Test Nissan Qashqai: Modernejší a lepší

23. februára 2018 od AktualityNissanTesty  Žiadne komentáre

V ostatnej dobe sa slovo crossover, alebo SUV skloňuje neustále a trh zaplavili najrôznejšie autá, z ktorých sa pár dostalo medzi najpredávanejšie na Slovensku. Veľkej popularite sa u nás teší aj japonský Qashqai, ktorého druhá generácia je na trhu už od roku 2014. Nám sa veľmi páčil už vtedy, no facelift a odkukané tvary od nového Nissanu Micra mu pristanú asi ešte viac.

Prvá, najviac viditeľná zmena na aute je samotná farba karosérie. Modrá s názvom Vivid a hnedá Chestnut doplnili širokú škálu farieb, z ktorých si budúci majitelia môžu za menší príplatok vybrať. Japonskému Qčku pristane každá z nich, ba dokonca pri dobrom výbere diskov neurobíte chybu ani s klasickou bielou. Aj tie majú nový tvar a na našom testovanom modeli mali priemer až devätnásť palcov. Ak s nimi budete jazdiť len v meste, vyhnete sa úspešne nástrahám na našich cestách, tak pridajú na podarenom dizajne auta. Vzhľadu za ktorým sa celý týždeň každý chodec otáčal však obetujete vysokú časť pohodlia, ktoré by ste mali na diskoch o palec menších.

Ďalšou výraznou zmenou je posun k hranatejším tvarom, ktoré značia akým smerom sa bude automobilka najbližšie roky uberať. Vpredu sa zmenila maska, do ktorej je zasadené logo už presne tak ako na Micre a zmene sa nevyhli ani svetlá. Denné svietenie má nový tvar, pribudla funkcia natáčania svetlometov do zákrut a svietia naozaj dobre. Automatické diaľkové svetlá snáď prvýkrát, mimo prémiových značiek, fungujú tak ako treba, zhasnú presne vtedy, kedy by ste to spravili aj vy a samozrejme aj opačne, znova sa rozsvietia pár stotín sekundy po tom, čo vás oproti idúce auto minie. Akonáhle sa presuniete smerom dozadu, všimnete si viac vystúpený zadok auta s hranatejším tvarom, ostrejšie svetlá, ktoré vraj, po novom, zlepšujú celkovú aerodynamiku auta. Raz darmo, Japonci to s autami vedia odjakživa a celkovo musíme jednohlasne uznať, že odsatie prebytočných tukov autu len prospelo.

Drobné zmeny sa udiali aj vo vnútri tohto najpredávanejšieho crossoveru na svete. Mohutný volant pripomínajúci masku zo Star Wars nahradil úplne nový, krásny trojramenný s dierou dole, ktorý sa výborne drží a všetky tlačidlá sú prakticky usporiadané. Kto hneď povedal, že aj tu sa inžinieri inšpirovali Microu? Áno, je to pravda a máte bystrý zrak, no pri volante rovno dizajnéri aj skončili s podobnými inováciami. Okolie vodiča zostalo nezmenené, elektronická ručná brzda, či stredová konzola sa nijak nezmenili ani len svojim rozložením. Len máme pocit, že sú stredové partie trochu pevnejšie ako doposiaľ.

Čo funguje netreba meniť sa hovorí, absencia krajších kľučiek dverí a tvaru klimatizácie nám nevadia, no ten stredový displej by si už naozaj zaslúžil vymeniť. Doba sa posunula, prišli parkovacie kamery tvoriace 360-stupňový uhol pohľadu s ktorými zišiel z linky aj nami testovaný Qashqai. Nebudeme si klamať, podobná kvalita obrazu sa už nenosí, tá stačí akurát tak na priemerne fungujúcu navigáciu. Aspoň reakcie sú fajn, hudbu z USB umiestneného v lakťovej opierke si naladíte jednoducho a vychutnáte si ju na Bose reproduktoroch, ktoré vám z časti nahradia ušlé straty na kvalite displeja. Ak zatúžite pri cestovaní po väčšom pocite luxusu v interiéri, celokožené sedačky so štvorčekovým vzorom majú dvojstupňové vyhrievanie, nad vami je krásna presklená strecha smerujúca až ku kufru, ruky si môžete vyložiť na presne umiestnené lakťové opierky, čo vám viac bude chýbať? Asi tak to vedia v Japonsku. Všetko stavili na funkčnosť z ktorej by si mohli brať príklad iní. Kvalita jej sekunduje a skrátka keď vedia, že napríklad vypínanie svetiel v interiéri nepoužíva za tie roky skoro nikto, tak načo by ho neustále inovovali? 

