Test Ford Ranger Black Edition: Pocit kráľa sveta

8. júla 2018 od AktualityFordTesty  Žiadne komentáre

Ford má už Ranger v ponuke určitú dobu. Ale to neznamená, že by sa chystal na odchod. Je stále v plnej sile a s motorom väčším ako má ktokoľvek z konkurentov. Áno, 3,2-litrový radový päťvalec má väčší objem ako V6 v Mercedese X a Volkswagene Amarok.

Lenže kam zaradiť Ranger. V niektorých pick-upoch si pripadáte ako v úžitkovom aute, v niektorých ako v SUV. Ale v Rangeri nemáte ani jeden z tých pocitov. V Rangeri, špeciálne vybavenom ako limitovaná séria Black Edition máte úplne iný pocit. Máte pocit, že ste nad všetkými a že ste kráľom sveta.

Black-on-black, ale nie Bentley

V jednej repovej pesničke popredný slovenský zástupca žánru prednáša niečo o čierno-čiernom aute s B v znaku. My sme neboli nejako fanúšikovia tejto módy black-on-black. Na niektoré autá sa jednoducho nehodí. Čierne puklice na čiernej Fabii a zatmavené zadné svetlá? Seriózne? Odtiaľ, potiaľ!

A potom to prišlo, Ranger, séria Black Edition. Už prvýkrát, keď sme ho videli pred showroomom Auto Koiš v Bánovciach nad Bebravou sme skonštatovali, že vyzerá fakt brutálne. Možno brutálnejšie ako oranžový Wildtrek. A pritom Black Edition vychádza z lacnejšej verzie Limited, k čomu ju hrdo hlási aj nápis na výklopnej zadnej časti.

Čierny lak karosérie pomáha temnému vzhľadu, ale ešte lepšie sú k tomu čierne doplnky. Predná maska je tiež lakovaná, rovnako ako disky kolies a aj zadný nárazník. Jediné, čo temnotu prerušuje sú nápisy a vpredu imitácia ochrany podvozka. Až sa trochu divíme, že Ford nesiahol, pre Black Edition aj po zatmavených zadných oknách. Jasné, takto z auta lepšie vidno, ale celkom by sa mu hodili.

Celkovo by ste si možno povedali, že Ranger vyzerá takmer ako ostatné pick-upy. A mali by ste pravdu. Akurát, že stavba prednej masky s výraznými horizontálnymi prvkami mu dáva niečo, čo z neho vizuálne robí ešte väčšie auto. Pridáva mu mohutnosť, máte pocit, že spodná časť je ešte väčšia ako tá vrchná. Jasné, ste kovboj a idete zháňať stádo. Len to nerobte na detských ihriskách.

Na vrchole sveta

Ako leziete za volant, oceníte nástupné schodíky. Na nich sa síce zachytí veľmi veľa blata pri blbnutí, ale nastupovanie fakt uľahčujú. Vpredu aj vzadu je, na pick-up, príjemne veľa miesta. Nad hlavou dokonca ani neuberá priestor odsúvacie strešné okno. Nohy zadných pasažierov budú tiež, na pick-up, mať miesta dosť.

Vnútro Black Edition má čierne kožené čalúnenie. Ale to nie je novinka, to je pri Limited aktuálne sériovo. Vnútri verziu nepripomína naozaj nič. Všetko je ako v ostatných Rangeroch. Volant s ovládaním všetkého možného, aj so spúšťaním hlasového ovládania SYNC3. To je síce len po česky, ale môžete ho skúsiť. Prinajhoršom sa pohádate s tetou, ktorá vám bude kontrovať.

Samotný systém SYNC3 je prehľadnejší a lepšie ovládateľný ako dvojka, ktorú sme mali pri minulom teste Rangeru. Softvérové tlačidlá sú väčšie a ľahšie sa dajú trafiť aj pri horšom povrchu ciest. Klimatizácia má síce zobrazenie tiež na displeji, ale ovládanie ostalo plne samostatné, čo je plusom.

Za volantom je teda úplne výborný prehľad a v niektorých prípadoch môžete zažiť zážitky, ktoré iné autá nevedia sprostredkovať. Všetko vyzerá ideálne, ale potom príde tá tienistá stránka veci. Ranger je stále pick-up. A to tiež znamená, že prakticky nemá batožinový priestor. Ložný priestor vzadu môžete prekryť roletou, alebo celou nadstavbou, ale v kabíne môžete využiť maximálne úzke miesto za operadlami zadných sedadiel. Aspoň notebook môžete niekam schovať. Vrelo teda odporúčame zatmavené zadné okná, ktoré dokážu aj iné veci skryť pred pohľadmi okoloidúcich.

Zábava s 5,4 metrami

Zábava za volantom pick-upu? Vôbec to nie je oxymoron. Veď štandardne, v režime 2H, je zadokolkou. Na sypkom povrchu dokážete naozaj blbnúť. A potom zapojíte príves s hmotnosťou až 3,5 tony a vyrazíte za prácou. Pick-upy nie sú len rozmarom. Naozaj sú využiteľné. Veď na ložnú plochu viete naložiť až tonu čohokoľvek, dokážete tam umiestniť aj motorku, ale musíte nechať zadné čelo vodorovne.

Ku charizme prispieva aj unikátny motor. Radový päťvalec s objemom 3,2 litra je už takmer dinosaurom pri znižovaní objemu a zvyšovaní výkonu. Dosahuje výkon 147 kW (200 k) a napríklad Navara/Alaskan/X má z 2,3-litrového štvorvalca s dvomi turbami až 140 kW (190 k).  Je jasné, že motor Fordu vydrží asi všetko. A vydržal by aj viac výkonu. Niektoré firmy ponúkajú úpravu na 169 kW (230 k), čo považujeme za celkom mierne navýšenie. Takisto stúpne aj krútiaci moment z 470 na 550 Nm.

Veľký motor pre veľa ľudí znamená veľkú spotrebu. Ale nie je to celkom tak. Pri ľahkej nohe sa dokážete dostať medzi 8 a 9 litrov. Ak budete stúpať autu na krk ako my, tak viete jazdiť tesne nad 10 litrov. Jasné, ak nemáte mozog, tak vás ani 14 litrov nezachráni. Ale to by vás nezachránil žiaden iný pick-up. Škoda, že Ford nerobí aj nejaký extravýkonný Ranger Raptor.

Pick-upy majú štandardne rámový podvozok, na ktorý je upevnená karoséria. Aj tu je tomu tak, problémom môže pre niekoho byť menší komfort, najmä vzhľadom na tuhé zadné listové pružiny. Keď auto nezaťažíte, komfortu naozaj nebude na rozdávanie. Ale zase nebudete ani veľmi nadávať, že by z vás auto vytriaslo kompletne všetky časti obeda spred roka. Mimo spevnených ciest platí, že čím rýchlejšie idete, tým sa uskákanosť auta viac stráca. Hovoríme stále o poľných cestách.

Obmedzená séria

Black Edition si už nekúpite, je vypredaný. Ale možno niektorého z predajcov presvedčíte, aby vám predali predvádzačku. Auto má jedinú výraznú chybu. Nemá v základnej výbave prídavné svetlá na oblúku za kabínou. Tie si určite doplňte, rovnako ako nejakú formu uzatvárania plochy vzadu. Najlepšie sa javí roleta, lebo tá stále necháva možnosť odhrnutia a využitia celej výšky nákladného priestoru, až do vesmíru.

Ranger Black Edition je však postavený na výbave Limited, čo znamená, že podobné auto si môžete minimálne vyskladať a u predajcu vám určite niektoré diely s radosťou nalakujú. Môžete si tak vytvoriť vlastnú Black Edition v2.0.

A ktorý iný pick-up má na ložnej ploche držiaky na nápoje?

Ford Ranger Black Edition 3,2 TDCi A6

Motor R5 nafta
Objem 3196 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3000 ot/min
Krútiaci moment 470 Nm pri 1500-2750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5362 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1848 mm
Rázvor osí kolies 3220 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2083/3200 kg
Batožinový priestor nekonečno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,3/7,3/8,7
Emisie g CO2/km 228
Tags:  

Napíšte svoj názor

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*