Test Ford Focus: Štvrtý, ale s tromi

20. decembra 2018 od AktualityFordTesty

Ford Focus je jedno z tých prelomových áut. Prvá generácia ukázala, že tvary áut nižšej strednej triedy môžu byť aj trochu extravagantnejšie ako sa vtedy nosilo. Odvtedy už cez mlynárov mlyn pretieklo veľa vody a rok sa s viacerými rokmi zišli a priniesli už štvrtú generáciu naozaj obľúbeného modelu.

Focus Mk IV si však hneď na začiatok vyslúžil skeptické prijatie, lebo kadekto porovnával dizajn s kadekým. Reálne si to povedzme, na fotkách vyzerá horšie ako v reálnom svete. V reále však vyzerá naozaj dobre. My sme skúsili hatchback s litrovým Ecoboostom. Áno, s tým, ktorý už vypína valec. Tento motor je dostupný aj s novým osemstupňovým automatom, ale my sme skúsili verziu s manuálom.

Ešte dynamickejší

Tak čo sme vlastne o novom Focuse počuli? Teda povedzme si o jeho vzhľade. Spredu? Vraj predné svetlá pripomínajú Volvo. Zozadu vraj vidno prvky, ktoré by ako z oka vypadli Kii. A interiér zase Hyundai. Jasné, keď sa budete zameriavať na jednotlivé prvky, možno niekoľko paralel nájdete. Aj štyri kolesá má, aj dvere a tiež sa riadi volantom a pedálmi. Takže je potom ako každé iné auto, však?

Pozrime sa ale na Focus lepšie. Vpredu má naozaj dynamické tvary aj ak nemáte práve verziu so športovou vizážou ST-Line. Kapota začína relatívne nízko a predok predvádza ďalšiu evolúciu charakteristickej prednej masky. A aby sme nezabudli, na testovanom kuse sme mali LEDkové predné svetlá s dvomi pásmi na denné svietenie.

So siluetou hatchbacku nižšej strednej triedy sa veru čarovať nedá, veď treba nechať aj miesto na hlavy pasažierov vzadu. Aj napriek tomu sa strecha, znova celkom dynamicky, dostáva nižšie a nižšie. Výzoru výrazne pomáhajú veľké 18-palcové zliatinové disky.

Z troch modrých farieb v ponuke Focusu je práve táto najmenej nápadná. Teda, možno je ešte nápadnejšia ako Blazer Blue, lebo tá nemá metalické prvky. Ale s tým, čo automobilka prezentuje ako Blu Metallic vyzerá hatchback naozaj decentne a elegantne. Najmä s výbavou Titanium.

Pokrok sa zastaviť nedá

Poďme na to poporiadku, jasné, tento kúsok bol dobre vybavený, ale hlavne mu niekto doprial naozaj veľmi dobre tvarované sedadlá. Nemajú síce elektrické nastavenie, ale majú napríklad vysúvateľnú časť, ktorá pôsobí ako opora stehien. Majú aj adekvátne bočné vedenie, nie je také ostré a pevné ako v Civicu Type-R, ale zároveň dokážu podržať telo aj v rýchlejšie prejdenej zákrute.

Pohodliu určite prispieva aj posúvateľná lakťová opierka. Len samotné stvárnenie interiéru je úplne iný ako v predchodcovi. Displej už nie je zabudovaný do prístrojovej dosky a vytŕča do priestoru. Našťastie sme vo vystupujúcom povrchu mali ten najväčší displej a nemal tak príliš veľké čierne plochy okolo.

Volant už bol aj v predchádzajúcej generácii po facelifte, čo znamená, že sa dobre drží. Aj ovládanie tempomatu s udržiavaním konštantnej vzdialenosti od predchádzajúcich vozidiel je logické a prehľadné. Naviac má model aj mnoho ďalších systémov na podporu jazdy.  Odbiehaniu od diania v premávke napríklad zabráni pekne spracovaný head-up displej, ktorý ale premieta na výsuvný kúsok plastu.

Priestor na predných sedadlách je taký, ako každý očakáva, zmestí sa hocikto. Miesto na nohy je priam kráľovské aj vzadu. Ale trochu horšie je to predsalen so zvažujúcou sa strechou. Akurát, že traja už naozaj nejdú pohodlne, čo sa pri pohľade na tvarovanie sedáku zadnej lavice dá čakať.

Akurát kufor ostáva, ten je na pohľad malý, ale reálne je to omnoho viac ako niekto môže skonšatovať že sa do neho kľúdne zbalí na niekoľko dní. Ak by to bolo málo, stále existuje možnosť sklopenia deleného operadla.

Stále na vrchole ovládateľnosti

Jazda na Focuse je príjemným kompromisom na všetkých cestách a ak by stál na o palec menších diskoch, tak by bola úplne pohodlná. Takto, s osemnástkami naznačuje, že by mohol mať aj športovejšie ambície, naozaj, v zákrutách dobre držal aj v prípade vlhkej vozovky. Takto ovládateľný podvozok s takým nadšením prijímajúci zákruty nemá hocikto.

Akurát ak chcete športovú jazdu, tak tento motor ju veľmi rád nemá. Litrový EcoBoost má výkon 92 kW (125 k), ale stále neťahá auto s hmotnosťou Caterhamov. Focus váži 1332 kilogramov, čo nie je úplne zanedbateľné. Ak máte režim Sport, tak sa ešte dá trochu aj motor točiť a naháňať, ale Eco? Tam to ani neskúšajte.

Režimom Eco sa skôr zapína vypínanie valcov. Teda vypínanie jedného valca. Zaujímavé, však, máte trojvalec, ktorý jeden valec vypína. Práve to prepnutie ucítite. Motor má po vypnutí valca zrazu trochu drsnejší chod a máte pocit, že je aj napriek dostatočným otáčkam trochu podtočený. Ale po zošliapnutí akcelerátora sa tretí valec pripojí bez oneskorenia. Reálne asi budete viac jazdiť na športový režim. Alebo si priplatíte za motor, ktorý má ešte o jeden valec viac.

Vo Focuse s vypínaním valca sa bez diaľnic dá jazdiť takmer za 5 litrov. Bez problémov sa pri ležérnej a defenzívnej jazde dostanete na 5,3 litra. Ale ak pridáte diaľnicu a budete motor viac točiť, tak sa stále dostanete pod sedem. My sme po týždni mali veľmi priaznivú hodnotu 6,4 litra na sto kilometrov.

5 rokov záruka a dobrý podvozok

Dobre, Ford ponúka aj Sygic ak si mobil prepojíte s infotainmentom. Cool. Ale až tak cool nie je motor. Na normálne jazdenie stačí, ale podvozok si jednoducho pýta niečo viac. Asi potrebujete priplatiť za 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k), ak máte radi dynamickú jazdu.

Cena testovaného kusu sa vyšplhala až nad 28-tisíc eur, čo nie je málo. Rozhodne to však nie je veľa, vzhľadom na výbavu, ktorú tento kus ponúka. Už počujeme ten argument, že za rovnaké peniaze máte i30 N Performance. Áno, aj to je pravda, ale aj napriek tomu nie je Focus vôbec zlá voľba. Akurát si priplaťte za ten výkonnejší motor, spotrebou príliš hore nepôjdete oproti tomuto litrovému trojvalcu.

Ford Focus Titanium EcoBoost

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1600-4500 ot/min (200 Nm Overboost)
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4378 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1452 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1322/1855 kg
Batožinový priestor 375/1354 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,2/4,4/5,0
Emisie g CO2/km 117
 
Tags: