Test SEAT Kickscooter: Mikromobilita so znakom Seatu

Centrá sú upchaté a aj napriek tomu niektorí ľudia musia do centier ísť za prácou, či večer na pivo. A do centra sa aj tak autom nedostanete. Tak čo s tým? Odpoveď je jednoduchá. Mikromobilita. Veď nie všade treba chodiť autom a na nohách je to zložitejšie.

Predstavme si modelový príklad, jedinec býva v Rajke. To je fajn, odtiaľ nie je až také zlé jazdiť autom. Ale druhá vec je ekonomickosť prevádzky auta. Pokračujeme ďalej. Z Rajky ide do Petržalky vlak. Takže náš modelový prípad príde na vlak, vo vlaku môže pozerať news na mobile a potom z petržalskej vlakovej stanice prejde do zamestnania na niečom, čo ho dokáže prepraviť. Môže použiť nohy, alebo nejaký iný skladací dopravný prostriedok.

A prečo by to nemohla byť kolobežka? Napadá nám jeden dôvod, ale ten nie je relevantný. Napríklad Kickscooter od Seatu prejde na jedno nabitie 25 kilometrov. Teda teoreticky, asi je to merané podľa WLTP cyklu a pri nižších rýchlostiach. Ak budete využívať maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, tak vám dojde šťava už po približne 16 kilometroch. Stále to do zamestnania zvládnete a tam predsa môžete dopravný prostriedok nabiť.

Ak je tento dojazd málo, tak môžete doplniť externú baterku. Fakt, nerobíme si srandu. Doplnková batéria pridáva 15 kilometrov dojazdu, takže reálne sa na tých 25 dostanete aj pri maximálnych rýchlostiach. Aby sme nezabudli, túto mašinu pre Seat vyrába Segway a je ideálnym príslušenstvom pre veľký Seat Tarraco.

Väčšina Seatov bude odteraz vybavená zásuvkou na 220V pre nabíjanie v kufri priamo. Takže svoju mikromobilitu môžete mať stále pri sebe, zaparkujete auto a nemusíte sa spoliehať na rozlíšenie MHD. Neviem koľko je to pixelov, ale nebude to zdrvujúca kvalita. Nám sa kolobežku podarilo zložiť a vopchať aj do najmenšieho crossoveru Seatu, do Arony.

Teraz poďme na prax. Na kolobežku sa postavíte a môžete sa odrážať. Nič extra náročné, však? Alebo si ju môžete zapnúť, veď načo by ste si kupovali elektrickú kolobežku, keď sa budete len odrážať? Odpovedajte si sami. Celý princíp fungovania je, že pravou páčkou na palec pridávate rýchlosť, ľavou brzdíte. Ale rozbeh nie je taký, že sa postavíte a ide. Musíte sa dostať odrazom na 3 kilometre za hodinu. To je celkom logické, z hľadiska bezpečnosti.

Kolobežka so znakom španielskeho výrobcu je jednou z tých najlepších na trhu. Má v základnej výbave svetlá, ale aj tempomat a kolotočiarske svetlá. Tempomat funguje jednoducho. Podržíte páčku pridávania plynu na jednom mieste a po 5 sekundách sa aktivuje. Druhá vec je, že pri stave slovenských chodníkov to nie je až tak jednoduché. Hrboly vám snahu často zmaria. Ale keď sa to podarí, tak Kickscooter udržuje rýchlosť až kým nezabrzdíte. Odporúčame však vypnúť ho použitím pridávania, je to jemnejšie.

Ako jedna z mála kolobežiek podporuje Seat aj rekuperáciu. To napríklad Xiaomi nemá. Úroveň rekuperácie si nastavíte v aplikácii. Appku dodáva priamo Segway. Teda inak, Seat používa appku, ktorú má Segway pre svoje aparáty. V nej nastavujete aj druh blikania a farby. Od dúhového preblikovania môžete prejsť až po… My sme nechali policajné blikanie modrej a červenej farby.

Ovládanie je jednoduché. Malé riadidlá však zväčšujú polomer otáčania. V prípade jazdy cez prechody si dávajte pozor, lebo ťažisko máte vysoko a zmes pneumatík je dosť tvrdá. Pri predokolke sa môže stať, že na bielych pásoch chytíte nedotáčavý šmyk. Našťastie sme aj toto zvládli bez ujmy a nikto z redakcie si nerobil držku ani pri jazde v daždi na Slavíne. Pri daždi výrazne neodporúčame vysoké rýchlosti. Ak sa o to pokúsite, tak sa môžete pripraviť na mokrý pás ako majú cyklisti pri rovnakej aktivite. Pri jazde v daždi.

Batéria Kickscootra je v tyči riadenia. Teda v tej tyči, čo je pri rozloženom stave zvislo. Je to pozitívna správa. Pri skúšaní railov a iných trikov tak nehrozí jej poškodenie, pokiaľ sa nevykotíte. To znamená, že vám nezačne horieť pod nohami pri porušení obalu batérií.

Na výber máte niekoľko režimov. Sport je jasný, v ňom máte najvyšší možný výkon dostupný ihneď. Na normálne je niečo iné, ale najväčším protikladom je režím eko, ak ho tak nazveme. V ňom si môžete zvoliť maximálnu rýchlosť a nastaviť si tak obmedzovač. Maximum obmedzovača je 15 kilometrov za hodinu. Nie je to bezúčelový limit. Práve do 15 kilometrov za hodinu je kolobežka najúspornejšia. Len je to silná nuda. Budete jazdiť radšej 25kou a potom sa chvíľu budete odrážať. Ak budete mať kolobežku zapnutú a budete sa spoliehať na svoje sily, tak stlačte pridávanie, vtedy vypnete rekuperáciu. Alebo kolobežku vypnite a bude to v poriadku.

No a to najlepšie na záver. Cena je len 599 eur. To znamená, že je to o približne 150 eur menej ako porovnateľný Segway. Je to viac ako stojí Xiaomi, ale to nemá rekuperáciu a policajné blikanie. Vážne, keby bolo nutne treba kolobežku, tak práve Seat by sme volili aj my. A s farbou by sme dilemu nemali. Môžete ju mať akejkoľvek farby, ak to je tmavočervená so sivou plochou na státie. V ponuke je len jediná kombinácia, k autu ju nezladíte. Ale na druhú stranu, aspoň sa ľahko dá nahodiť fólia.