Funkčnosť je snáď najlepšia vlastnosť, ktorá je tu vidieť aj na naladení podvozku. Na pomery triedy má Qashqai vyššiu svetlú výšku a ani s ňou nemá najmenší problém pri rezaní zákrut. Prechádza nimi s minimálnym náklonom tak dobre, že vôbec vám to nepríde ako nemotorné SUV, ale ako mierne zvýšené mestské auto (bratia na západ by povedali Scout). Ešte ak k tomu pridáte najsilnejší dostupný agregát z ponuky Nissanu, začnete sa v týchto dvoch svetoch strácať. Prepĺňaný 1,6-litrový motor s výkonom 120 kW, čiže 163 koní a krútiacim momentom 240 Nm vás však sám navedie hneď na stranu druhú. Spaľuje ako správny športovec len benzín, presne ho nazývajú DIG-T 160 a má štyri valce doplnené turbom. Keď už sme pri tom spaľovaní, ani veľa nepotiahne zo šoférovej peňaženky. Na diaľnici sa nám podarilo jazdiť so spotrebou 5,8 litra na sto kilometrov, v mestskom labyrinte za vzdialenejších 8+ a celkovo sme sa držali na priemere do sedem litrov. Nádrž s objemom 65 litrov by teda mala bez problémov stačiť. Nemôžeme pri tom zabudnúť ani na fakt, že celkovú hmotnosť 1369 kg hýbe dopredu len pohon prednej nápravy v kombinácií so šesť stupňovou manuálnou prevodovkou. Pokiaľ by ste si chceli kúpiť štvorkolku, jediná možnosť je zvoliť si ju v kombinácií s naftovým motorom. Vtedy už sa z crossoveru stáva plnohodnotné SUV, schopné zdolať aj kopce, prípadne slabší terén.

Otázka pri kúpe tohto auta je teda jasná, kam s ním budete chodiť? Do mesta na parkoviská nákupných centier, do občasných súbojov s nedostatkom parkovacích miest alebo niekam na víkendovú chatu?

Pokiaľ sa prikláňate k prvým dvom typom užívateľov, predný pohon vám bohato postačí a na druhej strane, možnosť zvoliť benzínový motor v sprievode tuhšieho podvozku na veľkých kolesách vám zabezpečí rýchle presuny s nadpriemerným množstvom zábavy v triede crossoverov. Testovaný motor s najvyššou výbavou Tekna+, s novou modrou farbou Vivid, vás vyjde na necelých 30 tisíc, presne na 29 910 eur. Vzhľadom na to, čo je v základe a ako auto vyzerá to je celkom normálna suma a vôbec nie je prehnaná.

Za dlhej histórie modelu bolo predaných cez 2,3 milióna kusov. To hovorí samo za seba a určite môže za to aj fakt, že ak si odstúpite od auta, poriadne si ho popozeráte, nemusí slúžiť len ako dámska nákupná taška, ale aj ako vozidlo pre muža.


Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+

Motor R4 benzín
Objem 1618 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 2000-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4394 mm
Šírka 1806 mm
Výška 1590 mm
Rázvor osí kolies 2646 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1369/1900 kg
Batožinový priestor 410/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,4/4,8/5,8
Emisie g CO2/km 138
Tags:  ,

Napíšte svoj názor

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*