skrýval iba 1,2-litrový, avšak turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec označovaný ako TSI v jeho výkonnejšej podobe. Konkrétne čísla 81kW/110koní a 175Nm pôsobia na papieri celkom sympaticky a dostatočne a realita túto domnienku potvrdzuje. Výkon tak akurát pre bežné jazdenie, dostatočná rezerva aj na predbiehanie. Pri plnom zaťažení už síce dych trochu dochádza, ale úprimne, ako často niekto cestuje so 4 spolucestujúcimi a batožinou v kufri? Za bežných podmienok, teda so šoférom a spolujazdcom, je auto dostatočne živé a kultivované a spotreba sa pohybuje do 7 litrov (mesto + diaľnice), čo je hodnota nie úplne oslnivá, ale  vzhľadom na použitie, ani nie výrazne znepokojúca. Veríme, že na letných pneumatikách a s väčším zastúpením ciest mimo mesto by sme sa s prehľadom dostali pod 6-litrovú hranicu. Šesťstupňový manuál nemá problémy s presnosťou, ale trocha viac mechanického odporu by nebolo na škodu, radí sa až príliš ľahko. Ide však primárne o rodinné a praktické auto bez športových ambícií takže takéto naladenie prevodovky sa dá pochopiť a akceptovať.

DSC_0105 (1)

Jazdné vlastnosti patria v rámci triedy medzi tie lepšie, držanie stopy je príkladné, riadenie ponúka aj istú dávku komunikatívnosti a taktiež na diaľnici auto neunaví a dosahuje slušný rýchlostný priemer. Nejedná sa o žiadneho ambiciózneho športovca, vyššie tempo v zákrutách však zvláda so slušnou dávkou sebaistoty a v hraničných situáciach sa prejaví miernou, ľahko korigovateľnou nedotáčavosťou, typickou pre väčšinu predokoliek. Pri vyšších rýchlostiach na diaľnici by sme uvítali o trochu menej hluku v kabíne.

DSC_0157 (1)

Ako už bolo viackrát spomenuté, nové generácia Fabie už nie je tým „lowcostovým“ kompromisom, ktorého domovom bola takmer každá druhá garáž typickej rodiny v Česku a Slovensku. Po kvalitatívnej aj dizajnovej stránke už ide o plnohodnotné a dospelé auto so všetkými potrebnými prvkami modernej výbavy. Naviac, v prípade dobrej voľby farby, ako napríklad nami testovanej modrej, vyzerá výborne a taktiež aj schopne jazdí. Základná cena modelu kombi s motorom 1,2 TSI začína na sume 11 840 EUR za výbavu Active, v prípade nami tesovanej verzie Style to je 13 640 EUR, čo je stále zaujímavá cena za nové, slušne vybavené rodinné auto.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

A jedna by Jozef Murárik

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Škoda Fabia 1.2.TSI combi Style

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4600-5600 ot/min
Krútiaci moment 175 Nm pri 1400-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4257 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1488 mm
Rázvor osí kolies 2470 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1153/1608 kg
Batožinový priestor 530/1395  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 199 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/4,1/4,8
Emisie g CO2/km 110